معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۹- ۱۱:۰۷ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور اتیوپی در هفته اول اسفندماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

ابراز نگرانی وزارت راه از عدم پی گیری پروژه ساخت جاده

وزارت راه و پل نسبت به تاخیر در اجرای پروژه جاده پالوچ - ماتیانگ - مایووت - پاگاک ابراز نگرانی کرد.

مایکل ماکوئی وزیر اطلاعات در گفت و گو با خبرنگاران گفت: این موضوع در جلسه هیات وزیران از سوی وزیر راه مطرح شد. این مسیر قرار بود سودان جنوبی را به اتیوپی متصل کند.

ماکوئی اظهار داشت که این پروژه با چالش هایی از طرف اتیوپی مواجه است و تیم اجرایی برای پیگیری با مقامات اتیوپی وارد مذاکره شده اند

ماکوئی گفت پس از تکمیل این جاده، بسیاری از مشکلات از جمله حمل و نقل نفت خام و واردات کالا از بندر جیبوتی، که نزدیکترین مسیر به سودان جنوبی نسبت به بندر مومباسا است، حل خواهد شد.

ماکوئی گفت: قرار است این جاده به صورت فایناس  ساخته شود و هنوز این توافق اجرایی نشده است.در ماه مه سال گذشته، دولت‌های سودان جنوبی و اتیوپی توافقنامه‌ای را برای ساخت جاده Paloch-Mathiang-Maiwut-Pagak امضا کردند که دو کشور را به هم متصل می‌کند.

این توافقنامه توسط وزیر دارایی سابق، دکتر دیر تانگ نگور، به نمایندگی از سودان جنوبی امضا شد، در حالی که معاون وزیر دارایی اتیوپی، ایوپ تکالین، به نمایندگی از دولت آن را امضا کرد.

https://cityreviewss.com/govt-calls-for-completion-of-south-sudan-ethiopia-road

 

صندوق بین المللی پول آمادگی پرداخت وام به اتیوپی را دارد

گفته می‌شود که صندوق بین‌المللی پول آماده است از اصلاحات جدید اتیوپی در مورد پول و اقتصاد حمایت می‌کند ، یکی از شروط اصلی دادن وام این صندوق به کشور اتیوپی اصلاح سیستم بیمار اقتصادی و یک نرخه نمودن ارز خارجی و حمایت از صنایع و کشاورزان به صورت عمده است و اجازه خرده فروشی را نیز در برنامه خود قرار دهد  .

https://www.africaintelligence.com/eastern-africa-and-the-horn/2024/02/14/imf-considers-backing-new

 

ورود 30 متخصص پزشک لهستانی به اتیوپی

30 متخصص پزشکی برای ارائه خدمات پزشکی رایگان در اتیوپی وارد آدیس آبابا شده اند.

وزارت بهداشت اعلام کرد که متخصصان پزشکی از لهستان متخصصان زنان و زایمان، مغز و اعصاب، جراحی مغز و اعصاب و بیهوشی هستند.

گفته می‌شود که کارشناسان پزشکی به مدت ده روز در اتیوپی خواهند ماند و از 17 تا 23 فوریه 2016 در بیمارستان تخصصی شیر سیاه، بیمارستان ارتش و سایر موسسات خدمات ارائه می دهند.

علاوه بر بیمارستان‌های آدیس آبابا، اشاره شده است که با سفر به اربا سورس نیز خدماتی را  ارائه خواهند داد.

متخصصان پزشکی برای سومین دوره متوالی به اتیوپی آمده اند و خدمات خود را ارائه می دهند و بر اساس داده‌ها هر سال بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

https://www.ena.et/web/amh/w/amh_4071800

 

در خواست وزارت صنعت از دانشگاهها برای تربیت نیروی انسانی

وزارت صنعت اعلام کرد موسسات آموزش عالی باید بر تولید نیروی انسانی مورد نیاز بازار صنعت تولید تمرکز کنند

دومین همایش ملی صنعت دانشگاهی در مرکز تعالی کایزن در آدیس آبابا با ایده راهنما "همکاری سه جانبه بین دانشگاه، صنعت و دولت؛ نیروی محرکه ای برای توسعه نوآوری و فناوری" برگزار شد.

این مجمع به طور مشترک توسط دانشگاه بهاردار، وزارت صنعت، موسسه فناوری نساجی و مد اتیوپی، موسسه توسعه صنعت تولید، دفتر صنعت و سرمایه گذاری منطقه آمهارا سازماندهی شد.

وزیر دولت در امور منابع و زیرساخت های وزارت صنعت، آقای حسن محمد، رئیس دانشگاه بهاردار، دکتر فرو، مدیر کل موسسه توسعه صنایع تولیدی، میلکسا جاگاما (دکتر)، محققین و سایر ذینفعان در این نشست حضور داشتند.

https://www.ena.et/web/amh/w/amh_4070499

 

شروع ساخت دو بندر خشک

حمل و نقل و لجستیک اعلام کرد که ساخت پایانه‌های بندر خشک جدید در هاواسانا و جیما تا پایان ماه مارس آغاز می‌شود.

300 میلیون Birr برای دور اول ساخت دو بندر خشک اختصاص یافته است.

مهرت آب تکلو، معاون مدیر اجرایی دریای اتیوپی، خدمات بندری و ترمینال حمل و نقل و لجستیک گفت؛ علاوه بر توسعه، این شرکت همچنین در حال ساخت پایانه‌های بندر خشک جدید است.

مهرت آب گفت که مقدمات آغاز ساخت دو پایانه بندر خشک جدید در هاواسانا و جیما تا پایان ماه مارس انجام خواهد شد . وی یادآور شد: ساخت بنادر خشک قرار بود از ابتدای سال 1395 آغاز شود اما به دلایل مختلف به تاخیر افتاد.

وی توضیح داد که این موسسه از دستورالعمل های خرید فدرال پیروی می‌کند. وی دلیل عدم شروع ساخت آنها را مشکل در روند خرید عنوان کرد.

این شرکت سه مناقصه برای شروع ساخت و ساز صادر کرد، اما آنها اعلام کردند که مناقصات به دلیل عدم وجود داوطلبان واجد شرایط که دستورالعمل خرید را رعایت کنند، بارها لغو شد.

https://press.et/?p=121556

ورود چهارمین کمک های بشر دوستانه به اتیوپی

کمیسیون مدیریت ریسک بلایای اتیوپی اعلام کرد که چهارمین دور کمک های بشردوستانه برای افراد آسیب دیده از بلایای طبیعی آغاز شده است.

 آتالله ابوهای، کارشناس ارشد روابط عمومی‌کمیسیون،  به سازمان مطبوعات اتیوپی گفت؛ بیش از 27000 قنت ( 100 کیلو گرم ) غذا و مواد مغذی برای 15 منطقه تیگری از انبار Dredawa منتقل شده است. وی خاطرنشان کرد: این دولت بود که بیشترین هزینه را در دور سوم حمایت پرداخت کرد. در دور چهارم پیش بینی می‌شود با مشارکت تشکل های قدیمی، حمایت ها افزایش یابد.

وی گفت که این حمایت در مناطق آمهارا و آفار ادامه خواهد داشت. هشت شعبه کمیسیون به خرید از تعاونی‌های سازماندهی شده به صورت عادی و ذخیره شده در انبارهای ذخیره ادامه داده و اعلام کرده اند که موجودی کافی وجود دارد.

وی یادآور شد: در دور اول و دوم به 7 میلیون و 300 هزار نفر از شهروندانی که به دلیل بلایای انسانی و طبیعی نیازمند حمایت های اولویت دار هستند و در دور سوم به 6 میلیون و 500 هزار شهروند کمک رسانی شده است

894 هزار و 302 قنت ( 100 کیلو گرم )   به 2 میلیون و 200 هزار نفر در دور اول، دوم و سوم کمک های غذایی در منطقه تیگری به دلیل خشکسالی و بلایای طبیعی انجام شد.

حدود 4.4 میلیارد Birr برای حمایت از منطقه Tigray هزینه شده است. وی گفت که خیرین یک میلیارد بیر هزینه کرده اند.

در دور اول و دوم با کار دیپلماتیک انجام شده توسط دولت، سازمان‌های غیرانتفاعی به دور سوم پیوستند و حمایت‌های بشردوستانه خود را افزایش دادند.

به طور خاص، در منطقه آمهارا، واگ خمرا، گوندار شمالی، گندار مرکزی، گندار جنوبی، وولو شمالی، وولو جنوبی، منطقه قومی اورومو، شمال شاوانا و مناطق شرقی گوجام، در مجموع 23 منطقه نشان می‌دهد که نزدیک به دو میلیون شهروند ساکن هستند.

https://press.et/?p=121555

 

شروع حرکت اقتصاد دیجیتالی در اتیوپی به صورت گسترده

به گفته وزارت نوآوری و فناوری، شرایط مساعدی برای پاسخگویی به سوالات جامعه با ایجاد اقتصاد دیجیتال در حال ایجاد است.

یشورون آلمایهو (دکتر) وزیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه اقتصاد دیجیتال در وزارت نوآوری و فناوری در یک کنفرانس مطبوعاتی به مناسبت هفته  دیجیتال اتیوپی گفت: در حال حاضر بر دنیای تحول دیجیتال مسلط است. وی گفت: در اتیوپی، دولت استراتژی دیجیتال 2025 را برای رشد اقتصاد و پاسخگویی به خواسته‌های جامعه با استفاده از فناوری دیجیتال طراحی و اجرا کرده است.

وی گفت که بسیاری از کشورهای آفریقایی از فناوری دیجیتال استفاده می‌کنند تا خدمات خود را به گونه ای در دسترس قرار دهند که به نفع جامعه باشد. از جمله موضوعات اصلی تعیین شده در استراتژی دیجیتال 2025 اتیوپی، توسعه زیرساخت دیجیتال و گسترش دسترسی به اینترنت است.

وی همچنین اظهار داشت: با توجه به آماده سازی هویت دیجیتال برای استفاده از فناوری دیجیتال و امنیت سایبری، دسترسی دیجیتالی به تجارت الکترونیک و خدمات دولتی و همچنین مقدمات مهارتی، مالی و قانونی برای ایجاد بستری توانمند در حال انجام است.

وی گفت: در این راستا شرایط مساعدی برای ایجاد یک اتیوپی مرفه با اقتصاد قوی ایجاد می‌شود.

رویداد هفته دیجیتال برای معرفی فعالیت های تحول دیجیتال اتیوپی به جامعه بوده و بیان می‌کند که تسریع توسعه اقتصاد دیجیتال با ایجاد آگاهی جامعه برای استفاده از فناوری‌های دیجیتال مفید است. وی همچنین خاطرنشان کرد که دولت از فناوری دیجیتال برای توسعه و رشد استفاده می‌کند تا فعالیت های روزمره جامعه را آسان تر و کارآمدتر کند.

علاوه بر این، فعالیت‌های مختلف مشارکتی و رویدادهای آموزشی که جنبه‌های سفر تحول دیجیتال اتیوپی را برجسته می‌کند، برگزار خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: انتظار می رود جامعه بر کارهای انجام شده در این زمینه نظارت و بهره مند شود.

https://press.et/?p=121675

 

بررسی توافق نامه‌های اقتصادی در هیات دولت

در بیست و هفتمین جلسه عادی هیات وزیران پیش نویس قوانین و موافقت نامه‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیماتی اتخاذ شد.

شورا در بیست و هفتمین جلسه عادی خود ، پیش نویس مقررات مختلف و موافقتنامه‌های حمایتی را به طور عمیق مورد بحث و بررسی قرار داد و تصمیماتی را به تصویب رساند. از جمله موضوعات مورد بحث، پیش نویس مقررات توسعه، حفاظت و بهره برداری از جنگل ها است

سه موافقت نامه حمایت مالی با انجمن توسعه بین المللی امضا شده است و پیش نویس آیین نامه ایجاد موسسه ملی حفاظت از سلامت حیوانات به عنوان یک سازمان توسعه ای  در حال بررسی است .

در ادامه، شورا 3 موافقتنامه حمایت مالی امضا شده با انجمن توسعه بین المللی را مورد بحث و بررسی قرار داد. خاطرنشان می‌شود که از این توافق‌نامه‌ها 300 میلیون دلار وام برای اجرای طرح گنجاندن هویت دیجیتال و ارائه خدمات، 200 میلیون دلار برای اجرای طرح آموزش و پرورش و 90 میلیون دلار برای بهبود لجستیک تجاری استفاده می‌شود.

خاطرنشان شد: شورا به اتفاق آرا تصمیم گرفت با تایید این که کلیه وام ها بدون بهره، دارای 6 سال مهلت است و در 38 سال پرداخت می‌شود، لوایح را به مجلس نمایندگان ارسال کند.

https://press.et/?p=121649

 

جذب مشتری بانک تجارت اتیوپی

بانک تجاری اتیوپی اعلام کرده است که توانسته شش میلیون مشتری از طریق CBE Noor ایجاد کند. خدمات سی بی ای نور توسط هزار و 939 شعبه در سراسر کشور ارائه می‌شود.

در نقاط مختلف کشور «فاز موفقیت آمیز; جشن دهمین سالگرد CBE نور  با شعار "خوش بینی"  برگزار شد.

آبه سانو، رئیس بانک تجاری اتیوپی، گفت؛ بانک تجاری اتیوپی پیشرو در ارائه خدمات کامل بانکی رایگان در اتیوپی است.

وی اظهار داشت: 10 سال است که بانک تجاری اتیوپی ارائه خدمات کامل بانکی بدون بهره را آغاز کرده است.

در حال حاضر خدمات بانکی سی بی ای نور توسط هزار و 939 شعبه ارائه می‌شود. وی خاطرنشان کرد: 156 شعبه به طور کامل خدمات سی بی ای نور هستند.

سپرده‌های سی بی ای نور از 107 میلیارد بیر فراتر رفت. وی گفت: با رعایت ضوابط و دستورالعمل های بانک ملی بسیاری از مشتریان از سیستم مالی فراگیر بهره مند می‌شوند.

 معاون بانک مرکزی، آقای سالومون سادا گفت؛ بانک ها برای توسعه و شکوفایی کشور مهم هستند، بنابراین بانک هایی که به همه اقشار جامعه خدمات ارائه می‌کنند باید توسعه یابند.

معاون بانک مرکزی گفت: این بانک مشکل توزیع ثروت و نابرابری درآمدی بین شهروندان را حل می‌کند، نظام مالی فراگیر ایجاد می‌کند، اقتصاد کشور را رشد می دهد، سرمایه گذاری مستقیم خارجی را جذب می‌کند، فرصت های شغلی ایجاد می‌کند و سایر مزایا. وی اعلام کرد که دولت بر توسعه موسسات مالی برای ارائه خدمات فراگیر تمرکز خواهد کرد.

وی گفت: ایجاد سیستم های خدمات مالی راحت برای شهروندان شاغل در مشاغل کوچک، کشاورزان، دامداران و همه اقشار جامعه ضروری است.

https://press.et/?p=121652

تصمیم دولت برای تسویه بدهی‌های خارجی

دکتر آصفا وزیر برنامه ریزی و توسعه با بیان اینکه دولت در حال اتخاذ مواضع مصمم است تا برای نسل های آینده  بدهی‌های قبلی را صاف نموده و آنها را به نسل بعدی انتقال ندهد

یک جلسه  عمومی  با حضور تجار و موسسان مالی و بانکها در منطقه بوله آدیس آبابا با موضوع "سفر ما برای ایجاد ثروت؛ چالش های پیش رو و مسیرهای آینده" برگزار شد.

وزیر برنامه ریزی و توسعه، دکتر آصفا، فرماندار منطقه هراری، اوردین بدری، و معاون شهردار اداره شهر آدیس آبابا، رئیس دفتر کار و مهارت، تولوتو ینه، از سخنرانان این جلسه بودند .

شرکت کنندگان در این گردهمایی از اقدامات عمرانی انجام شده در پایتخت طی سال های گذشته قدردانی کردند و مشکلات خود را برشمردند.

وزیر برنامه ریزی و توسعه، دکتر. آنان به سوالات مطرح شده از سوی شرکت کنندگان پاسخ و توضیحاتی دادند و اظهار داشتند که علیرغم مشکلات متعددی که دولت در پنج سال اخیر با آن روبرو بوده است، به کارهای عمرانی خود ادامه داده است .

وی تغییرات در بخش کشاورزی به ویژه ارقام بالای تولید گندم را از  نتایج مثبت این موفقیت ها خواند .

وی با بیان اینکه اتیوپی در حال گذار از انقیاد به خودکفایی است، گفت: بدهی‌های منتقل شده پرداخت می‌شود.

وی گفت: در پنج سال گذشته امکان بازپرداخت 9.9 میلیارد دلار از بدهی که از دوره قبل به ارث رسیده بود، فراهم شد وزیر همچنین تصریح کرد: دولت با فعالیت هایی که در همه زمینه‌ها انجام می‌شود، موضع مصمم را اتخاذ می‌کند تا نه بدهی، بلکه پاداشی برای نسل های آینده به ارث بگذارد.

https://www.ena.et/web/amh/w/amh_4074108

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما