معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۸

اخبار اقتصادی صربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفته دوم شهریور 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پایین‌ترین نرخ بیکاری در صربستان

زوران مارتینوویچ، مدیر خدمات ملی اشتغال صربستان (NSZ) گفت در حال جاضر، حدود 390 هزار بیکار در این کشور وجود دارد که کمترین تعداد بیکار در تاریخ مدرن صربستان است. وی افزود: نرخ بیکاری فعلی 10.1 درصد است که 0.8 درصد نسبت به سه ماهه اول سال 2022 کاهش داشته است و بیش از 60 درصد به عنوان بیکار طولانی‌مدت طبقه‌بندی شده‌اند که به این معنی است که آنها بیش از 12 ماه است که به دنبال کار هستند.

همچنین 18.5 درصد افراد بیکار، زیر 30 سال و 40 درصد این افراد بالای 50 سال هستند. حدود 35 درصد از افراد بیکار در رده کارگران فاقد مهارت یا کم مهارت قرار می‌گیرند. وی خاطرنشان کرد که بیشترین تقاضا برای متخصصان فناوری اطلاعات و خصوصا برنامه‌نویسان بوده است و پس از آن مهندسان عمران، مهندسان مکانیک، مهندسان برق، داروسازان، اقتصاددانان، پزشکان متخصص، معلمان زبان انگلیسی، آلمانی، ریاضی و فیزیک قرار دارند. همچنین تقاضای زیادی برای بنا، نجار، اپراتور ماشین‌های CNC، رانندگان ماشین‌های سنگین، کارگران امنیتی، پرستاران، کارگران پذیرایی و فروشندگان وجود دارد.

https://www.b92.net/biz/vesti/srbija/nezaposlenost-u-srbiji-na-rekordno-niskom-nivou-trziste-rada-stabilno-2385372

افزایش کارمزدهای بانکی از اول سپتامبر

از اول سپتامبر، توافق بین بانک مرکزی صربستان و بانک‌های خصوصی در مورد عدم افزایش کارمزدها و کمیسیون‌ها معتبر نخواهد بود. این بدان معناست که بانک‌ها قادر خواهند بود قیمت خدماتی مانند پرداخت آنلاین و نگهداری حساب را افزایش دهند. در حال حاضر قیمت کارمزد پایه خدمات بانکی 150 دینار در ماه است و شامل: نگهداری حساب جاری به دینار، برداشت وجه نقد در باجه‌ها و دستگاه‌های خودپرداز، بانکداری الکترونیکی یا همراه بانک، تراکنش‌های QR و غیره می‌باشد. بر اساس قانون خدمات پرداخت، بانک‌ها باید حداقل دو ماه قبل از تغییرات احتمالی، مشتریان را از فهرست‌بهای جدید هزینه خدمات مطلع کنند.

https://n1info.rs/biznis/da-li-provizije-lete-u-nebo-od-1-septembra-koje-banke-su-najavile-poskupljenja/?ref=danas

500 میلیون یورو برای توسعۀ اینترنت پرسرعت در روستاهای دورافتاده صربستان

بانک بازسازی و توسعه اروپا (EBRD) از تمامی‌شرکت‌های علاقه‌مند دعوت کرده است تا 3280 کیلومتر پهنای باند اینترنت در 85 شهرداری روستاهای صربستان بسازند. EBRD این فراخوان را به نمایندگی از وزارت اطلاع‌رسانی و ارتباطات صربستان اعلام کرد که شامل طراحی و ساخت‌و‌ساز در مجموع 3280 کیلومتر شبکه فیبر نوری زیرزمینی در 85 شهرداری روستایی صربستان است. اعتبار انجام این پروژه از محل وام‌های EBRD تامین می‌شود و همان‌طور که قبلا اعلام شده بود، سرمایه‌گذاری معادل 500 میلیون یورویی خواهد داشت.

در ماه ژوئن، وزیر اطلاع‌رسانی و ارتباطات، میهایلو یووانوویچ، گفت که این وزارتخانه برنامه‌ای برای معرفی اینترنت پرسرعت در بیش از 700 روستا تا پایان سال 2025 دارد، به این معنی که عملا تمام صربستان تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار خواهد گرفت، این در حالی است که در حال حاضر 75 درصد صربستان تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار دارد. این پروژه در دسامبر سال گذشته راه‌اندازی شده است و انتظار می‌رود بیش از 4700 کیلومتر مسیر کابل نوری ساخته شود و بیش از 120 هزار خانوار و حدود 720 مدرسه را به هم متصل کند.

https://novaekonomija.rs/vesti-iz-zemlje/ebrd-500-miliona-evra-za-brzi-internet-u-selima-srbije

ویزای کار آلمان برای شهروندان صربستان

طبق اطلاعات ویزای شینگن، آلمان سال گذشته بیشترین مجوزهای کار را برای شهروندان هند، ترکیه و صربستان صادر کرده است. بر اساس داده‌های وزارت خارجه آلمان، این کشور در سال 2022 در مجموع 152336 ویزای کار ملی به اتباع خارجی اعطا کرده است که نسبت به سال 2021 افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. از نظر تعداد مجوز، شهروندان هندی با 17379 مجوز کار در رتبه اول قرار دارند و شهروندان ترکیه‌ای با مجموع 12542 ویزای کار در رتبه‌های بعدی قرار دارند و صربستان در رتبه سوم صربستان با 11792 مجوز کار قرار دارد.

به غیر از این سه کشور، سال گذشته آلمان تعداد زیادی مجوز کار برای شهروندان بوسنی و هرزگوین، روسیه، آلبانی و مقدونیه شمالی اختصاص داده است. علاوه بر مجوزهای کار، آلمان سال گذشته بسیاری از ویزاهای دیگر را نیز تایید کرده است و در مجموع 393083 ویزا صادر کرده است که بیشترین تعداد ویزا برای پیوستن همسران و پس از آن، ویزای آموزشی بوده است.

https://www.politika.rs/scc/clanak/568762/Srbima-odobrene-11-792-radne-vize-za-Nemacku

استخدام بیش از 80 هزار کارگر در صربستان توسط شرکت‌های آلمانی

نیکولا سلاکوویچ وزیر کار و امور اجتماعی صربستان در دیدار با آنت کرامر، وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری فدرال آلمان خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام وزارت کار و امور اجتماعی صربستان، شرکت‌های آلمانی در صربستان بیش از 80 هزار کارگر را استخدام کرده‌اند و سال به سال به این تعداد افزوده می‌شود. وی یادآور شد که صربستان در زمان همه‌گیری کووید-19 و همچنین وضعیت پیچیده امنیتی در اروپا به لطف سیاست‌های مالی مسئولانه و اقدامات اتخاذ شده به نتایج مثبت اقتصادی دست یافته است.

https://www.telegraf.rs/english/3741828-german-companies-employ-more-than-80000-workers-in-serbia

سرمایه‌گذاری 2.5 میلیارد دلاری گروه معدنی زیجین در صربستان

دوبروکا جدوویچ، وزیر معدن و انرژی صربستان با نمایندگان گروه معدنی زیجین در مورد فعالیت‌های معدنی این شرکت در صربستان و سرمایه‌گذاری در بخش معدن گفتگو کرد و تاکید نمود که این کشور از پروژه‌های معدنی که کاملا با چارچوب قانونی کشور و استانداردها در زمینه حفاظت از محیط زیست منطبق هستند حمایت می‌کند.

وزیر معدن و انرژی صربستان افزود که مشارکت استراتژیک با گروه معدنی زیجین، محیط اقتصادی شرق صربستان را تغییر داده است. این شرکت حدود 7 هزار کارگر را استخدام کرده و میانگین حقوق در این شرکت به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین حقوق در صربستان است. جدوویچ گفت: گروه معدنی زیجین بیش از دو و نیم میلیارد دلار در صربستان سرمایه‌گذاری کرده است و صربستان را تبدیل به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس اروپا و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان طلا در سال‌های آینده خواهد کرد.

https://n1info.rs/biznis/djedovic-zidjin-majning-grupa-u-srbiju-investirala-vise-od-25-milijarde-dolara/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما