معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۸

الجزایر بدنبال عضویت در بریکس

دولت الجزایر در نوامبر سال گذشته میلادی آمادگی خود را برای عضویت در گروه بریکس رسما اعلام کرد .

الجزایر در نوامبر 2022 برای عضویت در گروه بریکس رسما درخواست داد. گروه بریکس شامل قدرت های اقتصادی نوظهور برزیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی است. این بلوک اقتصادی 43 درصد جمعیت دنیا، 16 درصد کل تجارت جهانی و 24 درصد از GDP دنیا را در اختیار دارد. از جمله ویژگی‌های دیگری که باعث می‌شود این گروه مورد توجه سایر کشورهای عموما در حال توسعه قرار بگیرد، روحیه باز بودن و همکاری برد-برد، تمرکز بر منافع مشترک، چندجانبه‌گرایی و مقابله با هژمونی در میان اعضای این گروه می‌باشد.

تاکنون 19 کشور تمایل خود را برای پیوستن به بریکس اعلام نموده اند. از جمله می‌توان به جمهوری اسلامی ایران، الجزایر، آرژانتین، مصر، ترکیه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اشاره کرد. در چهاردهمین نشست سران بریکس که سال گذشته به صورت ویدئو کنفرانس و به میزبانی چین برگزار شد، 13 کشور دیگر از جمله الجزایر نیز حضور داشتند و رئیس جمهور تبون در این رویداد شرکت کرد. این کشور در نوامبر 2022 رسما برای عضویت در بریکس درخواست داد.

در این رویداد شی جین پینگ، رئیس جمهور چین با اشاره به اینکه تزریق خون تازه، نشاط جدیدی را به گروه بریکس می‌بخشد و نفوذ آن را افزایش می دهد، به صورت ضمنی با افزایش تعداد اعضا موافقت کرد. همچنین یکی از دستورکارهای مهم در نشست سران پیش رو که در آگوست 2023 در آفریقای جنوبی برگزار خواهد شد، تصمیم گیری در مورد تدوین رویه توسعه گروه از طریق پذیرش اعضای جدید می‌باشد.

الجزایر روابط خوبی با اعضای بریکس دارد. الجزایر اولین کشور در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بود که به ابتکار کمربند راه چین پیوست و پروژه‌هایی در زمینه زیرساخت، انرژی و اکتشافات فضایی با چین امضا کرده است. همچنین چین بیشترین حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در میان کشورهای قاره آفریقا در الجزایر داشته است. چین از سال 2013 بزرگترین صادرکننده به الجزایر بوده و دو کشور در نوامبر 2022 دومین پیمان همکاری استراتژیک پنج ساله را امضا کردند.

الجزایر با روسیه نیز روابط خوبی دارد و حدود 80 درصد واردات الجزایر در زمینه نظامی و تسلیحات، از روسیه تامین می‌شود و الجزایر سومین واردکننده تسلیحات از روسیه (بعد از هند و چین) است. الجزایر و مسکو در ماه نوامبر مانور نظامی مشترکی را در نزدیکی مرز مراکش برگزار کردند. الجزایر پس از جنگ روسیه و اوکراین نیز، با وجود افزایش صادرات انرژی (نفت خام و گاز طبیعی) به قاره اروپا، روابط گرم خود را با روسیه نیز حفظ کرده است. پکن و مسکو نیز از درخواست عضویت الجزایر استقبال کرده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما