معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۳۷

اخبار اقتصادی مصر

اهم اخبار و تحولات اقتصادی مصر در هفته آخر آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

دور جدید مذاکرات شرکت خودروسازی نصر با خودروسازان خارجی جهت تولید خودروی برقی

دولت مصر اخیرا دور جدیدی از مذاکرات خود را با خودروسازان خارجی به منظور توافق برای تولید خودروی برقی آغاز نموده و به این منظور 5 شرکت خودروساز بعنوان پایلوت جهت دستیابی به توافق در این زمینه همکاری می‌کنند. از سوی وزارت صنایع مصر نیز شرکت خودروسازی نصر وارد گفتگو شده است.

سال گذشته وزارت صنایع مصر از توافق با شرکت دانگ فانگ چین برای تولید خودروی برقی خبر داده بود. این خودرو که از نوع سدان و با ظرفیت 5 نفر، بنام پروژه E70 نام گذاری شده بود، یک خودروی مدرن و های تک بود، اما بنا به اظهارات مسئولین مصری بدلیل خلف وعده شرکت چینی در انتقال تکنولوژی - که به علت تبعات بیماری کرونا و کاهش تولیدات خودرو اعلام شد- طرف مصری با در اختیار گرفتن یک شرکت مشاوره آلمانی، با 5 تولید کننده مشهور خودروهای هیبریدی برقی وارد مذاکره شده تا نسبت به جایگزینی با دانگ فانگ اقدام کند.

افزایش صادرات سنگ مرمر و گرانیت در بازۀ زمانی ژانویه تا آگوست 2021

بر اساس گزارش شورای صادرات مصالح ساختمانی، صنایع نسوز و صنایع متالورژی مصر، ارزش صادرات سنگ مرمر و گرانیت در شش ماه اول سال جاری میلادی به 200 میلیون دلار افزایش یافت است.

بنا بر اعلام موسسۀ آمار مصر، میزان صادرات این کشور در مدت مشابه سال 2020 معادل 125 میلیون دلار بوده که این رقم در سال جاری میلادی با افزایش 60 درصدی به رقم 200 میلیون دلار رسیده است. مهمترین کشورهای واردکننده سنگ مرمر و گرانیت از مصر، عبارتند از: لیبی، عربستان سعودی، چین، کره جنوبی، الجزایر، لبنان، انگلیس، مراکش و فرانسه.

ذخایر ارزی مصر به 40.849 میلیارد دلار افزایش یافت

بنا بر اعلام بانک مرکزی مصر، ذخایر ارزی این کشور، تا پایان ماه اکتبر با 24 میلیون دلار افزایش به 40.849 میلیارد دلار در مقایسه با 40.825 میلیارد دلار در پایان ماه سپتامبر رسیده است. ذخایر ارزی مصر شامل سبدی از ارزهای اصلی بین المللی مشتمل بر دلار آمریکا، یورو، پوند انگلیس، ین ژاپن و یوان چین می‌شود. البته میزان آنها بر اساس قدرت جهانی هر یک از ارزها که بانک مرکزی مصر بصورت ماهیانه اعلام می‌کند، بصورت شناور در طول سال تغییر می‌کند.

افزایش میزان صادرات گاز مایع دامیتا توسط مصر

بنا بر اعلام سازمان اوپک، در طول 3 ماهه اول سال 2021، مصر 1.39 میلیون متر مکعب گاز مایع صادر کرده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بالایی داشته است.

مصر حدود 5 درصد از کل صادرات ال ان جی کشورهای عربی در سه ماهه دوم سال 2021 را که حجم آن به 28 میلیون تن می رسد، به خود اختصاص داده است. بر اساس گزارش سازمان اوپک، برغم سهم نسبتا اندک مصر از حجم کل صادرات این محصول، معهذا این کشور بیشترین درصد (47 درصد) از رشد صادرات LNG کشورهای عربی در سه ماهه دوم سال 2021 را به خود اختصاص داده که به میزان 25.3 میلیون تن از مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. صادرات LNG به بازار جهانی در سه ماهه سوم سال 2021 بالغ بر 91.2 میلیون تن بوده که در مقایسه با 82.5 میلیون تن در سه ماهه مشابه سال گذشته، با نرخ رشد 10.5 درصدی همراه بوده است.

افزایش میزان تورم در مصر

بنا بر اعلام بانک مرکزی مصر، میزان تورم این کشور در ماه اکتبر 2021 به 7.3 درصد افزایش پیدا کرده است. بنابراین گزارش این رقم در ماه سپتامبر 6.3 درصد بوده است.

در سال های اخیر یکی از مهمترین اولویت های دولت مصر در موضوع اقتصاد، مهار تورم و کاهش اثرات تورمی‌ بر اقتصاد کشور بوده و دولت سیسی سعی نموده با رصد کامل شاخص های مالی، اوضاع اقتصادی را کنترل کند.

نمودار 12ماهۀ  تورم در مصر

در نمودار بالا تورم نقطه به نقطه (سبز) و تورم سالیانه (خاکستری) از ماه 12 سال 2020 تا ماه 11 سال 2021 مشخص شده است. بر اساس این نمودار، روند تورم در این کشور رو به افزایش بوده که این وضعیت، تقریبا در همه کشورها حتی کشورهای توسعه یافته نیز بدلیل گسترش بیماری کرونا مشهود و طبیعی است. شایان ذکر است که بر اساس آخرین آمار بانک جهانی، سودان با 380 درصد و عربستان سعودی با 0.8 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین نرخ تورم را در کشورهای عربی دارا هستند. همچنین میزان تورم اقتصاد فلسطین 8 درصد، قطر 4 درصد، تونس 6.3 درصد، عراق 1.7 درصد و اردن 1.12 درصد اعلام شده است.

شروع به انتقال کارکنان واحد های اداری دولتی به پایتخت اداری جدید مصر

بنا به دستور نخست وزیر مصر، مقرر شد دستگاه‌های دولتی انتقال کارکنان و تجهیزات سازمانی را به پایتخت جدید اداری، از اوایل دی ماه آغاز کنند. این دستور بر اساس اعلام رئیس جمهور مصر مبنی بر خروج تدریجی وزارتخانه‌ها و انتقال کارکنان به پایتخت جدید اداری داده شده است. اخیرا السیسی اعلام کرد برای راه اندازی تاسیسات فنی ساختمان‌ها و وزارتخانه‌ها، یک دوره شش ماهه آزمایشی در پایتخت جدید اداری در نظر بگیرند.

در جلسۀ هفته گذشته کمیته اجرایی انتقال پایتخت اداری- که با حضور وزیر مسکن و برنامه ریزی شهری بعنوان متولی و مجری پایتخت جدید اداری و همچنین دیگر اعضا از جمله، رئیس اداره مهندسی نیروهای مسلح، معاون وزیر در امور شهرهای جدید، رئیس سازمان نظام مهندسی نیروهای مسلح و رئیس سازمان سرمایه گذاری برگزار شد- نخست وزیر مصر اعلام نمود، 34 وزارتخانه نسبت به انتقال و جایگیری در ساختمان‌های جدید جهت رفع نواقص تاسیسات فنی و زیربنایی اقدام و بصورت تدریجی وارد مدار شوند. بر این اساس مقرر شد تجهیزات لازم کلانتری‌ها و ساختمان‌های امنیتی منتقل و قبل از استقرار وزارتخانه‌ها تکمیل و رفع نواقص آنها پیگیری شود. همچنین در این کمیته تصویب شده که علاوه بر تجهیز امکانات مراکز دیپلماتیک، در تکمیل و واگذاری مراکز فرهنگی، مساجد، پارک ها و فضای سبز، بیمارستان‌ها، اماکن ورزشی و ایستگاه‌های اتوبوس و مونوریل نیز تسریع شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما