معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۷۸

رشد اقتصادی فرانسه در سه ماهه دوم سال 2023

موسسه ملی آمار فرانسه (INSEE)، روز جمعه 28 جولای اعلام کرد تولید ناخالص داخلی فرانسه در سه ماهه دوم سال 2023، به میزان 0.5 درصد رشد داشته است؛ این موسسه قبلا افزایش 0.1 درصدی را در این دوره پیش‌بینی کرده بود.

رشد 0.5 درصدی اقتصاد فرانسه در فصل دوم سال جاری، بسیار بیشتر از حد انتظار بود و عمدتا ناشی از رشد صادرات این کشور بوده است، در حالی که مصرف خانوارها حتی رشد منفی نیز داشته است. برونو لومر، وزیر امور اقتصادی فرانسه در مصاحبه با شبکه RTL با استقبال از این رشد گفت: «برای اولین بار، رشد فرانسه عمدتا به دلیل رشد صادرات (افزایش 2.6 درصدی نسبت به سه ماهه اول) بوده است و نه مصرف (کاهش 0.4 درصدی)؛ این امر یک دور مثبت را ایجاد می‌کند که در آن این تولید است که مدل اجتماعی و توزیع مجدد ما را تأمین مالی می‌کند».

اقتصاد فرانسه در سه ماهۀ اول 2023، رشد 0.1 درصدی را به ثبت رسانده بود که نسبت به فصل قبل از آن (سه ماهۀ دوم 2022)، 0.1 واحد درصد تنزل نموده بود. بهبود فعلی رشد اقتصادی فرانسه، مبتنی بر عملکرد خوب صادرات، به ویژه صادرات تجهیزات حمل‌و‌نقل بوده است؛ این در حالی است که واردات با شدت کمتری افزایش یافته و بنابراین، تجارت خارجی سهم مثبتی در رشد سه ماهه دوم سال 2023 داشته است.

سه ماهه دوم سال 2023 همچنین شاهد پویایی صنعت تولید، بخش خدمات و تولید انرژی با توجه به بازگشایی نیروگاه‌های هسته‌ای بوده است. در مقابل، مصرف خانوارها در سه ماهه دوم، 0.4 درصد کاهش یافته است که عمدتا ناشی از کاهش قابل توجه 2.7 درصدی در مصرف مواد غذایی بوده است. مصرف خانوارها برای چندین ماه متوالی کاهش یافته و همچنان تحت تاثیر تورم دو رقمی می‌باشد. البته در یک گزارش جداگانه، موسسه ملی آمار فرانسه افزایش قابل توجه 2.5 درصدی در مصرف مواد غذایی را تنها در ماه ژوئن گزارش داده است. این موسسه در گزارش مزبور اعلام کرد که هزینه خانوارهای فرانسوی برای کالاهای مصرفی در ماه ژوئن 0.9 درصد در طی یک ماه افزایش یافته است که بیشتر ناشی از افزایش شدید خرید مواد غذایی پس از هشت ماه کاهش متوالی است. آغاز سال جاری با سه افت متوالی در شاخص مصرف در ماه‌های فوریه، مارس و آوریل همراه بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما