معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۵- ۱۶:۳۴ - مشاهده: ۱۳۵

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در نیمه اول مرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

توافق الجزایر و شرکت ایتالیایی انی برای احداث کابل انتقال برق زیردریایی از الجزایر به اروپا

محمد عرقاب وزیر انرژی و معادن الجزایر اعلام کرد شرکت های دولتی سوناطراک(نفت و گاز) و سونلگاز(توزیع برق) این کشور به زودی با شرکای بین المللی شان توافقی برای اجرای یک کابل انتقال برق زیردریایی از الجزایر به قاره اروپا را امضا می‌کنند. به گزارش رسانه‌های الجزایری، این توافق بین دو شرکت الجزایری سوناطراک و سونلگاز با شرکت انی ایتالیا در میلان امضا شد. به این ترتیب، این سه شرکت مطالعات امکان سنجی این طرح را انجام خواهند داد. سوناطراک این طرح را فوق العاده راهبردی و اولین طرح در نوع خود توصیف کرده است که یک هاب انرژی ایجاد خواهد کرد. این شرکت همچنین اعلام کرده است امضای این طرح حاکی از بلندپروازی‌های الجزایر برای تقویت موقعیتش به عنوان تامین کننده بزرگ انرژی اروپا از جمله برق است. به این ترتیب، الجزایر قادر خواهد بود برق تولید شده از گاز طبیعی یا انرژی‌های تجدیدپذیر را به اروپا صادر کنند.  وزیر انرژی و معادن الجزایر، این طرح را طرحی تاریخی برای الجزایر توصیف کرد.

تداوم صادرات برق به تونس با وجود رکورد شکنی مصرف برق در الجزایر

مصرف برق در الجزایر روز یکشنبه 31 تیر 1403 با رسیدن به رقم 19 هزار و 500 مگاوات به اوج رسید. این برای پنجمین بار طی هشت روز است که رکوردهای جدیدی در مصرف برق در الجزایر به ثبت می رسد. در فصل تابستان امسال، اولین بار در روز 14 ژوئیه مصرف برق در الجزایر با رسیدن به رقم 18 هزار و 732 مگاوات به اوج رسید. شرکت سونلگاز که مسئولیت توزیع برق در الجزایر را برعهده دارد ابزار اطمینان کرده است که با وجود افزایش مصرف برق، علاوه بر تامین کیفی و پایدار تقاضای داخلی، صادرات برق به کشور تونس نیز حفظ شده است.

رشد 4 درصدی بازار بیمه الجزایر

بر اساس گزارش شورای ملی بیمه‌های الجزایر، بازار بیمه این کشور در سه ماهه اول سال 2024، عملکرد مالی 48.4 میلیارد دیناری به ثبت رساند که حاکی از رشد 4 درصدی آن در یک سال است. در بخش بیمه‌های متعارف، بخش بیمه‌های جبران خسارت علمکرد مالی 39.6 میلیارد دیناری داشته است که رشدی هفت دهم درصدی در یک سال را نشان می دهد. این درحالی است که بیمه اشخاص عملکرد مالی 5.2 میلیارد دیناری به ثبت رسانده که حاکی از رشد منفی 7.2 درصدی است. بیمه خودرو که 54 درصد بیمه‌های خسارت الجزایر را شامل می‌شود، تا پایان مارس 2024 عملکرد مالی 21.4 میلیارد دیناری و رشد 8.2 درصدی در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023 داشته است. این افزایش نتیجه صدور مجوز برای واردات خودرو در سال 2023 است که بخشی از آنها وارد بازار شده است. بخش بیمه کشاورزی نیز در سه ماهه نخست سال 2024 علمکرد مالی 553.5 میلیون دیناری داشته است که حاکی از رشد 21.5 درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال 2023 است. بیمه موسوم به تکفل با رشدی سه رقمی‌به میزان 265 درصد، عملکرد مالی 104.3 میلیون دیناری داشته است. در سه ماهه نخست سال 2024، در مجموع بیش از 428 هزار پرونده درخواست خسارت در بیمه‌ها تشکیل شده است که از لحاظ تعداد 12.3 درصد افزایش داشته است. برای این پرونده‌ها در مجموع 20.8 میلیارد دینار خسارت پرداخت شده است که این رقم نیز رشدی 14.3 درصدی را نشان می دهد. همچنین بیش از 1.6 میلیون پرونده خسارت نیز در دست بررسی است که برآورد می‌شود برای آنها مبلغ 108.1 میلیارد دینار پرداخت شود. این رقم رشدی 7.4 درصدی را نشان می دهد.

الجزایر سومین کشور عربی صادر کننده ال ان جی به اروپا

بر اساس گزارش منتشر شده یک موسسه تحقیقاتی انرژی در آمریکا، در بین کشورهای عربی، الجزایر سومین کشور صادر کننده گاز طبیعی مایع (ال ان جی) به اروپا لقب گرفته است. قبل از این، قطر در رده سوم این رده بندی قرار داشت که اکنون در رده چهارم قرار گرفته است. صادرات گاز طبیعی مایع قطر به اروپا با کاهش 44 درصدی به 5.58 میلیون تن در نیمه اول سال 2024 رسید. در نیمه اول سال 2024، الجزایر 6.08 میلون تن گاز طبیعی مایع به اروپا صادر کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال 2023، این رقم رشدی 8.4 درصدی را نشان می دهد.  کل صادرات گاز مایع طبیعی الجزایر 6.25 میلیون تن است و اروپا مقصد اصلی صادرات گاز طبیعی مایع الجزایر به شمار می رود. صادرات گاز الجزایر به اروپا در سه ماهه نخست سال 2024 با رشدی 11.2 درصدی به 2.98 میلیون تن رسید. در نیمه نخست سال 2024، ترکیه 2.17 میلیون تن و فرانسه 1.56 میلیون تن گاز طبیعی مایع از الجزایر وارد کرده اند. ایتالیا و اسپانیا هر کدام 0.95 میلیون تن، انگلیس 0.2 میلیون تن و سایر کشورها 0.42 میلیون تن گاز طبیعی مایع از الجزایر وارد کرده اند. در سه ماهه دوم سال 2024، میزان صادرات گاز طبیعی مایع الجزایر به اروپا با کاهشی ده درصدی به 2.6 میلیون تن رسید.

سطح کشت آبی در الجزایر طی 20 سال حدود 5 برابر شده است

کارشناس الجزایری در گفتگویی رادیویی گفت: طی 20 سال اخیر، سطح کشت آبی در الجزایر از 300 هزار هکتار به 1.4 میلیون هکتار افزایش یافته است که رشدی نزدیک به 5 برابری را نشان می دهد. به گفته وی، کشت آبی اجازه داده است نرخ رشد بخش کشاورزی در الجزایر در سالهای اخیر حفظ و تقویت شود. وی تاکید کرد آبهای زیرزمینی نقشی کلیدی در آبیاری زمینهای کشاورزی در الجزایر ایفا می‌کنند. به گفته این کارشناس، آب های سطحی فقط برای آبیاری 200 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کافی است و اینکه استفاده از آبهای زیرزمینی در شمال الجزایر دیگر بیشتر از این ممکن نیست. وی افزود: در شمال الجزایر، دیگر نمی‌توان به مساحت کشت آبی اضافه کرد مگر با افزایش بهره وری. همچنین می‌توان از سایر منابع آبی بویژه فاضلاب تصفیه شده و نمک زدایی شده استفاده کرد. این کارشناس تاکید کرد باید با استفاده از فناوری‌های نوین بتوان با همان میزان آب، مساحت بیشتری را زیر کشت آبی برد. به گفته وی، در زمینه کشاورزی در مناطق بیابانی باید از الگوی ویژه الجزایر استفاده شود که متفاوت از الگوی کشاورزی شکست خورده برخی از کشورها در زمینه تولید گندم باشد زیرا برخی از کشورها به علت کاهش ذخایر آبهای زیرزمینی، راهبرد جدید کشت در خارج را در پیش گرفته اند. وی همچنین خواستار هماهنگی بین بهره برداری از زمین‌های کشاورزی و مدیریت کشت برای استفاده منطقی تراز منابع آبی شد. این کارشناس با تاکید بر اهمیت کشت دیم در الجزایر خواستار کنترل منابع ژنتیکی مقاوم در برابر کم آبی، دستیابی به فنون خاک سازگار و مبارزه با فرسایش زمین شد.

احداث کارخانه تولید کمپرسور با همکاری چینی‌ها

کارخانه تولید کمپرسور با سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری در استان برج بوعریج الجزایر در حال احداث است. این کارخانه که به شرکت تولید کننده لوازم خانگی کوندور الجزایر وابسته است در قالب شراکت الجزایر و چین احداث می‌شود. تولید این کارخانه که 500 فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد قرار است از اواخر سال 2024 آغاز شود. با راه اندازی این کارخانه، میزان داخلی سازی برخی محصولات شرکت کوندور از جمله کولرهای گازی افزایش خواهد یافت. در حال حاضر، کمپرسورهای مورد استفاده در کارخانه کوندور وارداتی هستند. قرار است با این طرح، الجزایر به صادر کننده کمپرسور نیز تبدیل شود. طبق برنامه، سه میلیون عدد از کمپرسورهای تولیدی در این کارخانه به صادرات اختصاص خواهند داشت. تولید کلی این کارخانه نیز 4.7 میلیون عدد خواهد بود. سفیر چین در بازدید از این کارخانه اعلام کرده است همکاری چین و الجزایر به جنبه تجاری محدود نمی‌شود بلکه شامل انتقال فناوری نیز خواهد بود.

صادرات مواد غذایی الجزایر در سال 2023 به نزدیک 400 میلیون دلار رسید

بنا بر اعلام وزارت تجارت و توسعه صادرات الجزایر، صادرات مواد غذایی این کشور در سال 2023 به حدود 400 میلیون دلار رسید. این وزارتخانه سیاست جدید ملی مبنی بر حمایت از سرمایه گذاری در بخش هایی که قبلا وارد کننده بوده اند را علت این افزایش صادرات اعلام کرد. الجزایر همچنین با بهبود فضای سرمایه گذاری در چهار سال اخیر و با سیاست اتخاذ شده در زمینه مدیریت تجارت خارجی توانسته است صادرات غیرنفتی خود را افزایش دهد. ترغیب ابتکارات و همراهی دولت و دیجیتال سازی بخش های مختلف نیز از دیگر عوامل دخیل در افزایش صادرات غیرنفتی الجزایر ارزیابی شده است.

کارشناس بین المللی انرژی: پایان نفت یک دروغ بزرگ است

مراد پرور مشاور بین المللی در زمینه انرژی در گفتگو با رادیو الجزایر ادعای کشورهای مصرف کننده انرژی مبنی بر اتمام انرژی‌های فسیلی را به زیر سوال برد و تاکید کرد پایان نفت که کارشناسان غربی مدعی آن هستند یک دروغ بزرگ است. وی اعلام کرد جایگزینی انرژی فسیلی با برق و هیدروژن سبز یک توهم است. وی به عنوان سند، راهبردهای قدرتهای جهانی را ذکر کرد که به گفته وی، هدف از آن بی ثبات کردن کشورهای غنی از منابع انرژی برای حفظ سلطه شان بر آنهاست.

تبادلات تجاری بین الجزایر و چین در سال 2023 به رکورد 10 میلیارد دلار سید.

سفیر چین در الجزایر در یک کنفرانس خبری در محل سفارت این کشور در الجزیره به مناسبت نود و هفتمین سالروز تاسیس ارتش آزادی بخش خلق چین این خبر را اعلام کرد. سفیر چین با اشاره به اینکه چین یکی از شرکای اصلی تجاری الجزایر است خاطر نشان کرد همکاری در زمینه طرح های راهبردی همچون خطوط ریلی در حال پیشرفت است و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های جدیدی همچون دیجیتال سازی و انرژی‌های تجدیدپذیر گسترش خواهد یافت.

الجزایر تجهیزات حفاری و نفتی در اختیار لیبی قرار می دهد

شرکت دولتی نفت و گاز الجزایر (سوناطراک) و شرکت ملی نفت لیبی تفاهم نامه ای امضا کردند که بر اساس آن طرف الجزایری تجهیزات حفاری و نفتی در اختیار لیبی قرار خواهد داد. بر اساس این تفاهم نامه، طرف الجزایری همچنین متعهد به ارائه خدمات تعمیر و نگهداری و آموزش به لیبی نیز شده است. این تفاهم نامه در حاشیه نشستی در قالب سفر هیئتی از شرکت ملی نفت لیبی به الجزایر امضا شد. دو طرف قبل از این برای ایجاد یک کمیته راهبری و کمیته‌های فرعی موضوعی نشستی را به صورت وبیناری برگزار کرده بودند. نشست الجزیره به دو طرف امکان تدوین برنامه اقدامات لازم در موضوعات مختلف توافق شده بین دو کشور در فوریه 2022 را فراهم کرد. به این ترتیب، کمیته فنی ایجاد شده بین دو طرف امکان همکاری بین زیرمجموعه‌های شرکت های دولتی نفت دو کشور در زمینه حفاری، ژئوفیزیک، عملیات در چاه‌ها، شبیه سازی و ساخت و ساز را خواهد داد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما