معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۰۷- ۱۳:۳۸ - مشاهده: ۵۱

اخبار اقتصادی تونس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تونس در هفته اول شهریورماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

درآمد گردشگری تونس تا پایان ماه ژوئن به حدود 2.2 میلیارد دینار رسید.

بانک مرکزی تونس اعلام کرد درآمدهای ارزی بخش گردشگری تا پایان ژوئن 2023 به حدود 2.2 میلیارد دینار رسیده است که در مقایسه با افزایش 59.7 درصدی در مدت مشابه سال گذشته تنها 54.4 درصد افزایش داشته است.

بانک مرکزی تونس در بولتن ویژه ماه ژوئیه 2023 تأیید کرد شاخص های بخش گردشگری در نیمه اول سال جاری روند افزایشی با نرخی کمتر از نرخ ثبت شده در سال گذشته داشته است.

همچنین این بانک اعلام کرد تعداد گردشگران خارجی در نیمه نخست امسال 109.2 درصد رشد داشته است، در حالی که در مدت مشابه سال 2022 رشد 131.6 درصدی داشته است.

تعداد کل گردشگران خارجی در تونس در شش ماهه اول سال جاری میلادی به 3.3 میلیون نفر رسید. ورود گردشگران اروپایی نرخ رشد 59.7 درصدی را در مقایسه با رشد 291 درصدی در مدت مشابه سال گذشته ثبت کرد.

از سوی دیگر نرخ ورود گردشگران از کشورهای مغرب عربی تا پایان ژوئن 2023 حدود 147.8 درصد افزایش یافت در حالی که در مدت مشابه سال 2022، 83.1 درصد رشد داشته است که از این میان تعداد گردشگران الجزایری به 1.1 میلیون نفر رسید. همچنین تونس تا پایان ژوئن 2023، نزدیک به 8.1 میلیون شب اقامت گردشگری داشته است.

سایت بانک مرکزی تونس

 

کسری تجاری تونس در ماه ژوئیه افزایش یافت

در ماه ژوئیه، مبادلات تجاری با کاهش 4.5 درصدی صادرات نسبت به ماه قبل همراه بود. این در حالی است که واردات 11.6 درصد افزایش داشته که عمدتاً ناشی از افزایش واردات انرژی بوده است. طبق آمار منتشر شده توسط موسسه ملی آمار، بدون در نظر گرفتن واردات انرژی، صادرات همچنان 4.5 درصد کاهش یافته، در حالی که واردات تنها 1.7 درصد افزایش یافته است.

کسری تجاری در ژوئیه 2023 به رقم 1391.9 میلیون دینار در مقایسه با کسری  466.4 میلیون دیناری در ماه ژوئن رسید. بیشترین سهم در این کاهش صادرات مربوط به بخش معدن و فسفات بوده که 43.1 درصد کاهش داشته است. بخش نساجی، پوشاک و چرم نیز با کاهش 10.2 درصدی صادرات، سهم قابل توجهی در این کاهش داشته است. از سوی دیگر، بخش کشاورزی و صنایع غذایی رشد 17.4 درصدی را در صادرات خود به ثبت رساند.

بدون احتساب انرژی، واردات تونس در ماه ژوئیه 1.7 درصد افزایش یافت که بیشتر به دلیل افزایش 9.3 درصدی واردات مواد خام به ویژه مواد شیمیایی معدنی است.

همچنین واردات کالاهای مصرفی غیرخوراکی نیز 6.5 درصد افزایش داشته که عمدتاً ناشی از افزایش واردات خودروهای سواری بوده است.

از سوی دیگر، واردات محصولات غذایی با کاهش چشمگیر 14.2 درصدی، عمدتاً ناشی از کاهش واردات گندم بوده است. واردات مصالح ساختمانی نیز 9.9 درصد کاهش یافت.

سایت موسسه ملی آمار

مؤسسه رتبه‌بندی ژاپن (R&I) رتبه تونس را به B- کاهش داد

مؤسسه رتبه‌بندی و سرمایه‌گذاری اطلاعات ژاپن (R&I) در اقدامی رتبه دولتی تونس را از B به B- با چشم‌انداز منفی کاهش داد.

مؤسسه رتبه‌بندی مالی ژاپن این اقدام را به دلیل تداوم کسری بودجه و حجم بالای بدهی‌های عمومی و وضعیت مالی دشوار تونس در داخل و خارج از کشور و فقدان هرگونه چشم انداز برای اصلاح وضعیت بودجه است.

این مؤسسه تاکید کرد دولت تونس برای تامین ارزهای خارجی و حفظ مقدار مشخصی ارز تلاش کرده است و بعید است که کشور با مشکلات فوری ارزی و نقدینگی مواجه شود، اما تردیدها در مورد توانایی دولت در پرداخت بدهی‌های ارزی در حال افزایش است زیرا پیشرفت مشخصی در دستیابی به توافق با صندوق بین المللی پول برای تأمین مالی این کشور وجود ندارد.  

علاوه بر این، آینده اصلاحات در زمینه اقتصادی و ساختارهای مالی نامشخص باقی ماند. این مؤسسه همچنین شتاب تورم ناشی از افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی و سایر عوامل تأثیر گذار بر اقتصاد تونس موجب تغییر در رده بندی این کشور شده است؛ چنان که تولید ناخالص داخلی واقعی در پایان سال 2022 هنوز کمتر از سطح خود قبل از همه‌گیری کرونا است.

خبرگزاری یونیورس نیوز

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما