معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته اول شهریورماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش ذخیره ارزی بین المللی قرقیزستان

در سایت بانک ملی قرقیزستان آمده است که در پایان جولای 2023 ذخیره ناخالص بین المللی قرقیزستان به 2 میلیارد و 529.14 میلیون دلار رسیده است.

بیشترین میزان ذخیره کشور در سپتامبر سال 2021 با 3 میلیارد و 241.14 میلیون دلار بوده است.

بانک ملی از ذخیره برای هموارسازی نوسانات شدید بازار ارز استفاده می‌کند. از ابتدای سال جاری بانک ملی قرقیزستان ده مداخله در بازار ارز با فروش 500 میلیون و 195 هزار دلار انجام داده است.

منبع: 24 کی جی

https://24.kg/ekonomika/271838_snachala_goda_mejdunarodnyie_rezervyi_kyirgyizstana_snizilis_na26941_milliona/

 

آغاز ساخت شش نیروگاه برق آبی

رییس دفتر مطبوعاتی رییس جمهور در شبکه‌های اجتماعی نوشت: کار اجرای پروژه ساخت شش نیروگاه برق آبی بر روی رودخانه ساری- جاز از سر گرفته شد. به گفته وی طرح ساخت شش نیروگاه برق- آبی با ظرفیت 1100 مگاوات روی رودخانه ساری- جاز در سال های 1987-1982 انجام شده بود و در سال های پس از استقلال کار اجرایی این نیروگاه‌ها متوقف مانده بود. در حال حاضر مراحل اجرای پروژه آغاز شده و راه‌های جذب سرمایه گذاری در حال بررسی است. عاقلبک جاپاروف رییس کابینه وزیران قرقیزستان در سفر خود به ایسیکول از این رودخانه و مکان‌هایی که قرار است در آن نیروگاه برق آبی ساخته شود بازدید کرد، سفیر چین در قرقیزستان وی را در این سفر همراهی می‌کرد. رییس کابینه وزیران قرار است به زودی سفر به چین داشته باشد تا با سرمایه گذاران چینی در مورد ساخت نیروگاه برق آبی بر روی این رودخانه مذاکره کند.

منبع: اکونومیست-

https://economist.kg/enierghietika/2023/08/03/spustia-40-liet-na-riekie-sary-dzhaz-nakoniets-to-vozmutsia-za-stroitielstvo-shiesti-ges/

 

بانک توسعه اوراسیا کاهش نرخ تورم در قرقیزستان را پیش بینی می‌کند

 تحلیلگران بانک توسعه اوراسیا معتقدند که کاهش نرخ تورم در قرقیزستان در ماه‌های آینده مشاهده خواهد شد. این امر با کاهش رشد قیمت مواد غذایی به ۱۰.۳ درصد به دست می آید، یک ماه قبل این رقم، ۱۰.۵ درصد بود. اگر این روند ادامه یابد، بانک ملی قرقیزستان ممکن است نرخ تنزیل را کاهش دهد که در سطح ۱۳ درصد مانده است.

در پاییز انتظار کاهش نرخ تورم را داریم که در مقابل آن بانک ملی قرقیزستان ممکن است کاهش نرخ تنزیل را آغاز کند. ممکن است در پایان سال نرخ تنزیل ۱۲ درصد باشد.

منبع: خبرگزاری خبر                       

https://kabar.kg/news/eabr-prognoziruet-dal-neishee-sokrashchenie-tempov-infliatcii-v-kyrgyzstane/

 

وزارت دارایی قرقیزستان به عنوان ضامن ساخت نیروگاه برق آبی کولاناک معرفی شده است

صندوق مالی و اعتبار وابسته به وزارت دارایی جمهوری قرقیزستان به عنوان ضامن برای ساخت نیروگاه برق آبی کولاناک در مبلغ 88 میلیون دلار معرفی شده است. پروژه احداث و راه اندازی نیروگاه برق آبی کولاناک در برنامه کابینه وزیران قرقیزستان در خصوص اجرای برنامه ملی توسعه تا سال 2026 میلادی گنجانده شده است. راه اندازی این نیروگاه امنیت انرژی کشور را تامین می‌کند و وابستگی کشور به انرژی را کاهش می دهد و نیاز جمعیت استان نارین به برق را برطرف می سازد. این پروژه اهمیت منطقه ای و دولتی دارد. ظرفیت نیروگاه برق آبی کولاناک 100 مگاوات خواهد بود. هزینه ساخت این پروژه 128 میلیون دلار است و از این مقدار 88 میلیون دلار توسط بانک توسعه اوراسیا و صندوق توسعه قرقیزستان و روسیه اختصاص داده می‌شود. راه اندازی این نیروگاه برای اواخر سال 2025 میلادی برنامه ریزی می‌شود.

منبع: خبر کی جی

https://kabar.kg/news/minfin-kr-vystupil-poruchitelem-na-stroitel-stvo-ges-kulanak-na-88-mln/

 

دومین همایش تجاری قرقیزستان و کره جنوبی در زمینه صنایع سبک

دومین همایش تجاری قرقیزستان و کره جنوبی در زمینه نساجی و صنایع سبک با برنامه ریزی وزارت اقتصاد و بازرگانی قرقیزستان به همراه وزارت امور خارجه و دولت کره، در بیشکک برگزار شد.

علاوه بر نمایندگان ارگان‌های دولتی، سفیر کره در قرقیزستان، اتاق بازرگانی قرقیزستان، روسای موسسه توسعه فن آوری KIA و موسسه فناوری رنگ و طراحی DYETEC نیز در این همایش حضور داشتند.

معاون وزیر اقتصاد و بازرگانی قرقیزستان اظهار داشت دو کشور فعالانه در حال توسعه روابط خود در سطوح مختلف هستند.

همچنین به نشست کمیسیون‌های مشترک دولتی که ریاست طرف قرقیز به عهده آماندگلدیف وزیر اقتصاد است اشاره شد که تا کنون 5 نشست کمیسیون مشترک میان دو کشور برگزار شده است و بستری موثر برای تعیین چشم اندازهای همکاری تبادل نظر است.

در حال حاضر تلاش قرقیزستان برای ایجاد فضای سرمایه گذاری مناسب است و بیش از 1000 شرکت با مشارکت کره در قرقیزستان فعال است.

همچنین پروژه کمک مالی TASK به هدف کمک به شرکت های نساجی و پوشاک قرقیزستان در بهبود فناوری تولید و ایجاد شبکه ای میان شرکت های کره ای و قرقیزستانی برای همکاری‌های بیشتر در حال اجرا است که برای توسعه صنعت بسیار مهم است.

معاون وزیر اقتصاد برای اجرای پروژه "ایجاد مرکز قرقیزستان – کره برای همکاری در زمینه فناوری‌های دیجیتال تولید نساجی برای توسعه صنایع سبک پایدار برای سال های 2028-2024 ابراز امیدواری کرد.

منبع: خبر کی جی

https://kabar.kg/news/v-bishkeke-sostoialsia-ii-kyrgyzsko-koreiskii-biznes-forum-v-sfere-legkoi-promyshlennosti/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما