معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۱۱:۲۴

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در نیمه دوم شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI)  کشورهای خلیج‌ فارس  در الجزایر

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI)  کشورهای خلیج‌فارس به سطح قابل ‌توجهی در الجزایر رسیده است که در پایان سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۲.۱ میلیارد دلار برآورد شده است. بر اساس داده‌هایی که اخیراً توسط خدمات اقتصادی سفارت فرانسه در الجزایر منتشر شده است، این عملکرد، کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس را در رتبه چهارم در میان سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور شمال آفریقا قرار می‌دهد. امارات متحده عربی با مشارکت ۶۶۱ میلیون دلاری به عنوان سرمایه گذار اصلی در منطقه برجسته است و سرمایه گذاری‌هایی در بخش های استراتژیک مانند مونتاژ خودروهای نظامی، انرژی و لجستیک و پشتیبانی را پوشش می دهد. شرکت Mubadala Energy ، یک شرکت اماراتی است که سهام قابل توجهی در بهره برداری از نفت و گاز الجزایر دارد. قطر با سرمایه گذاری بالغ بر ۴۳۱ میلیون دلار در جایگاه دوم قرار دارد که عمدتاً به سمت فرآوری فلزات و ارتباطات راه دور است.  پروژه « بلدنا » یک پروژه بلندپروازانه در بخش کشاورزی و غذایی با هدف توسعه تولید لبنیات در صحرای الجزایر نشان دهنده تعهد قطر به توسعه اقتصادی این کشور است. عربستان سعودی با سرمایه گذاری ۲۱۴ میلیون دلاری، تلاش های خود را بر روی بخش های دارویی و کشاورزی، به ویژه از طریق ساخت کارخانه‌های داروسازی و بازاریابی روغن‌های خوراکی متمرکز کرده است. سایر کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله کویت، بحرین و سلطان نشین عمان نیز با سرمایه گذاری‌های ۳۱۷ ، ۲۲۰ و ۲۲۱ میلیون دلاری عمدتاً در حوزه‌های بانکی، بیمه و پتروشیمی حضور خود را نشان دادند. علاوه بر این، از سال ۲۰۰۴، تجارت بین الجزایر و کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس،  (CCEAG)  با افزایش ۲۸ برابری فروش این کشورها به الجزایر، رشد تصاعدی را تجربه کرده است. در سال ۲۰۲۲، این تجارت به حدود ۲ میلیارد دلار رسید که عمدتاً ناشی از صادرات کشورهای عربستان و امارات  به الجزایر است. با این حال، علیرغم این پیشرفت، سهم بازار کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای الجزایر نسبتاً متوسط است و از اواسط دهه ۲۰۱۰ بین ۲.۵ تا ۶ درصد در نوسان بوده است . به طوری که از  ۴۷۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به  ۶۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است .لازم به ذکر است که روابط الجزایر با برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس، به ویژه قطر، همچنان پویا است. قطر در دو پروژه بزرگ در الجزایر مشارکت دارد: یک واحد تولید پودر شیر در ولایت ادرار با مشارکت شرکت بلدنا و یک بیمارستان الجزایری-قطری-آلمانی در الجزایر با سرمایه گذاری به ترتیب ۳.۵ میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار.  

پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی الجزایر  تا حدود ۴۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۷

نماینده بانک جهانی احتمال دستیابی الجزایر به سطح تولید ناخالص داخلی حدود ۴۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۷ را تأیید کرد. در دوران تبلیغات انتخاباتی ، آقای تبون متعهد شده است که رقم نمایی ۴۵۰,۰۰۰ شغلی را در دوره ماموریت جدید خود ایجاد کند و مزایای بیکاری را به ۲۰,۰۰۰ DA افزایش دهد .بر اساس پیش بینی‌های ارائه شده توسط رئیس بانک جهانی برای الجزایر، انتظار می رود تا اواسط جولای، رشد اقتصادی به 4.2 درصد در سال 2024، 3.9 درصد در سال ۲۰۲۵ و ۴.۰ درصد در سال ۲۰۲۶ برسد. در همین راستا، نماینده بانک جهانی حتی احتمال دستیابی الجزایر به سطح تولید ناخالص داخلی حدود ۴۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۷ را تأیید کرد. سال 2026 می‌تواند سال جهش و حرکت به سمت سطح دیگری از توسعه اقتصادی باشد.

از سرگیری تولید کارخانه خودرو سازی    BAIC Algeria

پس از یک وقفه چند ساله ،کارخانه خودرو سازیBAIC ، واقع در منطقه عود چابها در استان باتنا، در حال آماده شدن برای از سرگیری فعالیت های خود است .  آقای یامی نبیل، معاون رئیس و مدیر عامل شرکت BAIC الجزایر، اعلام کرد که کارخانه کاملاً آماده است. مساحت آن ۴۰.۰۰۰ متر مربع می‌باشد که 20.000 متر مربع از آن به خط مونتاژ و تولید  "Factory, BAIC, Algeria"  اختصاص دارد. این کارخانه پس از تجهیز در سال ۲۰۱۸ به آخرین فناوری‌ها، تولید خود را در سال ۲۰۲۰ متوقف کرد. با این حال، اکنون با الزامات جدید مشخصات، که در ماه مه 2024 بازنگری شده است، مطابقت دارد. در نتیجه، طی دو سال تولید به تدریج از مونتاژ به سوی ساخت کامل خودرو در داخل خواهد رفت. این کارخانه قادر خواهد بود ظرف پنج سال آینده روزانه تا ۱۵۰ دستگاه وسیله نقلیه از مدل هایی شامل خودروهای سواری مانند "E5 Plus"، "EX35"و "EX55" و همچنین وانت و کامیونت تولید کند و در نهایت تولید خودروهای الکتریکی  را در سال پنجم آغاز کند و برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد خودرو ، در سه شیفت کاری، اشتغال موجود را از  ۹۳۰ شغل مستقیم   به ۱۳۰۰ موقعیت شغلی برساند. این کار در سه شیفت انجام خواهد شد تا تقاضای رو به رشد برآورده شود.علاوه بر این، این کارخانه با تأمین کنندگان داخلی برای قطعاتی مانند شیشه، باتری ، لنت ترمز و .... همکاری خواهدکند. همچنین ، شرکت  BAIC  الجزایر به قراردادهای صادراتی خود با تونس و موریتانی که در سال ۲۰۱۸ به مدت ده سال امضا شده است، ادامه خواهد داد. این شرکت قبل از گسترش صادرات خود ابتدا بر بازار داخلی تمرکز خواهد کرد. هدف این رویکرد در واقع ارتقای صنعت الجزایر و صادرات آن مطابق با دستورات رئیس جمهور عبدالمجید تبون است.

ایجاد مراکز ذخیره سازی غلات

محل احداث 9 مرکز نگهداری غلات محلی در استان تیممون با هدف افزایش ظرفیت های ذخیره سازی برداشت غلات در منطقه راه اندازی شده است .این سازه‌ها که در  مناطق کشاورزی غلات پیش‌بینی شده‌اند، بین منطقه افرانه (2)، اوگروت (۲)، آمگویدن (۳) و تینرکوک (۲) واقع شده‌اند که هر کدام ظرفیت ۵۰.۰۰۰ تن غلات را دارند. آقای توفیق بن منصور، مدیر خدمات کشاورزی منطقه گفت که این عملیات بخشی از استراتژی ملی با هدف ایجاد ۳۵۰  سیلوی محلی مشابه برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی غلات و با هدف دستیابی به امنیت غذایی انجام می‌شود .

حضور کالاهای الجزایر در بازار های جهانی  با هدف رسیدن به ۷ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی

در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۴ ، صادرکنندگان الجزایری به منظور معرفی ، صادرات و نهایتاً رسیدن به ۷ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی تا پایان سال ۲۰۲۴، در حال آماده شدن برای ارائه محصولات خود در هفت بازار بزرگ جهانی از جمله عربستان سعودی، قطر، چین، روسیه، ساحل عاج، آفریقای جنوبی و سنگال  هستند .

اولین مرحله از این کمپین تبلیغاتی در جریان نمایشگاه تجاری FOODEX 2024  ریاض، در عربستان سعودی و همزمان با چهاردهمین نشست شورای بازرگانی الجزایر و عربستان با حضور سفرای دو کشور و بیش از ۱۰۰ شرکت الجزایری و عربستانی برگزار شد. در این رویداد گفت ‌وگوها بر تقویت روابط تجاری دو جانبه و جستجوی فرصت‌های همکاری در بخش‌های مختلف بر اساس مدل برد - برد متمرکز بود. همچنین از سرمایه گذاران سعودی خواسته شده است که از مشوق های ارائه شده توسط الجزایر برای تشویق سرمایه گذاری خارجی استفاده کنند .از 22 تا 27 اکتبر 2024، نمایشگاه تجاری ویژه محصولات الجزایری در قطر برگزار می‌شود. این فرصت ارزشمندی برای شرکت های الجزایری خواهد بود تا همکاری‌های بین المللی خود را تقویت کنند، محصولات خود را ارتقا دهند و مشارکت های تجاری جدید ایجاد کنند. بخش هایی که تحت تأثیر قرار می‌گیرند شامل فرآوری مواد غذایی، مصالح ساختمانی و سایر صنایع کلیدی است.

در آفریقا، ژوهانسبورگ از 20 تا 25 نوامبر 2024 میزبان نمایشگاه دیگری به محصولات الجزایر خواهد بود. این رویداد بر فرصت‌هایی برای نفوذ به بازار آفریقا تمرکز می‌کند و به شرکت‌های الجزایری این فرصت را می‌دهد تا راه‌های جدید مشارکت را کشف کنند و روابط تجاری قوی برقرار کنند. آژانس ملی ترویج تجارت خارجی (ALGEX) ازفعالان تجاری و اقتصادی الجزایری خواست در سی و دومین دوره نمایشگاه بین المللی داکار (FIDAK 2024) که از 28 نوامبر تا 15 دسامبر 2024 برگزار می‌شود، شرکت کنند. این نمایشگاه یکی از بزرگترین رویدادهای اقتصادی در غرب آفریقا است که بیش از ۳۰۰ میلیون مصرف کننده را به خود جذب می‌کند. شرکت در این نوع رویدادها به ترویج محصولات الجزایری در یک منطقه پررونق کمک می‌کند. یک مجمع اقتصادی به نام سرمایه گذاری در ابیجان، ساحل عاج، از 27 تا 28 سپتامبر 2024 برگزار خواهد شد. این رویداد بیش از ۳۰۰ شرکت و سرمایه گذار از بخش های مختلف، از کشاورزی گرفته تا انرژی‌های تجدیدپذیر را گرد هم می آورد. این رویداد  فرصت جدیدی برای تجار الجزایری است تا حضور خود را در غرب آفریقا تقویت کنند.

در ارتباط با چین، صادرکنندگان الجزایری نیز در حال آماده شدن برای شرکت در هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی واردات چین هستند که از 5 تا 10 نوامبر 2024 در شانگهای برگزار می‌شود. این نمایشگاه، اولین نمایشگاه در نوع خود  است که صرفاً بر واردات متمرکز است، یک پلت فرم کلیدی برای تجارت جهانی و تقویت روابط اقتصادی است .

سرانجام، الجزایر در سی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی غذا و نوشیدنی در مسکو، از 17 تا 20 سپتامبر 2024، شرکت کرد. پانزده شرکت الجزایری محصولات خود را به عنوان بخشی از برنامه ملی ترویج صادرات در آنجا به نمایش گذاشتند. این نمایشگاه یک فرصت بزرگ برای شرکت های الجزایری برای نفوذ به بازار روسیه و ترویج محصولات خود به ویژه در بخش کشاورزی و مواد غذایی است .

با  مشارکت در این رویدادهای بین المللی متعدد، الجزایر قصد خود را برای گسترش حضور در بازارهای بین المللی و در عین حال تقویت رقابت پذیری محصولات خود در مقیاس جهانی نشان می دهد. این ابتکارات برای تنوع بخشیدن به اقتصاد ملی و افزایش صادرات غیر نفتی حیاتی است.

تأخیر در تحویل و واکنش خودرو سازی چینی جیلی الجزایر

علاقه مندان به خودروهای جیلی در الجزایر همچنان باید قبل از دریافت خودروهای خود منتظر بمانند. اگرچه انتظار می رفت اولین تحویل در ماه سپتامبر انجام شود، اما اطلاعات جدید نشان می دهد که این تحویل ها اکنون در ماه اکتبر انجام خواهد شد. این تأخیر باعث واکنش شدید مشتریان شد. جیلی الجزایر برای رفع نگرانی‌ها، تصمیم گرفته است اولین قسط پرداختی مشتریان را بازپرداخت کند. علاوه بر این بازپرداخت، شرکت غرامت مالی اضافی مطابق با شرایط مشخصات پرداخت خواهد کرد. هدف از این اقدامات حفظ رضایت مشتری با وجود تاخیر است.  در ماه جولای، محموله ای حاوی تقریباً ۸۰۰ خودروی مدل Coolray به بندر جیجل رسید. این تحویل همچنین شامل ۱۳ مدل خودرو از جمله Priveis Nouvelle ، Cityray  و Okavango 7 نفره بود. تمامی این خودروها با استانداردهای بالا در چین تولید شده اند. برای تکمیل سفارش، دو محموله دیگر در ماه اکتبر وارد بندر جیجل می‌شود. این محموله‌های جدید شامل مدل های Coolray و GX3 خواهند بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما