معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۱۵:۱۳ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور اتیوپی در هفته دوم و سوم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اعلام آمادگی اتیوپی در برکیس

دولت اتیوپی روز دوشنبه آمادگی خود را برای ایفای نقش سازنده در سازوکار بریکس اعلام کرد زیرا عضویت این کشور در بریکس در همان روز رسماً اجرایی شد.

وزارت امور خارجه اتیوپی در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد عضویت این کشور در خانواده بریکس نشان دهنده تعهد این کشور آفریقای شرقی به چارچوب همکاری جنوب-جنوب است.

این وزارتخانه گفت که این عضویت همچنین سهم غنی چندجانبه خود را در ارتقای صلح، امنیت و رفاه بین المللی و همچنین تعهد مستمر و رهبری در همکاری جنوب-جنوب را به رسمیت می‌شناسد.

در این بیانیه آمده است: «اتیوپی با هدایت اصول دیرینه و تاریخ غنی چندجانبه گرایی، متعهد و آماده ایفای نقش سازنده در ارتقای صلح و رفاه به عنوان عضوی جدید از خانواده بریکس با همکاری همه اعضای آن است».

این وزارتخانه گفت که یک کمیته وزیران ملی و یک کمیته هماهنگی رسمی ارشد برای اطمینان از مشارکت فعال اتیوپی در بلوک ایجاد شده است.

http://en.people.cn/n3/2024/0102/c90000-20117302.html

 

تلاش اتیوپی برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی

اتیوپی به شدت در نظر دارد به عضویت سازمان تجارت جهانی (WTO) درآید. یک کمیته ملی جدید توسط نخست وزیر برای تحریک مذاکرات ایجاد می‌شود.

کمیته ای که توسط گبرمسکل چالا، وزیر بازرگانی و ادغام منطقه ای اداره می‌شود،وی خاطرنشان کرد که کشور در حال حاضر چهار دور درگیر مذاکره با کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی بوده است.

این کمیته فاش کرد که سوالات مربوط به روند مذاکرات توسط ایالات متحده، بریتانیا، چین، اندونزی، تایلند و سایر کشورها ارائه شده است.

  این کمیته از طریق رئیس خود توضیح داد: «در فرآیندهای چهار دور مذاکره، حدود 900 سؤال مطرح شده است و ما در طول مذاکرات چهارگانه پاسخ خود را داده‌ایم».

به گفته گبرمسکل، پس از چهارمین مذاکره، اعضا 181 موضوع را مطرح کردند که بیشتر آنها بر ایجاد فضای رقابتی و مساعد برای کالاهای وارداتی در کنار کالاهای تولید داخل متمرکز بود.

وی گفت: «موضع دولت در مورد مالیات گمرکی در اینجا مرتبط است، آنها می خواهند سیاست قابل پیش بینی در مورد عوارض گمرکی ما را ببینند.

گبرمسکل که همچنین مذاکره کننده ارشد در این فرآیند است، گفت: "ما اکنون مطالعه را برای آماده سازی برای پنجمین مذاکره آتی در مورد این موضوعات تکمیل کرده ایم."

به گفته وزیر، کمیته ملی در حال آماده سازی پیشنهاد برای واردات محصولات است.

وی تصریح کرد: دولت برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی ظرف سه سال به شدت تلاش خواهد کرد و همه ذینفعان از جمله بخش خصوصی باید از این موضوع آگاه باشند.

با این وجود، این کشور حدود 20 سال به عنوان ناظر در سازمان تجارت جهانی شرکت کرد، اما نتوانست به عضویت آن درآید زیرا نمی‌توانست با خواسته‌های سایر کشورها مطابقت کند.

یکی از موضوعات اصلی که کشورهای عضو مطرح کردند، واکنش اتیوپی به آزادسازی بخش‌های مالی و مخابراتی بود.

هدف اولیه سازمان بین‌دولتی تجارت جهانی تضمین تجارت بین‌المللی بدون مانع و بدون محدودیت بین دولت‌ها است.

قوانین محلی کشوری که عضو سازمان تجارت جهانی است مجاز نیست با قوانین و مقررات سازمان تجارت جهانی در تضاد باشد.

علاوه بر این، سازمان تجارت جهانی به عنوان یک میانجی عمل می‌کند و به کشورهای عضو انجمنی برای بحث و حل و فصل اختلافات تجاری در صورت بروز می دهد.

https://www.capitalethiopia.com/2024/01/01/ethiopia-doubles-down-negotiations-for-wto-accession/#google_vignette

 

تعهد اتیوپی در استفاده از بندر جیبوتی

وزیر حمل و نقل و لجستیک اتیوپی، دکتر آلمو سیمه، اطمینان داد که علیرغم امضای قرارداد دسترسی به بندر جدید با سومالی لند، این کشور بدون وقفه به استفاده از بنادر فعلی خود ادامه خواهد داد.

وزیر گفت که اتیوپی قصد ندارد هیچ گونه تغییری ایجاد کند که بتواند عملیات روان را در بنادری که در حال حاضر استفاده می‌کند مختل کند.

وی بر تعهد اتیوپی برای حفظ رشد اقتصادی و حاکمیت از طریق استفاده کارآمد از کریدورهای لجستیکی موجود تاکید کرد.

دکتر آلمو اذعان کرد که اگرچه نخست وزیر ابی احمد بارها به اهمیت دسترسی به دریا برای اتیوپی اشاره کرده است، اما برخی هنوز نمی‌توانند واقعیت های کنونی را درک کنند و به ناحق نگرانی‌هایی را در مورد جنگ احتمالی مطرح می‌کنند.

با این حال، او اطمینان داد که اتیوپی اکنون موفق شده است دسترسی به خروجی دریا را از طریق ابزارهای دیپلماتیک تضمین کند.

وزیر از تلاش های دیپلماتیک گسترده نخست وزیر ابی که منجر به توافق با سومالی لند شد، تشکر کرد.

در همین حال، شرکت خدمات حمل و نقل و لجستیک اتیوپی (ESLSE) از قرارداد جدید با سومالی لند برای ایمن سازی مراکز دریایی برای اتیوپی تمجید کرد.

در عین حال، او اهمیت این قرارداد را در کاهش هزینه‌های لجستیکی اتیوپی و امکان رشد ملی کل نگر اذعان کرد.

در نهایت، وی از تلاش‌های نخست‌وزیر در تضمین دسترسی به بندر ارزشمند برای بخش لجستیک و توسعه کلی اتیوپی قدردانی کرد

https://ebc.et/english/newsdetails.aspx?newsid=5204

 

ایگاد خواستار حل مسالمت آمیز تفاهم اتیوپی با سومالی لند شد

سازمان بین دولتی توسعه، بلوکی متشکل از هشت کشور آفریقای شرقی، خواستار حل و فصل مسالمت آمیز تنش ها بین اتیوپی و سومالی بر سر توافقی بین آدیس آبابا و منطقه خودخوانده سومالی مستقل سومالی لند شد که به اتیوپی‌ها اجازه دسترسی به این منطقه را می دهد. دریای سرخ.

ورکنه گبیهو، دبیر اجرایی سازمان اقتصادی و ادغام منطقه‌ای، در بیانیه ای، «نگرانی عمیق» خود را ابراز کرد .در بیانیه آمده است: «دبیر اجرایی از رهبران IGAD می‌خواهد برای حل مسالمت‌آمیز و دوستانه اوضاع همکاری کنند:»

به گفته دولت اتیوپی، یادداشت تفاهم که در 1 ژانویه امضا شد، به اتیوپی خدمات دریایی نظامی و تجاری در خلیج عدن را از طریق قرارداد اجاره می دهد و به سومالی لند سهمی معادل در خطوط هوایی دولتی اتیوپی می دهد. در همین حال، موسه بیهی عبدی، رئیس‌جمهور سومالی‌لند، مدعی شد که اتیوپی در ازای دسترسی 20 کیلومتری دریایی در سواحل خود برای نیروهای دریایی اتیوپی برای مدت 50 سال، آن را به‌عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می‌شناسد.

با این حال، آدیس آبابا این اظهارات را تأیید کرد و اظهار داشت که این توافقنامه فقط "شامل مفاداتی برای دولت اتیوپی است تا ارزیابی عمیقی در جهت اتخاذ موضع در مورد تلاش های سومالی لند برای به رسمیت شناختن انجام دهد."

پس از یک جلسه اضطراری در روز سه شنبه، دولت سومالی این پیمان را "غیرقانونی" خواند و تصمیم گرفت سفیر خود در اتیوپی را فراخواند.

اتحادیه اروپا به نوبه خود در بیانیه دیگری در روز سه شنبه بر اهمیت احترام به وحدت، حاکمیت و تمامیت ارضی سومالی تاکید کرد و گفت که این "کلیدی برای صلح و ثبات کل منطقه شاخ آفریقا" است. .

اتیوپی، دومین کشور پرجمعیت آفریقا با حدود 120 میلیون نفر، هنگامی‌که در دهه 1950 فدراسیونی را با اریتره تشکیل داد و در سال 1962 آن را ضمیمه کرد، به دریای سرخ دسترسی داشت.

سومالی لند که تا سال 1960 تحت الحمایه بریتانیا بود، در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشده است، اگرچه قانون اساسی، پول و دولت خاص خود را دارد و حتی توسعه اقتصادی و ثبات سیاسی بهتری نسبت به سومالی دارد.

در 28 دسامبر، رؤسای جمهور سومالی و سومالی لند در جیبوتی ملاقات کردند و پس از چندین تلاش ناموفق، توافق کردند که مذاکرات را از سر بگیرند، هدفی که ممکن است تحت تأثیر بحران دیپلماتیکی که در این هفته بروز کرد، قرار گیرد.

سومالی لند در حال حاضر در حال تجربه یک بحران سیاسی است که عبدی تصمیم به تمدید ماموریت خود به مدت دو سال، که باید در نوامبر گذشته به پایان می رسید، و برگزاری انتخابات منطقه ای را که اکنون برای نوامبر برنامه ریزی شده بود، لغو کرد.

https://www.laprensalatina.com/igad-voices-deep-concern-over-tensions-between-ethiopia-and-somalia

 

اتحادیه عرب توافق اتیوپی و سومالی را رد کرد

اتحادیه عرب توافق بین اتیوپی و سومالی لند را رد کرد و آن را "نقض حاکمیت سومالی" دانست. هدف از این قرارداد ایجاد یک پایگاه نظامی در آدیس آبابا و ساخت بندری در دریای سرخ بود.

جمال رشدی، سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب، با ابراز نگرانی عمیق تاکید کرد که این توافق تلاشی برای "سوء استفاده از شکنندگی وضعیت داخلی سومالی یا مذاکرات متزلزل سومالی" است.

قابل ذکر است که سومالی لند در سطح بین المللی به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته نشده است.

توافق بین اتیوپی و سومالی لند جنجال برانگیخته است که منجر به تظاهرات عمومی در موگادیشو شد که در آن صدها نفر علیه این توافق اعتراض کردند. هدف از این توافق، فراهم کردن دسترسی حیاتی اتیوپی، کشوری محصور در خشکی به دریای سرخ است.

اتیوپی از این توافق دفاع کرده و تاکید کرده است که به قانون پایبند است و سایر کشورها قبلاً با سومالی لند توافقاتی منعقد کرده اند.

https://shafaq.com/en/World/Arab-League-rejects-Ethiopia-Somaliland-deal

 

خطوط هوائی اتیوپی گسترش بیشتری یافت

مدیرعامل گروه خطوط هوایی اتیوپی، درباره راه‌اندازی خدمات باربری گفت: «ما خوشحال هستیم که راه‌اندازی خدمات باربری به کازابلانکا، مراکش را اعلام کنیم. سرویس جدید فصل جدیدی را باز می‌کند زیرا اولین سرمایه گذاری ما در منطقه مغرب به عنوان بخشی از شبکه جهانی حمل و نقل ما است. این افزوده، مجموع مقصدهای باربری آفریقایی ما را به 35 افزایش می دهد و تعهد ما را برای ارائه خدمات قابل اعتماد و کارآمد افزایش می دهد. خطوط هوایی اتیوپی به عنوان بزرگترین اپراتور شبکه بار در آفریقا و ارائه دهنده خدمات بار هوایی در سطح جهان، به گسترش خدمات خود در سراسر جهان با باز کردن مسیرهای جدید برای تسهیل تجارت جهانی و جریان کالا ادامه خواهد داد. خدمات باربری ما به کازابلانکا با استفاده از هواپیمای باربری مدرن بوئینگ 777-200F با ظرفیت بار بیش از 100 تن انجام می‌شود.

خدمات حمل و نقل و لجستیک اتیوپی، یکی از واحدهای تجاری استراتژیک بزرگ در گروه خطوط هوایی اتیوپی، در حال حاضر بیش از 135 مقصد بین المللی در سراسر جهان را با ظرفیت نگهداری و 68 خدمات حمل و نقل اختصاصی، با استقرار بیش از 145 هواپیما، از جمله 17 هواپیمای اختصاصی، پوشش می دهد. هواپیمای باری، عملیاتی انجام می دهد که پنج قاره را به هم متصل می‌کند، و نقش خود را به عنوان یک سرمایه گذاری برجسته می‌کند. این مرکز یک انبار مدرن با ظرفیت 1.15 میلیون تن ذخیره سازی دارد و به تازگی ساخت یک انبار تجارت الکترونیک فوق مدرن با ظرفیت 150000 تن را تکمیل کرده است که به پست، پیک و کالاهای تجارت الکترونیک اختصاص دارد. این امکانات کاملاً خودکار و پیشرفته مجهز به وسایل نقلیه انتقال پیشرفته، ماشین‌های مرتب‌سازی و جدیدترین سیستم فناوری هستند تا محیطی با دمای کنترل شده برای محموله‌های خشک، فاسد شدنی و دارویی فراهم کنند.

https://www.ajot.com/news/ethiopian-cargo-logistics-services-adds-casablanca-as-its-35th-freighter-destination-in-africa

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما