معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۶۷

اخبار اقتصادی مصر( نیمه دوم اسفند ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی مصر در نیمه دوم اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر می‌باشد:

گسترش فعالیت شرکت وودافون در مصر

شرکت "وودافون" با امضای قراردادی، خبر خرید 20 درصد از سهام دو شرکتی که در حوزه پرداخت الکترونیک در مصر فعالیت دارند را اعلام نمود، بر این اساس وودافون قصد دارد از این طریق، سرمایه گذاری را در مصر افزایش دهد.

اخیراً رئیس جمهوری مصر در ملاقاتی که "نیک رید"، مدیرعامل شرکت وودافون با او داشت، پیشنهاد گسترش همکاری و افزایش سرمایه گذاری در مصر را مطرح نمود. نیک رید نیز از مصر بعنوان بزرگترین بازار منطقه در بخش فناوری اطلاعات نام برده و از پیشنهاد طرف مصری استقبال نمود. تفاهمنامه همکاری مورد اشاره میان نماینده وودافون در مصر و شرکت های Bee و Masary  که عضوی از "هلدینگ ابتکار" می‌باشند، به امضاء رسید. شرکت های مذکور بیش از 10 سال است که از مهمترین شرکتهای پرداخت الکترونیکی در بازار مصر به شمار می روند و در این رابطه 800 نوع خدمات پرداخت را از طریق بیش از 110 هزار نقطه فروش ارائه می دهند.

کسری 14 درصدی تراز تجاری مصر

کسری تجاری مصر در ماه دسامبر 2020 به 3.28 (سه ممیز بیست و هشت) میلیارد دلار در مقابل 3.81 (سه ممیز هشتاد و یک) میلیارد دلار ماه مشابه سال 2019 رسیده است. بر طبق اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار مصر، ارزش صادرات این کشور با 0.1 (یک دهم) درصد کاهش در ماه دسامبر سال 2020 به 2.76 (دو ممیز هفتاد و شش) میلیارد دلار در مقابل 2.77 (دو ممیز هفتاد و هفت) میلیارد دلار برای ماه مشابه سال قبل رسید. بر اساس این گزارش که در بولتن سالیانه این مرکز منتشر شده، دلیل این امر، کاهش ارزش برخی کالاها همانند: فرآورده‌های نفتی با 38.3  درصد، نفت خام 7 دهم درصد، انواع ماکارونی و مواد غذایی 3.3 دهم درصد، کاشی، سرامیک و لوازم بهداشتی 12.5درصد اعلام شده است.

در همین حال، ارزش صادرات برخی از کالاها در ماه دسامبر سال 2020 در مقایسه با ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است. از جمله: البسه 8 دهم درصد؛ انواع کودشیمیایی 45.3 (چهل و پنچ و سه دهم) درصد و کالاهای ساخته شده از پلاستیک 35 درصد.

مجموع این تحرکات باعث شده ارزش واردات مصر به 8.1 درصد کاهش و به حدود 6 میلیارد دلار در دسامبر 2020 در مقابل 6.58 میلیارد دلار برای ماه مشابه سال قبل برسد. این امر موجب کاهش ارزش برخی کالاها از جمله: آهن و فولاد 19 درصد، خودرو سواری 16.8 درصد، مواد آلی و معدنی 18.5  درصد و دستگاه‌های تلفن 38.2  درصد شده است. در این گزارش آمده است واردات برخی از کالاها در دسامبر سال 2020 در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، افزایش یافته است. از جمله می‌توان به نفت خام 3.6 (سه ممیز شش) درصد؛ فرآورده‌های نفتی 10.2 درصد، گندم 16.5  درصد و فرآورده‌های دارویی 13.7 درصد اشاره نمود.

اعلام دولت مصر برای تبدیل شدن به‌ هاب معدنی

وزیر نفت مصر اعلام نمود اقدامات اصلاحی صورت گرفته در حوزه اقتصاد در شش سال گذشته باعث ثبات اقتصادی و افزایش رشد اقتصادی این کشور شده است. وی که در کنفرانس سالانه اتحادیه توسعه کانادا بصورت ویدئو کنفرانسی سخنرانی می‌کرد، گفت؛ دولت در تلاش است تا مصر را به یک مرکز بین المللی استخراج معادن تبدیل کند. او همچنین از اقدامات اقتصادی دولت دفاع کرد و اشاره نمود که برنامه‌های تنظیم شده باعث جذب بیشتر سرمایه گذاری خارجی و افزایش تولید شده است که نتیجه آن را در کاهش آمار بیکاری چند سال اخیر شاهد بودیم.

در سال گذشته دولت مصر با اعلام برنامه میان مدت، نظر سرمایه گذاران خارجی را در این حوزه جلب نمود. از جمله این موارد میتوان به حذف الزام تأیید پارلمان برای ورود سرمایه گذاری خارجی در جهت اکتشافات معدنی نام برد. سال گذشته یازده شرکت بین المللی در 82 منطقه، حق اکتشاف را بدست آوردند.

طرح جایگزینی خودرو های فرسوده

وزارت دارایی مصر اعلام نمود، بزودی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای نو تولید داخل را که دوگانه سوز می‌باشند، اجرایی می‌کند. براساس این طرح قرار است تا پایان ماه مارس 2021 خودروهای تولید داخل مصر مجهز به سیستم دوگانه سوز، که علاوه بر بنزین با گاز طبیعی نیز کار می‌کنند، عملیاتی شود. بر این اساس موافقت اصولی میان وزارتخانه‌های مربوطه، بانکها، شرکت های  بیمه و خودروسازان صورت گرفته است.

در این پروژه پیش بینی شده آن دسته از شرکت های خودروسازی در این طرح قرار گیرند که علاوه بر همکاری با تولید کنندگان بزرگ خودرو جهان، تا 45 درصد قطعات خودرو مزبور را در داخل مصر تولید کنند. همچنین لازم است پروتکل های سبز از جمله استانداردهای زیست محیطی و انرژی‌های پاک را اخذ نموده باشند. در بخش دیگری از این طرح آمده، سن خودروهای مشمول جایگزینی باید بیش  از 20 سال باشد. تعداد پیش بینی شده خودرو نیز جمعاً 250 هزار دستگاه و صرفاً استان‌های قاهره، جیزه، اسکندریه، سوئز و پورت سعید را شامل می‌شود. قرار است مالکین شخصی 10 درصد قیمت پایه خودرو تا حداکثر 22000 پوند، تاکسی 20 درصد تا حداکثر 45000 پوند و صاحبان خودروی  ون 25 درصد تا 65000 پوند را  با سود بانکی 3 درصد و بازپرداخت 7 تا 10 سال، پرداخت نمایند.

دولت مصر در سالهای اخیر با افزایش تولید گاز از طریق جذب سرمایه‌های خارجی و توسعه نیروگاههای گازی سعی نموده از این ظرفیت جدید بهره برداری کند. برای این منظور با تشویق مردم به گازسوز نمودن خودروها، علاوه بر تنوع سبد انرژی، با ارائه طرح های اشتغال زایی، موجب ایجاد فرصت های شغلی جدید در جهت کاهش بیکاری شده است. دو ماه پیش نیز نمایشگاه تخصصی انرژی پاک در قاهره برگزار شد و از طرح های دولت در حوزه خودرو مثل برقی و گازی نمودن وسایل حمل و نقل رونمایی شد. در حال حاضر شرکت چینی "دانگ فنگ" با عقد قرارداد با خودروسازی نصر، تولید خودرو برقی را در دستور کار دارد و تبلیغات میدانی آن نیز آغاز شده است. از سوی دیگر تعداد ایستگاههای شارژ باطری خودرو های برقی و همچنین شارژ کپسول خودرو های گازسوز در سطح شهر افزایش یافته و بنظر می رسد در این خصوص دولت برنامۀ بلند مدت در دستور کار دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما