معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۵۰

اخبار اقتصادی مصر (هفته اول فروردین ماه 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی مصر در هفته ابتدایی فروردین ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر می‌باشد:

فعالیت شرکت خدمات دریایی مصر در سال 2020

بنا بر اعلام وزارت نفت، شرکت خدمات دریایی نفت مصر (PMS) در سال 2020 با اجرای 87 پروژه با ارزش 171 میلیون دلار به رغم گسترش ویروس کرونا و تعطیلی برخی واحدها، فعالیت موفقی را در سال گذشته داشته است. این شرکت توانسته است در این سال 8 قرارداد همکاری به ارزش 225 میلیون دلار منعقد نماید.

شزکت خدمات دریایی نفت (Petroleum Marine Services) بزرگترین شرکت خدمات دریایی مصر می‌باشد که 36 سال سابقه فعالیت دارد. سهامدار اصلی این شرکت هولدینگ Petrojet با 80 درصد سهام که آن نیز با قدمت قریب به 45 سال از فعالان حوزه نفت و گاز در خاورمیانه و شمال آفریقا می‌باشد. در حال حاضر تمرکز اصلی شرکت PMS بر دریای مدیترانه بوده و فعالیت چشمگیری در زمینه گاز طبیعی دارد. دفتر اصلی این شرکت در قاهره بوده و در عربستان نیز شعبه ای نیز دایر کرده است.

توقف واردات شکر

بنا بر اعلام وزارت بازرگانی مصر، هیئت دولت تصویب نموده ممنوعیت واردات شکر برای مدت 3 ماه دیگر تمدید شود. بنا بر اعلام مرکز آمار مصر، مصرف سالیانه شکر در مصر، برابر 3.2 میلیون تن می‌باشد که از این مقدار 2.7 میلیون تن تولید داخل و 0.5 میلیون تن واردات است که بیشترین مقدر آن از برزیل وارد می‌شود. گفته می‌شود برابر توافقی که مصر با برزیل دارد، قیمت شکر بصورت تعرفه ترجیحی است و با تخفیف از برزیل خریداری می‌شود.  

تأیید برخی توافقات اقتصادی توسط پارلمان مصر

بنابر اعلام وزارت همکاری‌های بین المللی، موافقتنامه‌های زیر به تائید پارلمان مصر رسیده است:

الف) 4 قرارداد بین المللی به ارزش 217 میلیون دلار که مدیریت فاضلاب، ایجاد تاسیسات تصفیه آبِ استان سینا و نیز توسعه شرکت های کوچک و متوسط را در بر می‌گیرد.

ب) دریافت وام 183 میلیون دلاری از صندوق توسعه کویت برای احداث زهکشی بحرالباقر

ج) تصویب تامین اعتبار مالی به ارزش 18 میلیون دلار جهت احداث تاسیسات آب شیرین کن شهرهای رفح و بیرالعبد از آب دریا

د) تصویب پروتکل اجرایی تفاهمنامه همکاری میان مصر و ایتالیا به ارزش 15.4 میلیون دلار برای تامین مالی شرکت های کوچک و متوسط

ه) استفاده از اعتبار 238 هزار دلاری آژانس همکاری بین المللی توسعه اسپانیا برای اجرای طرح های دولتی جهت بهبود خدمات عمومی.

در گزارشی که وزارت همکاری‌های بین المللی در سال 2019 منتشر نمود، دولت مصر برنامه جذب سرمایه خارجی به میزان 9.8 میلیارد دلار را برای سال 2020 هدف گذاری کرده بود، که از این میزان 6.7 میلیارد سهم بخش دولت و 3.1 میلیارد دلار نیز برای بخش خصوصی پیش بینی شده بود، اما بدلیل شیوع بیماری کرونا عملاً امکان جذب مهیا نشد و دولت مجبور شد علاوه بر استمهال وام های دریافتی قبلی، مجدداً از بانک جهانی وام دریافت کند.

انعقاد قرارداد با شرکت نفتی شل برای سرمایه گذاری در فلات قاره مصر در مدیترانه

بنا بر اعلام وزارت نفت و منابع معدنی مصر، دو توافقنامه همکاری با شرکت نفتی شل جهت سرمایه گذاری در فلات قاره مصر در غرب دریای مدیترانه به امضا رسیده است. مجموعه تحت پوشش این قرارداد مساحتی بالغ بر 6.477 کیلومتر مربع می‌باشد که شرکتهای Noble Energy Egypt و  BG Delta Limited و همچنین Tharwa از طرف مصر در این زمینه همکاری می‌کنند. شرکت شل امیدوار است ظرف مدت سه سال، پروژهای اعلام شده در قرارداد عملیاتی شود.

شرکت شل فعالیت گسترده ای از گذشته در حوزه نفت و گاز در مصر دارد و در حال حاضر شرکت نفت Shell Egypt مسئولیت این همکاری‌ها را بعهده دارد. مصری‌ها در سال های اخیر بیشترین سرمایه گذاری را در حوزه نفت و گاز و مشخصاً در دریای مدیترانه دارند، مضافا اینکه مصری‌ها استراتژی اقتصادی خود را بر مبنای گاز و میعانات گازی متمرکز نموده اند و در این زمینه سعی دارند با جذب سرمایه شرکت های خارجی، موقعیت خود را نسبت به دیگر رقبای منطقه ای از جمله رژیم اسرائیل و ترکیه ارتقا بخشند. البته لازمه این همکاری ورود شرکت هایی است که امکان فعالیت در آبهای عمیق را دارند. وزارت نفت مصر اعلام نمود مدت زمان این قرارداد 3 ساله بوده و علاوه بر ارزش افزوده بالا برای دولت مصر، موجب افزایش شدید ظرفیت مصر در حوزه نفت و گاز می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما