معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۴

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور اتیوپی در هفته چهارم آذرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تعویق پرداخت بدهی اتیوپی

وزارت دارایی ادعا می‌کند که عدم ارائه کوپن یوروباند 33 میلیون دلاری در این ماه عمدی بوده و به دلیل کمبود ارز خارجی نیست.

وزیر دارایی در جریان نشست یک ساعته با بیش از 100 سرمایه گذار یورو باند در دسامبر گفت: «تصمیم اتیوپی برای خودداری از پرداخت کوپن دسامبر در یوروباند ناشی از قصد رفتار عادلانه با همه طلبکاران خارجی است.

تلاش‌ها برای تجدید ساختار بدهی خارجی در مقیاس بزرگ‌تر تحت چارچوب مشترک G-20 با تاخیر مواجه شده است و بسیاری از این بدهی‌ها در حال سررسید هستند.

در حالی که وزیر امور خارجه نشست با وام دهندگان را رهبری می‌کرد، آژانس بین المللی فیچ اعتبار رتبه اتیوپی را به «C» کاهش داد و دلیل آن افزایش احتمال  پیش فرض عدم توانائی انجام تعهدات این کشور است . این رتبه حتی پایین تر از تنزل رتبه به «CC» از Fitch در ماه گذشته است.

فیچ می‌گوید در صورت عدم پرداخت کوپن یورو باند در 10 روز آینده، رتبه اتیوپی را به «پیش فرض محدود » (RD) کاهش می‌دهد.

https://www.thereporterethiopia.com/

 

همکاری یونسکو و شرکت هوآوی درآموزش

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) و هواوی، یک شرکت مخابراتی چینی، دست به دست هم داده اند تا تجهیزات فناوری ارتباطات اطلاعات (ICT) را برای وزارت آموزش و پرورش اتیوپی  فراهم نمایند .هواوی در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه  23 آذر منتشر کرد، گفت: این پشتیبانی به عنوان بخشی از همکاری یونسکو و هواوی در قالب پروژه سیستم‌های مدرسه باز  انجام می‌گیرد .

وزیر امور خارجه تاکید کرد که اهدای تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات درها را به روی دنیایی از فرصت‌ها برای دانش‌آموزان دبیرستانی هدف باز خواهد کرد.

پروژه TeOSS، در میان چیزهای دیگر، ساخت سیستم‌های مدرسه‌ای مقاوم در برابر بحران را پیش‌بینی کرده بود که برنامه آموزش جامع مدرسه را از مدارس، در خانه و در مکان‌های دیگر در دسترس قرار می‌دهد تا از تداوم و کیفیت یادگیری بدون توجه به شرایط عادی یا  غیرعادی اطمینان حاصل کند..

http://www.china.org.cn/world/

 

سفر فرستاده ویژه چین به منطقه درگیری تیگری

فرستاده ویژه وزارت امور خارجه چین آقای شو بینگ در امور شاخ آفریقا در 12 دسامبر از مکله، پایتخت منطقه تیگری در اتیوپی بازدید کرد و با گتاچو ردا، رئیس اداره منطقه ای موقت ایالت منطقه ای تیگری دیدار کرد. وزیر مشاور سفارت چین در اتیوپی آقای شن کینمین نیز وی را همراهی می‌کرد .

وی گفت: در اکتبر سال جاری، چین و اتیوپی به طور مشترک تصمیم گرفتند تا روابط دوجانبه را به یک شراکت استراتژیک در هر شرایط جوی ارتقا دهند و فصل تاریخی جدیدی را در همکاری دوستانه بین دو کشور باز کنند. وی با اشاره به اینکه منطقه تیگری کنونی در مرحله حساسی از تحکیم صلح و تمرکز بر توسعه قرار دارد، اظهار داشت: چین مایل است در بازسازی منطقه تیگری پس از جنگ مشارکت فعال داشته باشد و از این منطقه در توسعه اقتصاد و بهبود معیشت مردم حمایت کند. .

طرف اتیوپی گفت: چین شریک همکاری مهم منطقه Tigray است و پروژه‌های متعددی در منطقه دارد. دولت موقت فعلی به طور فعال توافقنامه صلح را اجرا می‌کند و بازسازی پس از جنگ را انجام می دهد. او انتظار دارد که شرکت های چینی هر چه سریعتر پروژه‌های همکاری را در منطقه از سر بگیرند تا به توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه تیگری کمک کنند.

https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/wjbxw/

 

مذاکره وزیر دارائی با شرکت امریکائی جهت همکاری

وزارت دارایی اتیوپی (MoF) و خدمات مدیریت یکپارچه (IMS) شرکت مشاوره ای و خدماتی  مهندسی امریکائی دوشنبه 20 آذر، راه‌های ایجاد مشارکت های قوی در زیرساخت ها را مورد بحث قرار دادند.

خانم (  Semereta Sewasew) وزیر امور مالی، و تنی چند از متخصصان مالی این کشور و  مدیریت اجرایی خدمات یکپارچه (IMS)در این جلسه حضور داشته و به تبادل نظر پرداختند .

وزیر امور خارجه در مورد تلاش‌های توسعه‌ای جاری در کشورش و نیاز به مشارکت بخش خصوصی مخصوصا امریکا در بخش اقتصادی  اتیوپی به نمایندگان توضیح داد.

ایشان تمایل خود و دولت را برای مشارکت بیشتر شرکت‌های آمریکایی در اتیوپی ابراز کرد و از IMS خواست از این فرصت استفاده کند و در مورد این ابتکار بیشتر بحث کند.

آنها همچنین اشتیاق خود را برای مشارکت در مهندسی فضا ابراز کردند و قول دادند که در مراحل بعدی گفتگوی اولیه را با EXIM بانک آمریکایی انجام دهند.

https://www.fanabc.com/english/ims-pondering-opening-office-in-addis-ababa

 

همکاری بوئینگ و تفرا در افریقا

رئیس بوئینگ خاورمیانه، ترکیه، آفریقا و آسیای مرکزی (METACA) گفت . Teferra در نقش جدید خود در آدیس آبابا، اتیوپی، جایی که بوئینگ قصد دارد دفتر خود را در اوایل سال 2024 افتتاح کند، مستقر خواهد شد.

با توجه به اینکه هواپیماهای بوئینگ به عنوان ستون فقرات ناوگان تجاری آفریقا برای بیش از 75 سال خدمت می‌کنند، بوئینگ همچنین با سرمایه گذاری در استعدادها، ارتقای نوآوری و کمک به توسعه یک پایگاه صنعتی و تولیدی، نقش فعالی را در امکان رشد صنعت هوافضای آفریقا ایفا می‌کند. کولجیت گاتا اورا، رئیس بوئینگ METACA گفت. ما از پیوستن هنوک تفرا شال به تیم ما خرسندیم. با پیشینه استثنایی او در روابط هوایی و دولتی، ما به توانایی او برای موفقیت در ماموریت ما در بازار آفریقا اطمینان داریم.

https://www.timesaerospace.aero/news/people/boeing-appoints-henok-teferra-shawl-as-managing-director-for-africa

 

دیدار وزیر دادگستری جیبوتی از قطر و اظهار امیدواری برای نحوه ثبت املاک

مسعود بن محمد العامری وزیر دادگستری روز یکشنبه با علی حسن بهدون وزیر دادگستری و امور کیفری ومسئول حقوق بشر جمهوری جیبوتی که به این کشور سفر کرده بود، دیدار کرد

در این دیدار روابط همکاری‌های حقوقی بین دولت قطر و جمهوری جیبوتی و راه‌های تقویت و توسعه آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت

آنها همچنین در مورد تبادل تخصص حقوقی بین دو کشور و تلاش برای ایجاد یک چارچوب عملی برای فعال کردن زمینه‌های همکاری حقوقی از طریق موافقت‌نامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم گفتگو کردند

این هیئت همچنین از تجربیات کشور قطر در زمینه‌های ثبت املاک، اسناد و خدمات حقوقی ارائه شده توسط وزارت دادگستری به مردم مطلع شد و اظهار امیدواری کرد تا بتواند در این زمینه نیز همکاری داشته باشند

https://thepeninsulaqatar.com/article/03/12/2023/qatar-djibouti-discuss-elevating-legal-cooperation

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما