معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور اتیوپی در هفته دوم شهریور ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کاهش 43 درصدی قیمت جهانی قهوه

به گزارش نشریه فورچون صادرکنندگان قهوه اتیوپی با معضل کاهش شدید قیمت بین‌المللی این محصول دست و پنجه نرم می‌کنند، زیرا بزرگترین تولید کننده قهوه جهان عرضه خود را افزایش داده است. کاهش 43 درصدی قیمت‌ها در هفته گذشته به 1.48 دلار برای هر پوند، انجمن صادرکنندگان قهوه اتیوپی را بر آن داشت تا به 510 عضو خود در خصوص انبار کردن موجودی خود و ارزیابی مجدد قیمت‌های تامین کنندگان، هشدار دهد. رکورد فروش 1.4 میلیارد دلاری قهوه اتیوپی در زمانی رخ داد که 2 سال پیش سرمای ویرانگر در برزیل منجر به از دست رفتن 13 میلیون کیسه قهوه و افزایش قیمت‌ها به 2.58 دلار در هر پوند گردید. وضعیت برزیل در سال جاری بهبود خوبی داشته و تولید قهوه عربیکا را از 11 میلیون کیسه در دو سال قبل به 44 میلیون کیسه در سال جاری افزایش داده است. تحلیلگران صنعت پیش بینی کردند که برزیل می‌تواند این حرکت را در طول سال حفظ کند. این کاهش قیمت‌ها ضربه شدیدی به درآمدهای صادراتی اتیوپی وارد خواهد کرد.

https://addisfortune.news/coffee-price-dive-threatens-to-hit-exporters-hard-as-brazil-rebounds/

افزایش قیمت انواع سوخت در اتیوپی

وزارت تجارت و همگرایی منطقه‌ای اتیوپی از افزایش جدید قیمت خرده فروشی فرآورده‌های نفتی از تاریخ 29 اوت 2023 برای یک ماه آینده خبر داد. این وزارتخانه اعلام داشت: ثبات نسبی قیمت جهانی نفت از آوریل تا پایان ژوئن اجازه نداده که قیمت‌های خرده‌فروشی در چهار ماه گذشته تغییری کند. با این حال، از آنجایی که قیمت جهانی نفت از ماه ژوئیه افزایش قابل توجهی را نشان داده، تجدید نظر در قیمت فعلی فرآورده‌های نفتی در اتیوپی ضروری شد. بر این اساس قیمت خرده فروشی بنزین از 69.43 بیر به 74.85 بیر (1.3 دلار) در هر لیتر و قیمت گازوئیل نیز از 71.08 بیر به 76.34 بیر (1.4 دلار) در هر لیتر افزایش یافته است. بطور کلی فراورده‌های نفتی بطور میانگین 7 درصد افزایش یافتند.

https://twitter.com/addisstandard/status/1696553499603968439

امضاء یادداشت تفاهم همکاری میان اتیوپی و شرکت سوئدی

وزارت کار اتیوپی و شرکت سوئدی Miljongbemanning تفاهمنامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن اتیوپیایی‌ها قادر خواهند شد وارد بازار کار سوئد و دیگر کشورهای اروپایی شوند. وزیر کار اتیوپی خانم موفریات کامل در مراسم امضاء این تفاهنامه بیان داشت: این شرکت از تجربه غنی در آموزش و توانمندسازی کارجویان برای بدست آوردن دانش و مهارت لازم جهت پیوستن به بازارهای سوئد و سایر کشورهای اروپایی برخوردار است.

https://www.ena.et/web/eng/w/eng_3266153

اختصاص 730 میلیون دلار وام بلاعوض از سوی بانک جهانی

اتیوپی و بانک جهانی توافقنامه‌ اعطای وام بلاعوض به ارزش 730 میلیون دلار را جهت حمایت از پروژه کریدور اقتصادی اتیوپی و جیبوتی به امضاء رساندند. این کریدور اتصال و عملکرد لجستیکی اتیوپی را در امتداد کریدور جاده‌ای آدیس آبابا- جیبوتی، افزایش می‌دهد. پروژه مذکور که بخشی از ابتکار شاخ آفریقاست ضمن تامین مالی ساخت جاده 142 کلیومتری میسو به دیرداوا، کیفیت و ایمنی آنرا بهبود بخشیده و سبب صرفه جویی در هزینه و زمان می‌گردد.

https://www.ena.et/web/eng/w/eng_3258296

برنامه بورس اتیوپی جهت توسعه محصولات بازار سرمایه مطابق با شرع

به گزارش نشریه ریپورتر، مدیریت بورس اوراق بهادار اتیوپی به منابع فراوان در بخش مالی اسلامی‌برای توسعه محصولات بازار سرمایه مطابق با شریعت چشم دوخته است. مدیران بازار بورس اتیوپی با برنامه‌ریزی برای معرفی ابزارهای مالی مختلف که با قوانین شریعت مطابقت دارند، ابراز داشتند برای ادغام اصول مالی اسلامی در چارچوب بازار سرمایه تلاش خواهند کرد. ایده خدمات مالی بدون بهره اخیراً در اتیوپی که از جمعیت بزرگ مسلمانان برخوردار است، شروع به رشد کرده است. طی 9 ماهه سال مالی جاری، 14 بانک با پنجره‌های ویژه و عملیات تمام عیار در خدمات بانکی بدون ربا و منطبق با شرع، 163.7 میلیارد بیر سپرده جذب کرده‌اند. با این حال، اطلاعات به‌دست‌آمده توسط ریپورتر نشان می‌دهد که تنها 30 درصد از این سپرده‌ها به سمت تأمین مالی کسب‌ وکارها رفته که نشان‌دهنده پتانسیل‌های بکر قابل توجهی در این بخش است.

https://www.thereporterethiopia.com/36153/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما