معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۴- ۰۷:۳۱

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور اتیوپی در هفته دوم بهمن ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 اعلام آمادگی یک کمپانی بزرگ معدنی کانادا برای سرمایه گذاری در اتیوپی

سفیر اتیوپی در کانادا گفت که یک شرکت معدنی بزرگ کانادایی طلا به نام Allied Gold قصد دارد سرمایه گذاری نیم میلیارد دلاری را در اتیوپی راه اندازی کند که همچنین انتقال دانش و فناوری را تسهیل می‌کند.

در مصاحبه ای اختصاصی با آژانس مطبوعاتی اتیوپی (EPA)، سفیر فیتسوم آرگا گفت سفارت اتیوپی در اتاوا از پلتفرم های مختلفی برای تبلیغ فرصت های سرمایه گذاری عظیم این کشور برای مشاغل کانادایی استفاده کرده است.

سرمایه گذاری کانادا و سایر کشورهای غربی با سرمایه گذاری کشورهای دیگر در بسته غنی دانش و فناوری آن متفاوت است و نقش بسزایی در انتقال دانش و فناوری در کشور خواهد داشت. او توضیح داد که چنین سرمایه گذاری همچنین اتیوپی را با روش جدیدی برای انجام کارها آشنا می‌کند.

با توجه به کار سخت همه ذینفعان برای جذب سرمایه گذاری کانادایی، اتیوپی که چند سال پیش هیچ تجارت معنی داری نداشت، می‌تواند چنین کمپانی طلای مقیاس بزرگی را با تخصص و کالیبر تکنولوژیکی مورد نظر جذب کند.

سفیر فیتسوم همچنین تاکید کرد که رشد اقتصادی پایدار، در دسترس بودن زمین و نیروی کار شایسته عوامل اصلی جذب شرکت های بزرگ کانادایی به بخش های اولویت دار اتیوپی از جمله معدن، فرآوری کشاورزی و صنایع غذایی هستند. تلاش‌های تلفیقی در حال انجام است تا کسب‌وکارهای کانادایی را به سمت تولید پتاس جذب کنند.

علاوه بر این، دو کشور در صنعت هوانوردی با یکدیگر همکاری می‌کنند و پروازها از تورنتو به آدیس آبابا تمام هفت روز هفته در دسترس است. بنابراین، جدا از ایجاد پل ارتباطی کانادا با قاره آفریقا، روابط دو کشور را تسهیل و تقویت کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: «کانادا در توسعه هوانوردی، معدن، آموزش، فناوری و فرآوری محصولات کشاورزی شهرت دارد» و افزود که این وضعیت فرصت بزرگی را برای اتیوپی فراهم می‌کند تا همکاری خود را با اتیوپی ارتقا دهد و منافع متقابل را تضمین کند. .

کانادا به کالاهای اولیه اتیوپی از جمله قهوه، دانه‌های روغنی و محصولات چرمی اجازه می‌دهد بدون مالیات وارد بازار این کشور شوند، اگرچه این کشور به اندازه کافی از این فرصت استفاده نمی‌کند. کانادا تنها کشوری است که به طور مداوم از مردم اتیوپی در مواقع سخت حمایت می‌کند و یکی از شرکای پیشرو در توسعه این کشور شرق آفریقا است.

کانادا از جوامع آسیب دیده از جنگ در اتیوپی و همچنین از ایجاد دموکراسی در این کشور حمایت کرده است. همچنین، کانادا برای دانشجویان اتیوپیایی بورسیه تحصیلی ارائه می دهد

https://press.et/herald/?p

 

وزارت معادن گفته است که در شش ماه گذشته سال مالی جاری، 142.9 میلیون دلار از صادرات مواد معدنی به دست آمده و 58 درصد از برنامه را محقق کرده است.

موارد فوق زمانی افشا شد که این وزارتخانه روز گذشته اجرای عملکرد شش ماهه سال مالی 2023/24 را با ذینفعان مربوطه بررسی کرد.

وزیر معادن حبتمو تگگن (انجنیر) در این مراسم اظهار داشت: قرار است در مدت گزارش شده 243 میلیون و 240 هزار دلار از صادرات مواد معدنی به بازارهای خارجی درآمد حاصل شود و 142.9 میلیون دلار درآمد حاصل شده است. مبلغ مذکور با عرضه طلا، تانتالیم، سنگ لیتیوم، جواهرات و مواد معدنی صنعتی به بازار خارجی به دست آمده است.

وزیر نفت همچنین اظهار داشت: کشور در سال مالی جاری حدود 512 میلیون دلار از صادرات مواد معدنی را برنامه ریزی کرده است.

وی با بیان اینکه در سال مالی جاری 11 کارخانه سیمان در حال فعالیت است، گفت: کارخانه‌ها ظرفیت تولید 14 میلیون تن سیمان در سال را دارند.

به گزارش حبتمو، تقاضای داخلی سالانه سیمان 36 میلیون تن است. حدود 51 میلیون تن سیمان در شش ماه سال مالی تولید شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که تلاش‌های تلفیقی برای اجرای یک سیاست معدنی مؤثر با حمایت شورای ملی معدنی، در تلاش برای بهره‌برداری از پتانسیل‌های عظیم بخش معدن اتیوپی است. وجود بازیگران غیرقانونی در زنجیره بازار معادن و فساد عمده‌ترین موانعی است که این بخش را بی‌مولد نگه می‌دارد.»

https://allafrica.com/stories/.html

 

 

اتیوپی اعلام کرد که نزدیک به 400 نفر در ماه‌های اخیر بر اثر گرسنگی در مناطق تیگری و آمهارا اتیوپی جان خود را از دست داده‌اند.

مقامات محلی قبلاً مرگ و میر ناشی از گرسنگی در مناطق خود را گزارش کرده بودند، اما دولت فدرال اتیوپی اصرار داشت که این گزارش ها "کاملاً اشتباه" است.

دفتر بازرس اتیوپی کارشناسانی را به مناطقی فرستاد که درگیر خشکسالی هستند و هنوز درگیر جنگ داخلی ویرانگری هستند که 14 ماه پیش رسما پایان یافت. آنها به این نتیجه رسیدند که در شش ماه گذشته 351 نفر در تیگری بر اثر گرسنگی جان خود را از دست داده اند و 44 نفر دیگر در آمهارا جان خود را از دست داده اند.

بر اساس یک یادداشت کمکی که توسط آسوشیتدپرس مشاهده شد، تنها بخش کوچکی از نیازمندان در تیگری کمک های غذایی دریافت می‌کنند، بیش از یک ماه پس از آن که آژانس های امدادی تحویل غلات را پس از توقفی طولانی بر سر سرقت از سر گرفتند.

بر اساس یادداشت گروه غذایی Tigray، گروهی از آژانس های امدادرسان به ریاست مشترک جهانی سازمان ملل، تنها 14 درصد از 3.2 میلیون نفر هدف توسط آژانس های بشردوستانه در Tigray برای کمک های غذایی، تا 21 ژانویه این کمک را دریافت کردند.

https://abcnews.go.com/Health/wireStory/400-ethiopians-died-starvation-recently

 

اگرچه ورود خودروهای بنزینی به کشور ممنوع است، اما منابع می‌گویند افرادی که ادعا می‌کنند "در مورد این موضوع نشنیده اند" همچنان آنها را وارد می‌کنند.

وزیر حمل و نقل و لجستیک، آلمو سیمه، هنگام ارائه گزارش عملکرد برنامه دوسالانه به کمیته دائمی امور زیرساخت های شهری و حمل و نقل در مجلس نمایندگان مردم، به گزارش تیکواه اتیوپی، این بیانیه را بیان کرد.

«دولت تصمیم گرفته است که هیچ خودروی بنزینی به اتیوپی وارد نکند مگر اینکه برقی باشد. اتیوپی که سوخت تولید نمی‌کند، اما آن را با استفاده از مقادیر زیادی ارز خارجی از خارج وارد می‌کند.

وزیر آلمو با اشاره به اهمیت واردات خودروهای برقی اظهار داشت: "برق در اتیوپی به وفور تولید می‌شود و هزینه آن در مقایسه با سوخت کمتر است."

اتیوپی حامی‌توسعه سبز است و کشوری است که سخت برای آن تلاش می‌کند. برای کاهش آلودگی هوا، خودروی برقی به خودروی بنزینی ارجحیت دارد.

وی در ادامه گفت: خودروهای برقی در دنیا در حال تولید گسترده هستند و از آنجایی که در کشور ما در مناطق شهری فعالیت می‌کنند، امکان تامین زیرساخت های شارژ وجود دارد.

به گفته وزیر حمل و نقل و لجستیک، هر خودروی شخصی وارداتی باید برقی باشد و خودروهای گازسوز مجاز به واردات نیستند. بنابراین همه باید توجه داشته باشند که خودروهای بنزینی نباید وارد کشور شوند.

https://borkena.com

 

دولت تاریخ تأسیس نهاد نظارتی مستقل برای بخش بیمه را تعیین کرد.

پس از سال مالی آینده، بیمه‌گران توسط یک آژانس نظارتی جداگانه، متمایز از بانک ملی اتیوپی (NBE)، که بانک مرکزی این کشور است، نظارت خواهند شد.

NBE اعلام کرده است که آژانس تنظیم مقررات بیمه تا ژوئن 2025 تاسیس خواهد شد. مشخص شده است که دولت در نظر دارد نهاد جدیدی ایجاد کند که بر بخش بیمه نظارت خواهد کرد، مشابه آنچه که قبل از اواخر دهه 1970 تنظیم شده بود. قبل از تغییرات چشمگیر اقتصادی و دولتی در دهه 1970، وزارت بازرگانی مسئولیت تنظیم بخش بیمه را بر عهده داشت. با این حال، نزدیک به 50 سال است که بانک مرکزی متولی تنظیم این بخش است. ذینفعان این بخش نگرانی‌هایی را مطرح کرده اند و استدلال می‌کنند که تحت نظارت NBE، صنعت توجه کافی برای رشد بالقوه دریافت نمی‌کند. دولت تاکید می‌کند که با تجدید ساختار نهاد نظارتی، بخش بیمه به روی سرمایه گذاری بین المللی باز خواهد شد. علاوه بر این، دولت در حال حاضر روی اعطای دسترسی سرمایه گذاران خارجی به بانک کار می‌کند

https://www.capitalethiopia.com/2024/01/29/ethiopia-to-establish-independent-insurance-regulatory-agency-separating-from-central-bank-oversight

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما