معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۷- ۱۳:۲۶ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور اتیوپی در هفته اول دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اتیوپی در حال مذاکره با صندوق بین المللی پول

اتیوپی در حال حاضر در حال مذاکره با صندوق بین المللی پول  در مورد قرارداد وام بالقوه 3.5 میلیارد دلاری است.

این تامین مالی از دستور کار اصلاحات اقتصادی داخلی اتیوپی، که شامل معرفی یک رژیم ارز خارجی مبتنی بر بازار و رسیدگی به چالش‌های اقتصاد کلان است، حمایت می‌کند.

مقامات اتیوپی در طی تماس اخیر با دارندگان اوراق قرضه بین المللی اعلام کردند که این کشور قصد دارد تا اوایل سال 2024 یک توافقنامه با صندوق بین المللی پول نهایی کند.

از سال 2022، اتیوپی به دنبال "دسترسی استثنایی" به وجوه صندوق بین المللی پول است که بیش از 100٪ از حد معمول فراتر رفته است. با این حال، مبلغ دقیق درخواست فاش نشده است. در ماه آوریل، منابع به رویترز گفتند که این کشور در حال مذاکره برای استقراض حداقل 2 میلیارد دلار است، تقریباً دو سال پس از انقضای تسهیلات 1.5 میلیارد دلاری مشروط به دستیابی به یک توافق بدهی با طلبکاران ، مجموع تامین مالی صندوق بین‌المللی پول، از جمله حمایت بالقوه از طریق صندوق جدید مقاومت و پایداری برای کشورهای کم‌درآمد و آسیب‌پذیر با درآمد متوسط، نامشخص است.

سخنگوی صندوق بین‌المللی پول گفت: پیش‌بینی‌های اقتصاد کلان و نیازهای مالی خارجی، از جمله حمایت مالی بالقوه صندوق بین‌المللی پول و سایر شرکای توسعه، همچنان در حال بحث هستند.

https://birrmetrics.com/ethiopia-in-talks-with-imf-for-potential-3-5-billion-loan-deal

تاکید روسای مجلس جیبوتی و اتیوپی بر تحکیم روابط اقتصادی و سیاسی

تاگزه چافو، رئیس مجلس مردم اتیوپی، گفتگوهای دوجانبه ای با هیئت جیبوتی به رهبری دیلیتا محمد دیلیتا، رئیس شورای ملی این کشور داشت

دو طرف در مورد راه‌هایی برای ارتقای سطح  روابط سیاسی و اقتصادی  گفتگو کردند

اتیوپی و جیبوتی با زیرساخت‌های مختلفی از جمله جاده، راه‌آهن، تامین برق و موارد دیگر مرتبط شده‌اند.

وی از نمایندگان پارلمان دو کشور خواست برای تقویت هر چه بیشتر روابط سیاسی و اقتصادی خود تلاش کنند

دو طرف همچنین بر لزوم حداکثر سازی تلاش ها برای تامین صلح و امنیت تاکید کردند

اعتقاد بر این است که سفر سه روزه هیئت جیبوتی به اتیوپی باعث تقویت بیشتر همکاری‌های استراتژیک موجود بین دو کشور خواهد شد.

https://www.fanabc.com/english/ethiopia-djibouti-reaffirm-commitment-to-work-together-for-regional-peace

 

جلوی گیری از قاچاق طلا

بانک مرکزی اتیوپی به منظور جلوگیری از قاچاق طلا در تیگری و احیای فعالیت های شرکت توسعه معدنی Ezana Plc، ترتیب اولویت طلا در برابر ارز را با یکی از شرکت های تابعه صندوق برای احیای تیگری مالی (EFFORT)، پیشنهاد کرده اند. بانک ملی اتیوپی (NBE) به Ezana Mining Development، یکی از 15 شرکت تابعه تحت EFFORT، اولویت را در تخصیص فارکس در ازای عرضه ثابت طلای با کیفیت به ذخایر خود پیشنهاد داده است.

به گفته تسفاتسیون دستا، مدیر کل معدن Ezana، مذاکرات با فرماندار Mamo Mihretu همچنان ادامه دارد.

او گفت: «جنگ ، خلأ در بازار صادرات طلا ایجاد کرده است که به قاچاقچیان اجازه می دهد بر NBE تسلط پیدا کنند. ما در حال تلاش برای بیرون راندن این قاچاقچیان هستیم و درباره راه‌های انجام این کار در سطوح مختلف در حال گفتگو هستیم .

Ezana Mining  در دو سال منتهی به آغاز جنگ در اواخر سال 2020 بیش از 900 کیلو طلا به NBE فروخته بود.

وی اضافه :  ما در حال مذاکره با بانک ملی هستیم  ولی ماشین آلات ما در جنگ صدمات زیادی دیده است . مقامات وزارت معادن امسال نیم میلیارد دلار از صادرات مواد معدنی را هدف گذاری کرده اند که به طور قابل توجهی کمتر از 600 میلیون دلار درآمد صادراتی ثبت شده است

وزیر معادن، به پارلمان گفت که بانک مرکزی نزدیک به 720 کیلوگرم طلا از معدنچیان در سه ماه اول سال مالی به دست آورده است و این کمتر از نصف حجمی است که مقامات دولتی امیدوار بودند که خریداری کنند .

Ezana Mining در سال 1994 به عنوان یکی از شرکت های تابعه EFFORT تاسیس شد. این شرکت به اکتشاف و تولید طلا و سایر فلزات مشغول است و پیش از این به طور مشترک با شرکت های معدنی کانادایی، چینی و آمریکایی همکاری داشته است.

https://www.thereporterethiopia.com/38016

 

در خواست صنعتگران برای تمدید مهلت وام

دفتر مدیران اداره صنعت در Tigray درخواست رسمی‌به دولت فدرال برای چشم پوشی از بهره وام هایی که شرکت های تجاری در Tigray قبل از جنگ شمالی دریافت کرده بودند ارائه نمودند ، این دفتر همچنین درخواست کاهش نرخ بهره برای خطوط اعتباری جدید افتتاح شده در این ایالت را نموده است .

این دو مورد درخواست در نامه رسمی‌به دفتر نخست وزیر، بانک ملی اتیوپی (NBE)، وزارت صنعت و کمیسیون سرمایه گذاری ارسال شده است .

دولت انتقالی در تیگرای می خواهد شاهد بخشودگی سود سه ساله و کاهش نرخ بهره جدید اعتباری تا 9 درصد باشد. این دفتر امیدوار است که شاهد تمدید مهلت یک و نیم ساله اعطا شده به وام گیرندگان در Tigray توسط بانک های تجاری باشد. در مورد سقف پنج درصدی وام‌های غیرجاری (NPLs)، مشوق‌های سرمایه‌گذاری و راه‌حل‌هایی برای تامین مواد اولیه نیز روی میز برای بررسی وجود دارد.

دولت درخواست ایجاد یک دفتر پروژه در مکله کرده است که مستقیماً این دفتر را با نهادهای فدرال ذکر شده در بالا مرتبط می‌کند و برای اجرای سیاست مداخله ای که به طور خاص برای مناطقی طراحی شده است که صنایع به طور کامل نابود شده اند. اقلام مربوط به گمرک، معافیت ها و امتیازات مالیاتی و مشوق های سرمایه گذاری نیز در این نامه گنجانده شده بود. قبل از شروع جنگ 2020 ، تیگری نزدیک به 13 درصد از کل رشد تولید ناخالص داخلی صنعت اتیوپی را به خود اختصاص داده بود که نزدیک به 10 درصد آن به صنایع تولیدی مربوط می‌شد. اما بعد از جنگ کمتر از 6378 شرکت کوچک و متوسط و همچنین 60 کارخانه در طول جنگ ویران شدند.

وی گفت: «هر شرکت حداقل دو میلیون وام سرمایه ای می خواهد.»Meareg   یکی از اعضای این دفتر می‌گوید که او به فولاد ضد زنگ، زنجیر غلتکی، رجیستر حرارتی و سایر تجهیزاتی که برای تولید ماشین‌های کارد و چنگال کوچک مورد نیاز است احتیاج  دارد که سرمایه ای حدود 10 میلیون بیر را برای اینکار می طلبد

Meareg می‌گوید: «بانک‌ها از ما می‌خواهند که ملک را به عنوان وثیقه ارائه دهیم، در حالی که ما در تلاش برای بقا هستیم. "ما آن را نداریم."

مطالعه اخیر انجام شده توسط اتاق بازرگانی Tigray نشان می دهد که تا نوامبر 2021، بانک ها و موسسات مالی خرد در Tigray مبلغی بالغ بر 31 میلیارد birr به کسب و کارها ارائه کرده اند که از آن زمان تاکنون 30 میلیارد birr سود دریافت کرده است.

https://www.thereporterethiopia.com/38003

 

مرگ بی شماری از مردم بر اثر گرسنگی در تیگرای

در روستاهای تیگرای مردم از گرسنگی می میرند  و این مگ و میر به اندازه ای زیاد است که مقامات محلی شمارش آن را از دست داده اند. کشاورزان مزارع خود را بعلت پراکندگی مین در محل رها کرده اند تابلوهای قرمز رنگ جمجمه و استخوان صلیبی در مزارع کشاورزان قابل مشاهده است که در مورد مین‌های زمینی هشدار می دهد جاده‌ها و خانه‌های روستا هنوز از حملات موشکی در جنگ اخیر آسیب زیادی دیده و تعمیر نشده و بیمارستان محلی به پناهگاه بی خانمان‌ها تبدیل شده است

خاک نمودن اطفال زیر 10 سال که بر اثر گرسنگی می میرند  برای خانواده‌ها امری عادی شده و برخی حتی اکثر اعضای خانواده خود را از دست داده اند و اظهار می دارند که همه منتظریم که چوقت نوبت ما فرا  رسد

در سراسر منطقه تیگری، در شمال اتیوپی، هزاران نفر در 14 ماه پس از پایان جنگ فاجعه بار دو ساله  که در آن سربازان اتیوپیایی و اریتره ای علیه نیروهای تیگرای جنگیدند، به دلیل کمبود غذا جان خود را از دست دادند

اکنون خشکسالی ویرانگر نیز این مشکل را دو چندان نموده است و به گفته امداد گران حاضر در محل یک فاجعه انسانی در راه است  که شاید از خشکسالی 1985- 1984 هم بزرگتر باشد در این سالها ، تیگری یکی از مناطقی بود که بیشترین آسیب را در قحطی اتیوپی تحمل نمود

مقامات تیگرایان تخمین می‌زنند که حدود شش میلیون نفر به کمک فوری نیاز دارند. آنها می‌گویند که کمک های موجود فقط برای یک پنجم نیازمندان کفایت می‌کند مارک لوکاک، رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل متحد و هماهنگ کننده امداد اضطراری( از سال 2017 تا 2021) می‌گوید:

که وضعیت موجود در این منطقه با توجه به گزارشات کارشناسان باتجربه و آگاه، نشان‌دهنده فاجعه‌ای بزرگ است که در سال 2024 رخ می‌دهد که بدتراز  تراژدی سال‌های 1985-1984 می‌باشد . ضروری است که سیاستگذاران با سرعت و فوریت بیشتر و با کمک عملی زیاد به کسانی که در رنج هستند، نسبت به آنچه در حال حاضر شاهد آن هستیم، پاسخ دهند جهان به بحران تیگری توجه چندانی نکرده است. 

جاشوا تابا، سفیر کانادا در اتیوپی، این ماه به تیگری سفر کرد تا اصلاحات در سیستم توزیع غذای سازمان ملل را مشاهده کند. او در پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «اکنون ما باید برای امداد، تاب‌آوری و تغذیه اضطراری به افراد آسیب‌پذیرتر غذا بدهیم»

https://www.theglobeandmail.com/world/article-ethiopia-tigray-region-famine

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما