معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۱

ارزیابی وضعیت توگو در گزارش جدید بانک جهانی در مورد وضعیت کسب و کار

در بهار سال 2024، بانک جهانی قرار است گزارش سالانه جدیدی درباره وضعیت کسب و کار برای کشورها با عناون B-READY منتشر کند و توگو از جمله ۵۴ کشوری است که در نسخه اول این گزارش مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. این گزارش با هدف ارزیابی محیط کسب و کار و جذب سرمایه‌ گذاری خصوصی، ایجاد اشتغال و افزایش بهره‌ وری منتشر خواهد شد. B-READY همچنین بهبود نقاط ضعف فرمت قبلی خود که با عنوان "Doing Business" منتشر می‌شد را هدف قرار داده و تلاش می‌کند تا تعادلی بین سهولت کسب و کار و تأثیرات اجتماعی آن برقرار نماید. این گزارش بر عواملی مانند حاکمیت، زیرساخت، سرمایه انسانی و نوآوری متمرکز بوده و همچنین تأثیر عوامل خارجی مانند تغییرات آب و هوا و ریسک‌ های جغرافیایی را در محیط کسب و کار بررسی خواهد نمود. پیش از این، گزارش Doing Business، توگو را در میان اقتصاد هایی با بهترین محیط تجاری قرار می داد به طوری که بین سال ‌های 2018 تا 2019، در رتبه ‌بندی، این کشور رتبه 59 را به دست آورد که بهترین پیشرفت در چنین دوره کوتاهی در رتبه ‌بندی محسوب می‌شود.

بانک جهانی پس از رسوایی دستکاری داده‌ها در گزارش سالانه خود در مورد سهولت انجام تجارت در سراسر جهان که باعث شد این بانک در سال 2021 پروژه آن را لغو کند، قرار است در بهار 2024 گزارش سالانه جدیدی را به منظور ارزیابی فضای کسب و کار با عنوان گزارش (B-READY) منتشر نماید که به عنوان نسخه جایگزین گزارش ارزیابی سالانه Doing Business قرار خواهد گرفت و توگو یکی از 54 کشوری است که در اولین نسخه در این گزارش مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

پروژه جدید در مرکز استراتژی گروه بانک جهانی قرار دارد و مانند پروژه قبلی، هدف آن ارزیابی فضای کسب و کار و سرمایه گذاری است که در نهایت سرمایه گذاری خصوصی، اشتغال و بهره وری را تقویت می‌کند. با این حال، گزارش B-READY همچنین با هدف اصلاح کاستی ‌های Doing Business – به دنبال ایجاد تعادل بین سهولت انجام تجارت و تأثیرات اجتماعی گسترده ‌تر است.

از این رو، ویرایش اول گزارش عواملی مانند حکمرانی، زیر ساخت ها، سرمایه انسانی و نوآوری را پوشش داده و همچنین، تأثیر عوامل خارجی، مانند تغییرات آب و هوایی و خطرات ژئوپلیتیکی، بر فضای کسب و کار را در نظر می‌گیرد.

پروژه B-READY در درجه اول بر داده‌های ارائه شده توسط کارشناسان بخش خصوصی متکی است و شامل بررسی‌های مستقیم از مشاغل فعال و رسمی ثبت شده است.

به گفته بانک جهانی، این پروژه برای تیم ‌هایی که در پس تهیه این گزارش جدید قرار دارند، فراتر از ابتکار «انجام کسب ‌و کار» است، زیرا به عنوان نمونه، به جمع ‌آوری داده‌ ها از یک کشور ادامه می‌ دهد.

با توجه به روش شناسی گزارش، یک تیم متشکل از سه تا پنج کارشناس بخش خصوصی برای هر کشور مورد بررسی تشکیل خواهد شد (دو تا پنج نفر برای اقتصاد های کمتر از یک میلیون نفر).

بانک جهانی قصد دارد از این گزارش برای ایجاد "دیدگاه جامع بر روی اقتصاد هدف" استفاده کند. برای این منظور، موسسه Bretton Woods بر روی 10 شاخص یا موضوع کلیدی که در کل چرخه حیات یک نهاد تجاری قرار دارند، تمرکز خواهد کرد. این شاخص ‌ها شامل ایجاد و مکان ‌یابی کسب و کار، خدمات امنیتی، اشتغال، خدمات مالی، تجارت بین‌ المللی، مالیات، حل اختلافات، رقابت بازار و ورشکستگی هستند.

 B-READYبر روی سه رکن متمایز 1. چارچوب نظارتی که شامل تمام قوانین و مقرراتی است که مشاغل باید از آنها پیروی کنند، 2. خدمات عمومی، که به اقدامات دولت برای تسهیل پیروی از مقررات اشاره دارد و 3. کارایی، که چگونگی اعمال چارچوب نظارتی و خدمات را با تمرکز ویژه بر زمان و هزینه‌ها تحلیل می‌کند متمرکز خواهد بود.

ساندرا جانسون، دبیر کل ریاست جمهوری توگو، گفته است که این ستون‌ها یا چالش ها فراتر از چارچوب کارهای بانک جهانی می‌باشد.

جانسون که ریاست اداره پایش فضای تجاری کشور، سازمانی که فضای کسب و کار توگو را در سال‌های اخیر بهبود بخشیده است عهده دار می‌باشد افزود که این ستون‌ها و یا چالش ها، اقتصاد کشور را عمیقاً تحت تأثیر قرار داده و جنبه‌های خاصی از واقعیت توگو را با گفتگوی اساسی و پویا با بخش خصوصی شکل می دهند.

وی همچنین افزود: با یا بدون Doing Business، ما قبلاً در حال پیشرفت بودیم و از سال 2020 و با وجود بحران بهداشتی، ما مسیر اصلاحات را ادامه داده ایم و یک سری مشوق ها را برای تسهیل بیشتر تجارت و جذب سرمایه گذاری ارائه کرده ایم که این یک پویایی مثبت است و ما قصد داریم آن را حفظ و تسریع کنیم.

پیش از این، گزارش Doing Business، توگو را در میان اقتصاد هایی با بهترین محیط تجاری قرار می داد به طوری که بین سال ‌های 2018 تا 2019، در رتبه ‌بندی، این کشور رتبه 59 را به دست آورد که بهترین پیشرفت در چنین دوره کوتاهی در رتبه ‌بندی محسوب می‌شود.

 

 

منابع:

https://www.togofirst.com/en/economic-governance/2508-12417-togo-to-be-featured-in-the-world-bank-s-new-report-on-business-climate

 

https://www.worldbank.org/en/businessready

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما