معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۸

اخبار اقتصادی مصر( هفته دوم اسفند ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی مصر در هفته دوم اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر می‌باشد:

مصر یک دوره آموزشی در زمینه سرمایه گذاری در کشور سودان جنوبی برگزار کرد

دولت مصر با همکاری اتحادیه اتاق های بازرگانی مصر و سازمان منطقه آزاد، سازمان سرمایه گذاری و با نظارت بخش اقتصادی وزارت امور خارجه، یک دوره کلاس آموزشی در زمینه سرمایه گذاری و معرفی زمینه‌های فعالیت در بازار را در جوبا برگزار نموده است.

 با سفر سیسی در آذر ماه سال جاری و سفر مرداد ماه رئیس سازمان امنیت مصر به سودان جنوبی مشخص است که مصری‌ها حساب ویژه ای در دایره سیاسی و اقتصادی آن کشور باز کرده اند، مضاف بر اینکه سفر وزیر بهداشت و مسئولین بخش تجاری مصر به جوبا را در همین ایام شاهد بودیم.

توافق اتصال میدان گازی لویاتان رژیم صهیونیستی با واحدهای مایع سازی گاز طبیعی در مصر

وزرای انرژی مصر و رژیم صهیونیستی توافق کردند میدان گازی لویاتان اسرائیل را از طریق یک خط لوله دریایی با واحدهای مایع سازی گاز طبیعی در مصر پیوند دهند.

این توافق در راستای فعالیت مجمع گازی مدیترانه شرقی که اواسط سال گذشته در قاهره پایتخت مصر آغاز به کار کرد، می‌باشد. وزیر نفت مصر اخیراً  اعلام کرده کشف ۳۲۰ تریلیون متر مکعب گاز در شرق مدیترانه می‌تواند این منطقه را به مرکز جهانی صنعت گاز تبدل کند .مصر، قبرس، یونان، رژیم صهیونیستی، ایتالیا و اردن اعضای این مجمع هستند و اتحادیه اروپا و آمریکا نیز درخواست عضویت ناظر و فرانسه تقاضای عضویت کامل در این مجمع را داده اند.

  برگزاری اجلاس تجارت و سرمایه گذاری در مصر

دور دوم اجلاس تجارت و سرمایه گذاری مصر 23 مارس با حمایت وزارتخانه‌های برنامه ریزی و  تأمین، تجارت داخلی با کمک صندوق حاکمیت مصر (TESF)  برگزار می‌شود.

بعد از گسترش بیماری کووید 19 موضوع خرده فروشی، تجارت الکترونیک و فعالیت کارآفرینان اقتصادی بیش از پیش نمود پیدا کرد به نحوی که مصر سعی نموده در این زمینه بعنوان نقطه تعامل در منطقه معرفی شود. انتظار می رود این اجلاس بعنوان نقشه راه تعاملی در بازار خرده فروشی مصر باشد.

توافق مصر و ژاپن برای سرمایه گذاری 240 میلیون دلاری آن کشور در حوزه انرژی‌های سبز در مصر

بنا بر اعلام وزارتخانۀ همکاری‌های بین المللی مصر، آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) موافقت نموده 240 میلیون دلار در مصر سرمایه گذاری کند. این سند توسط نمایند جایکا و سفیر ژاپن در قاهره  با حضور  وزرای اقتصاد و همکاری‌های بین المللی مصر به امضاء رسیده است.

دولت ژاپن در سالهای اخیر در 14 پروژه به ارزش 2.7 میلیارد دلار از جمله برق، آموزش عالی ، تحقیقات علمی، گردشگری و آثار باستانی با طرف مصری همکاری می‌کند. گفته شده سرمایه گذاری جایکا در جهت کمک به دولت مصر برای تامین مالی برای توسعه زیرساخت در جهت توسعه پایدار و حمایت از انرژی‌های نو می‌باشد. لازم بذکر است ژاپن در جریان شیوع  کرونا کمک مالی به ارزش 9.3 میلیون دلار برای مصارف و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها در اختیار مصر قرار داد.

تخصیص اعتبار به بنگاههای کوچک در مصر

 بانک مرکزی مصر به شبکه بانکی دستور داده است تخصیص اعتبار به شرکت های کوچک و متوسط را  از 20 درصد به 25 درصد افزایش دهند.

این اقدام دولت مصر علاوه بر اینکه باعث ورود 117 میلیارد پوند مصری تا پایان سال 2021 خواهد شد موجب ایجاد یک میلیون شغل جدید در 120 شرکت متوسط می‌شود. در حال حاضر تولید و تجارت در مصر بیشتر سمت و سوی غیر فنی و علمی را دنبال می‌کند که عارضه بیشتر کشورهای در حال توسعه است. این اقدام بانک مرکزی علاوه بر رونق و حمایت از بخش تولید در شرکت های مزبور باعث ارتقا شرکت ها و نتیجتاً رشد اقتصادی کشور می‌شود. لازم بذکر است در طرح اقتصادی دولت که از سال 2016 اجرایی شد SME ها جایگاه ویژه ای در برنامه داشتند و وام هایی با نرخ پائین برای این منظور ارائه گردید.

شروع مرحله دوّم صدور فاکتور الکترونیکی در مصر

  براساس اعلام وزارت دارایی مصر، سیستم فاکتور الکترونیکی برای 347 شرکت آغاز شده است و قرار است این تعداد شرکت، تا پایان ماه ژوئن بیشتر شود.

راه اندازی این سیستم در مرحله اول در ماه نوامبر 2020 آغاز شد و اجرای این سیستم در برنامه‌های بلند مدت 2030 پیش بینی شده است. موضوع فاکتور الکترونیکی از موارد بسیار مهم در اظهارنامه‌های مالیاتی مؤدیان می‌باشد که امکان شفاف سازی مالیات از حِرف و نیز ارزش افزوده را فراهم می سازد و  بطور معمول با دردسرهایی نیز  برای دولتها همراه است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما