معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۲

اخبار اقتصادی مصر

اهم اخبار و تحولات اقتصادی مصر در نیمه اول مردادماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ترکیه از تاسیس دو کارخانه در مصر به ارزش 100 میلیون دلار خبر داد

نادر سعد، سخنگوی کابینه مصر، مجموع سرمایه گذاری ترکیه در مصر را بیش از یک میلیارد دلار اعلام کرد. سخنگوی ریاست شورای وزیران در گفت‌وگوی تلفنی با احمد موسی از طریق برنامه «به مسئولیت من» تاکید کرد که مصر به دنبال جدا کردن پرونده اقتصادی و تجاری بین مصر و ترکیه از هر گونه اختلاف است وی توضیح داد که ترکیه اعلام کرده است که با 100میلیون دلار دو کارخانه جدید در مصر تاسیس خواهد کرد .

سعد افزود: دیدار نخست وزیر با تعدادی از بازرگانان ترکیه اولین دیدار در 10 سال گذشته است و شرکت های ترکیه ای از پمپاژ سرمایه گذاری‌های جدید در مصر به بیش از 500 میلیون دلار خبر داده اند و شرکت های ترک در مصر در زمینه منسوجات، محصولات پزشکی و لوازم برقی فعالیت می‌کنند .

سفیر نادر سعد، سخنگوی ریاست شورای وزیران ادامه داد: شرکت های ترکیه ای فعال در مصر از توافق تجارت آزاد در مصر سود می‌برند و تولیدات خود را به دنیا صادر می‌کنند و شرکت های ترکیه ای فعال در مصر به اهمیت فضای سرمایه گذاری پی برده اند و یکی از شرکت های ترکیه ای 4 کارخانه در مصر دارد و اعلام کرده است که دو کارخانه جدید ایجاد خواهد کرد.

سفر هیئت تجاری ترکیه به مصر 

پس از دیدار مصطفی مدبولی نخست وزیر مصر با بازرگانان ترک،  گروهی از کارشناسان در گفتگو با RT درباره اقدامات سرمایه گذاری ترکیه در مصر صحبت کردند.

کرم سعد، کارشناس و تحلیلگر اقتصادی مصری به RT گفت : سفر هیئت فعلی ترکیه به مصر اولین سفر در ده سال گذشته به مصر نبوده است بلکه در سال‌های 2016 و 2018 هیئت‌های تجاری ترکیه وارد مصر شدند و در سال گذشته یک هیئت اقتصادی از مصر برای گفتگو در مورد روابط تجاری بین دو کشور به آنکارا سفر کردند. روابط اقتصادی و تجاری قاهره و آنکارا تحت تأثیر تنش در روابط سیاسی دو کشور در سال 2013 نبوده است بلکه دو طرف تمایل زیادی به تقویت روابط اقتصادی داشته اند.

وی گفت : حجم مبادلات تجاری مصر و ترکیه در سال 2013 حدود 3.5 میلیارد دلار بوده و اکنون به 5.5 میلیارد دلار رسیده است که نشان می دهد تمایل آشکار دو طرف برای جدا کردن پرونده روابط تجاری و اقتصادی از اختلافات سیاسی از سوی دو طرف وجود دارد.

گزارش بین المللی حجم صادرات مصر

گزارش فیچ اینترنشنال نشان می دهد که بخش کشاورزی مصر یکی از مهم ترین بخش هایی است که هدف آن جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی بیشتر است.

بر  اساس بیانیه وزارت کشاورزی مصر در تاریخ 31 دسامبر 2022، صادرات محصولات کشاورزی مصر در سال 2022 از مرز 6.3 میلیون تن گذشت و رکورد جدیدی را با افزایش بیش از 624 هزار تنی نسبت به سال 2021 به دست آورد. در سال 2022 مصر حدود 19 بازار جدید را برای محصولات کشاورزی خود باز کرد تا به افزایش صادرات آن کمک کند.

در این گزارش بر وجود فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشاورزی مختلف در مصر تاکید شده است که در راس آنها پروژه‌های احیای زمین است که شامل پروژه‌های ملی مانند پروژه دلتای نو به مساحت یک میلیون جریب است.

در این گزارش آمده است که در حال حاضر، با توجه به اینکه دولت به دنبال بازارهای جایگزین برای دستیابی به کالاهای اساسی و ترویج بومی سازی تولید ، تمرکز قوی بر تولید داخلی است که تشویق سرمایه گذاری خارجی ابزار مهم برای رشد آن محسوب می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما