معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۷

روند کاهشی ارزش پول ملی اتیوپی در مقابل ارزهای خارجی

واحد پول اتیوپی نیز همچون بسیاری کشورهای دیگر در برابر دلار آمریکا و سایر ارزها شدیدا کاهش یافته است.

بیر اتیوپی در حالی سقوط کرد که این کشور برای پرداخت اولین کوپن اوراق مشارکت خود با مشکل مواجه شد، زیرا اقتصاد با شوک های داخلی و خارجی متعددی مواجه بوده که باعث شد نتواند تعهد خود را انجام دهد . دولت در بیانیه ای گفته بانک مرکزی و دولت  قادر به پرداخت سر رسید کوپن‌های اوراق قرضه به ارزش حدود 33 میلیون دلار نیست.

در نتیجه، دولت سعی کرده با طلبکاران خارجی خود مذاکره کند که هدف آن کاهش بهره اوراق قرضه دولتی در عین تمدید مدت زمان پرداخت است. به گزارش بلومبرگ، اتیوپی نتوانسته با دارندگان اوراق قرضه به توافق برسد و این احتمال وجود دارد که اتیوپی همچون کشورهای دیگری مانند سریلانکا و غنا عمل کند.

افول اوراق قرضه اتیوپی پس از سال ها رشد در حالی سریع رخ می دهد که کل تولید ناخالص داخلی این کشور به بیش از 111.3 میلیارد دلار رسیده بود و در سال 2000، تولید ناخالص داخلی این کشور تنها 8.42 میلیارد دلار بود. این رشد زمانی اتفاق افتاد که دولت از وجوه استقراضی برای ساخت پروژه‌های زیربنایی بزرگ از جمله سد بزرگ رنسانس استفاده کرد.

مشکلات اتیوپی نقطه اوج عوامل داخلی و خارجی است. از نظر خارجی، مانند همه کشورهای بازارهای نوظهور، اتیوپی به شدت تحت تأثیر همه گیری کووید-19 قرار گرفت که بر صنایع حمل و نقل و گردشگری آن تأثیر گذاشت و آهنگ صنعت گردشگری را شدیدا کند نمود به گونه ای که هنوز هم این صنعت نتوانسته روی پای خود بایستد.

اثرات جنگ نیز اگرچه یک سال پیش به پایان رسید، بر اقتصاد همچنان باقی است.اتیوپی تنها کشور آفریقایی نیست که واحد پول آن در حال سقوط است. در نیجریه، نایرا در برابر دلار آمریکا در بازار سیاه از 700 شروع و به بیش از 1400 سقوط کرده است.

 

نمودار USD/ETB( رسمی ) در طی سالهای 2019  تا  2023

در کنیا، شیلینگ در حال سقوط با سرعت زیاد بوده زیرا دولت برای تامین مالی عملیات خود با مشکل مواجه شده است. وزیر دارایی این کشور هفته گذشته در بیانیه ای هشدار داد که اساساً دولت شکسته شده است.

کنیا اکنون مجبور به گرفتن وام هایی با سود زیاد از صندوق بین المللی پول و در نتیجه افزایش مالیات شده است که به بهبود اوضاع اقتصاد این کشور لطمه زده است. بانک مرکزی به منظور نجات کاهش شدید ارز، نرخ بهره را 200 واحد افزایش داد. کنیا اولین قسط پرداخت سود کوپن اوراق مشارکت 2 میلیارد دلاری خود را در ماه دسامبر انجام خواهد داد. به نظر می رسد یکی از مهمترین عوامل سقوط بیر در برابر دلار امریکا و سایر ارزهای معتبر ، عدم اقدام به انجام تعهدات اتیوپی در مقابل خریداران اوراق قرضه که سررسید اول آن در آخر دسامبر بوده ، می‌باشد که دولت اتیوپی تجدید ساختاری را پیشنهاد کرد که از ضرر سرمایه برای دارندگان اوراق در ازای کوپن‌های سر رسید شده جلوگیری کند . این به افزایش قیمت اوراق قرضه منجر شد و به  افزایش  62.8 سنتی در بازار بورس نیویورک انجامید .                                                                      .

سپس  انجمن تجارت بازارهای نوظهور (EMTA) بیانیه‌ای صادر کرد که در آن توصیه می‌کند اوراق قرضه 2024 اتیوپی که وارد بازار بورس شده‌اند، باید «معادل» معامله شوند ! مگر اینکه توافق دیگری صورت گیرد،  در این زمان قیمت آن افزایش یافت و تا 6.62 % نیز تا چند ساعت رسید که این بدان معنا بود که خریداران به سود حاصله در زمان معین اعتماد داشتند  اما با اطلاعیه ای که دولت اتیوپی  صادر کرد و در خواست به تعویق افتادن دریافت سود کوپن‌های اوراق را خواستار شد ارزش این اورق ها حداقل از 6.62 به 5/5% کاهش یافت و موجب نارضایتی سرمایه گذاران را فراهم نمود ، وزارت اقتصاد این کشور اعلام کرد که دولت اتیوپی شرایط زیر را به دارندگان اوراق قرضه در جریان بحث‌هایی که صورت گرفته  پیشنهاد نموده است .

دوره استهلاک چهار ساله از ژوئیه 2028 تا ژانویه 2032

نرخ کوپن 5.5٪ که 2.5٪ آن در طول دوره برنامه چهار ساله پیش بینی شده که توسط صندوق بین المللی پول ( IMF) سرمایه گذاری می‌شود.

کمیته دارندگان اوراق قرضه همچنان برای دریافت نظرات صاحبان اوراق قرضه پاسخگوی آنها خواهد بود .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما