معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۲۳

اخبار اقتصادی مصر

اهم اخبار و تحولات اقتصادی مصر در نیمه دوم تیر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می گردد:

بانک مرکزی مصر 12.5 میلیارد پوند اوراق قرضه منتشر نمود

بنا بر اعلام وزارت اقتصاد و دارایی مصر، بانک مرکزی به نمایندگی از آن وزارت 12 میلیارد پوند مصری (حدود 650 میلیون یورو) اوراق قرضه منتشر نموده است. این اوراق بی نام بوده و در قسط 7 میلیاردی با ارزش زمانی 5 سال و 5.5 میلیاردی با ارزش زمانی 10 سال منتشر شده است. بر اساس گزارش رسانه‌های اقتصادی مصر، در سال مالی جاری، دولت مصر با کسری بودجه 6.3 درصد تولید ناخالص داخلی روبرو است، به همین علت وزارت برنامه ریزی اعلام نموده دولت برای رفع این مشکل لازم است علاوه بر دریافت وام و اعتبار از بانک های بین المللی و کشورهای عربی، اوراق قرضه نیز منتشر کند.

رونمایی از برنامه اقتصاد سبز مصر

وزارت همکاری‌های بین المللی مصر اعلام کرد که اقدامات اجرایی برای دستیابی به اقتصاد سبز را آغاز نموده است. بر اساس اعلام این وزارتخانه، تاکنون 691 پروژه دوستدار محیط زیست در زمینه‌های انرژی‌های تجدید پذیر، انتقال آب و حمل و نقل، برنامه ریزی و برخی اجرایی شده است.

دولت مصر قصد دارد با اعلام این برنامه‌ها، سرمایه لازم را از منابع خارجی جذب نماید و به همین منظور نیز پروژه پارک خورشیدی که دارای شش میلیون پنل در زمینی به مساحت 36 کیلومتر مربع می‌باشد را طراحی نموده که تماما از طریق سرمایه خارجی عملیاتی شده است. بر اساس اعلام سایت این پروژه، بیش از 40 شرکت بین المللی از 12 کشور در اجرای این پروژه برای تولید 1500 مگاوات انرژی شرکت داشته اند. بر اساس اعلام رسانه‌های مصری، وزارت همکاری‌های بین المللی قصد دارد ایستگاه تصفیه فاضلاب را که گفته می‌شود بزرگترین تجهیزات نمونه در دنیا می‌باشد، تاسیس نماید. بر اساس همین خبر، این ایستگاه قادر است روزانه یک میلیون متر مکعب آب جهت استفاده در 70 هزار هکتار زمین کشاورزی را تامین کند.

تاسیس شهر طلا

دولت مصر قصد دارد بزرگترین مرکز عرضه طلا را ایجاد کند. بر اساس دستوری که رئیس جمهور مصر صادر نموده، این مکان، محل حرفه ای تولید، توزین و عرضه طلا بر اساس معیار های بین المللی در قالب تولیدات مُد روز دنیا می‌باشد و قرار است شامل کارخانه، کارگاه، مغازه‌های طلا فروشی، آموزشگاه صنعت طلاسازی و همچنین خدمات فنی از جمله تعیین عیار و نیز تاسیس موزه طلا باشد.

مکان یابی برای احداث این مجتمع آغاز شده است. صنعت طلاسازی قدمت دیرینه ای از زمان قبل از میلاد در مصر دارد و مصری‌ها قصد دارند این صنعت را در قالب مد روز، با همکاری شرکت های ایتالیایی روز آمد کنند. سال گذشته بیش از 2 میلیارد دلار جواهرات و طلای ساخته شده از مصر صادر شده است.

صادرات تخم مرغ نطفه دار به امارات

مصر برای اولین بار تخم مرغ نطفه دار گوشتی به امارات متحده عربی صادر می‌کند. بر اساس اعلام وزارت کشاورزی مصر مراحل اداری برای صادرات این محصول طی شده است.

صنعت مرغداری در مصر یک صنعت 90 میلیارد پوندی می‌باشد که قریب به 2.5 میلیون شاغل را در خود جای داده و در حال حاضر مصر در زمینه تغذیه و تولید پرندگان به 97 درصد خودکفایی رسیده است. بیشتر این تولیدات در واحدهای صنعتی کوچک جریان دارد. بر اساس آمار رسمی مصر، به طور متوسط 1.4 میلیارد جوجه و  حدود 13 میلیارد تخم مرغ، تولید سالیانه این صنعت است.

تفاهمنامه مصر و کره جنوبی برای ارتقاء صنعت ریلی

وزارت حمل و نقل مصر و شرکت هیوندایی کره جنوبی، تفاهنامه ای برای ساخت لوکوموتیو، واگن و نیز ارتقاء صنعت ریلی مصر امضا کردند. گفته می‌شود این قرارداد که در حضور وزرای برنامه ریزی، حمل و نقل و سفیر کره جنوبی به امضا رسید، حاصل ملاقات اخیر مدیرعامل هیوندایی با رئیس جمهور مصر می‌باشد.

تعویق زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی نفت و گاز مصر

بر اساس تقویم نمایشگاهی پنجمین دوره نمایشگاه نفت و گاز مصر بدلیل شیوع بیماری کرونا، به 14 لغایت 16 فوریه 2022 موکول گردید.نمایشگاه EGYPS 2021 یکی از مهمترین نمایشگاه‌ها و کنفرانس های تخصصی نفت و گاز است که علاوه بر حوزه شمال آفریقا، شرق مدیترانه را نیز در بر می‌گیرد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما