معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۵- ۱۱:۱۰

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در نیمه اول شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

بانک مرکزی الجزایر مقررات جدیدی در رابطه با جلوگیری و مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و اشاعه تسلیحات کشتار جمعی منتشر کرد.

بانک ها، نهادهای پولی و خدمات مالی پست الجزایر موظف به اجرای مقررات جدیدی برای مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و اشاعه تسلیحات کشتار جمعی هستند. این نهادها همچنین موظف به تدوین ساز و کاری برای شناسایی و ارزیابی خطرها و اتخاذ سیاستی مطابق با این خطرات هستند. این تدابیر شامل خطرات مرتبط با فناوری‌های جدید از جمله توسعه محصولات، خدمات و رفتارهای تجاری یا استفاده از فناوری‌های جدید یا در حال توسعه است. مقررات جدید از نهادهای پولی و مالی خواستار اجرای تدابیری موثر در زمینه شناسایی مشتری شده است به نحوی که اگر هویت مشتری یا ذینفع واقعی قابل شناسایی و راستی آزمایی نباشد، هیچ حسابی نمی‌تواند افتتاح شود، هیچ رابطه تجاری نمی‌تواند برقرار شود و هیچ تراکنشی نمی‌تواند انجام گیرد. مقررات جدید همچنین شیوه‌های اعلام افراد مظنون، نظارت واریزهای الکترونیکی، ضبط و یا توقیف منابع و اموال و مسدود سازی عملیات های مرتبط با دارایی‌های مجازی را مشخص کرده است.

کمربند سبز 1000 کیلومترمربعی در الجزایر برای مقابله با بیابان زایی

دولت الجزایر با هدف مقابله با بیابانی شدن مناطق استپی این کشور قصد دارد تا سال 2030 یک کمربند سبز هزار کیلومتر مربعی از انواع درخت ها ایجاد کنند. ایده این طرح با عنوان سد سبز از دهه 1970 در الجزایر مطرح است. در الجزایر، جنگل های کاج مدیترانه ای وسیعی وجود دارد. این مناطق سبز در جنوب شرقی الجزیره، پایتخت، در فاصله صد تا سیصد کیلومتری دریای مدیترانه واقع شده اند اما مراتع آن در حال حاضر با بهره برداری بی رویه در معرض تهدید قرار گرفته اند.

اولین محموله سوخت اهدایی الجزایر به لبنان رسید

شرکت دولتی نفت و گاز الجزایر (سوناطراک) روز سه شنبه 6 شهریور 1403 اعلام کرد اولین محموله سوخت این کشور به میزان 30 هزار تن به بندر طرابلس لبنان رسیده است. به دنبال اتمام سوخت نیروگاه‌های برق لبنان و خاموشی‌های گسترده در این کشور، الجزایر اعلام کرد محموله سوختی به این کشور ارسال می‌کند. در بیانیه شرکت سوناطراک تاکید شده است که سوخت ارسالی که در پالایشگاه سکیکده تولید شده است کیفیت بالا و گوگرد کمی دارد که برای تولید برق مناسب است.

افزایش سهم زنان در حوزه اقتصادی و کارفرمایی در الجزایر

جایگاه زنان در حوزه اقتصادی و کارفرمایی در الجزایر در سالهای اخیر رو به افزایش بوده است و سهم قابل توجه آنها از مجموع تجار ثبت نام شده در درگاه تجارت حاکی از این واقعیت است. در حالی که تا سال 2017 زنان فقط 28 درصد تجار ثبت نام کرده در درگاه تجارت را تشکیل می دادند این رقم در سال 2023 به 41درصد رسید که حاکی از حضور قابل توجه و روز افزون زنان الجزایر حوزه اقتصادی و تمایل فزاینده آنها به ورود به امور کارفرمایی است. این تحول در قالب شرایط سیاست های دولتی برای ترغیب ورود زنان به حوزه کارفرمایی رخ داده است زیرا از چند سال پیش دولت تدابیر حمایتی از ایجاد شرکت از سوی زنان را بویژه از طریق برنامه‌های حمایت مالی و آموزش در پیش گرفته است. این تلاش ها امکان رفع تدریجی موانع اجتماعی فرهنگی و کلیشه‌هایی را که دسترسی زنان به حوزه کارفرمایی را کند می‌کرد فراهم کرده است. عمده این زنان در زمینه خرده فروشی و اسکان و رستوران داری و خدمات اداری و حمایتی فعالیت دارند. همچنین 61 درصد زنان کافرما در الجزایر بین 30 تا 49 سال سن دارند. با این حال برای برقراری برابری واقعی فرصت ها بین زنان و مردان در زمینه تجاری همچنان چالش هایی وجود دارد که رفع آن مستلزم تلاش های بیشتر است. از سوی دیگر از لحاظ بخش های فعالیت و گروه‌های سنی همچنان نابرابری بین زنان و مردان در الجزایر مشاهده می‌شود.

طیب زیتونی وزیر تجارت و توسعه صادرات الجزایر اعلام کرد تراز تجاری این کشور در هفت ماهه نخست سال 2024 مثبت 3.75 میلیارد دلار بوده است

وی که در نشست انتصاب اعضای جدید کمیسیون پیگیری تجارت خارجی حضور داشت میزان واردات الجزایر در این مدت را 26.62 میلیارد دلار و میزان صادرات آن را 30.36 میلیارد دلار اعلام کرد. وزیر تجارت الجزایر همچنین اعلام کرد این ارقام حاکی از نیاز کشور به تلاش جدی اعضای این کمیسیون برای اجرای طرح اقدام دولت و دستورات رئیس جمهور در رابطه با باز تعریف رئوس سیاست تجارت خارجی است.

الجزایر جزو ده کشور اول تولید کننده روغن زیتون در جهان است

بر اساس آمار منتشر شده یک نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، الجزایر در فصل 2023-2024 در ردیف ده کشور اول تولید کننده روغن زیتون در جهان بوده است. طبق این گزارش الجزایر در بازه زمانی مذکور با تولید 930 هزار تن روغن زیتون در رده نهم جهانی قرار گرفته است. این گزارش افزوده است که زمستان‌های معتدل و بارانی و تابستان‌های گرم و خشک الجزایر محیط مدیترانه ای مطلوبی برای کشت زیتون بویژه در مناطق قبایلی، ارتفاعات اوراس و برخی از بخش های فلات های ساحلی و فلاتهای مرتفع ایجاد کرده است. در سالهای اخیر روغن زیتون تولید شده در الجزایر در سطح بین المللی جوایزی را به خود اختصاص داده است. از ابتدای سال 2024، روغن زیتون‌های الجزایر در رقابت های بین المللی حدود شصت مدال طلا، نقره و برنز دریافت کرده اند. آخرین رقابت برگزار شده رقابت بین المللی روغن زیتون در تونس بوده است که الجزایر در آن 13 مدال از جمله 8 مدال طلا کسب کرد. اسپانیا، ایتالیا، ترکیه، تونس، یونان، پرتغال، مغرب، سوریه، الجزایر و مصر ده تولید کننده اول روغن زیتون در جهان هستند.

واردات بیش از 26 هزار دستگاه خودرو کارکرده به الجزایر از ابتدای سال 2024

از ابتدای سال 2024 بیش از 26 هزار دستگاه خودرو با کارکرد زیر سه سال به الجزایر وارد شده است که رشدی 150 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته است. 12 هزار و 500 دستگاه از این خودروها از طریق بندر الجزیره وارد شده اند که محل اصلی واردات این خودروهاست. درباره کشورهای منشأ خودروهای وارداتی یا هزینه واردات این خودروها اطلاعاتی منتشر نشده است. واردات خودروهای کارکرده زیر سه سال به الجزایر از سال 2008 ممنوع شده بود که با قانون بودجه 2023 این واردات از سر گرفته شد. عدم واردات خودروهای نو از سوی شرکت های دارای مجوز واردات از شش ماه قبل و ابهام در خصوص واردات خودرو در ماه‌های آینده باعث افزایش قیمت خودروهای کارکرده در الجزایر، افزایش قیمت خودروهای کارکرده موجود در بازار و همچنین گسترش کند صنعت خودروسازی داخلی الجزایر از علل افزایش واردات خودروی کارکرده به این کشور است. شماری از شرکت های خودروسازی بویژه چین طرح های تولید خودرو در الجزایر را اعلام کرده اند اما در حال حاضر فقط کارخانه فیات در شهر وهران الجزایر دو مدل خودروی فیات 500 و فیات دوبلو تولید می‌کنند. این کارخانه در سال جاری در مجموع 40 هزار دستگاه خودرو تولید می‌کند که فاصله زیادی با تقاضای بازار الجزایر دارد که میزان آن به چند صد هزار دستگاه در سال می رسد.

شصت استارت آپ الجزایری در قالب یک برنامه آموزشی از چین و کره جنوبی بازدید کردند

در قالب برنامه اعزام آموزشی استارت آپ های الجزایر، اعضای شصت استارت آپ از این کشور به چین و کره جنوبی سفر کردند. هدف از این برنامه برقراری ارتباط بین استارت آپ های الجزایری و همتایان آنها در کشورهای پیشرو در زمینه نوآوری است. استارت آپ هایی که قصد دارند در اعزام های ماه‌های آینده باشد باید در سایت رسمی این برنامه ثبت نام کنند. این بازدیدها به استارت آپ های الجزایری چشم اندازی جامع ارائه و به آنها امکان می دهد از بهترین رویکردهای بین المللی الهام بگیرند. استارت آپهای اعزام شده به کره جنوبی و چین در طول سفر 15 روزه خود 18 بازدید از هاب های فناوریی طراز اول خواهند داشت و با شرکت های پیشرو در زمینه نوآوری ملاقات و با همتایان بین المللی خود تبادل تجربه خواهند کرد. برنامه مذکور الجزایر 450 استارت اپ این کشور را شامل می‌شود که از 150 استارت آپ از آمریکا، 150 استارت آپ از چین و 150 استارت آپ از کره جنوبی بازدید خواهند کرد.

الجزایر عضو جدید بانک جدید توسعه بریکس شد

بر اساس اعلام دیلما روسف رئیس بریکس در حاشیه نهمین نشست بانک جدید توسعه در آفریقای جنوبی اعلام کرد، الجزایر به طور رسمی‌به عضویت در بانک بریکس مجاز شده است. وزارت دارایی الجزایر نیز با انتشار بیانیه ای این خبر را تایید کرد. در این بیانیه آمده است: پیوستن الجزایر به این نهاد توسعه ای مهم که بازوی مالی گروه بریکس است گامی‌بزرگ در فرایند ادغام در سیستم مالی جهانی است و الجزایر با به نهمین کشور عضو بانک جدید توسعه تبدیل می‌کند. این الحاق نتیجه ارزیابی سختگیرانه و ناشی از استحکام شاخص های اقتصاد کلان الجزایر و نشان دهنده استحکام اقتصاد ملی اش است. پیوستن الجزایر به این بانک چشم اندازهای جدیدی برای تقویت رشد اقتصادی الجزایر در میان مدت و بلندمدت می‌گشاید. الجزایر در سال 2023 با کمک 1.5 میلیارد دلاری به بانک جدید توسعه بریکس تمایل خود را به پیوستن به این بانک اظهار کرده بود. الجزایر همچنین تمایل داشت به گروه بریکس محلق شود اما درخواست این کشور در نشست اوت 2023 پذیرفته نشد.

رشد 35 درصدی ظرفیت تولید سالیانه صفحات برق خورشیدی در الجزایر

ظرفیت تولید سالیانه صفحات برق خورشیدی در الجزایر در سال 2023 با رشدی 35 درصدی به رقم 469 مگاوات رسید. این رقم در سال 2022 حدود 346 مگاوات بود. الجزایر شش کارخانه مونتاژ و تولید صفحات خورشیدی دارد که ظرفیت آنها تا پایان سال 2023 حدود 469 مگاوات بود. الجزایر همچنین دو کارخانه تولید باطری‌های خورشیدی به ظرفیت سالیانه 19 هزار عدد، دو واحد تولید آبگرمکن خورشیدی، دو واحد تولیدی کابلهای خورشیدی به ظرفیت سالیانه 1250 کیلومتر دارد. در مجموع، در الجزایر 19 شرکت فعال در این صنعت حدود 2200 نیروی کار مستقیم دارند. از طرف دیگر، ظرفیت صفحات خورشیدی نصف شده در مناطق دور افتاده الجزایر از سال 2019 تاکنون با افزایشی دو برابری از 11.26 مگاوات در سال 2019 به 23.06 مگاوات در پایان سال 2023 رسید. به این ترتیب، نیمی از صفحات خورشیدی نصب شده در الجزایر به مناطق دور افتاده اختصاص داده شده است. ظرفیت صفحات خورشیدی نصب شده برای تامین روشنایی معابر عمومی نیز طی سالهای 2020 تا 2023 با رشدی 450 درصدی از رقم 3.22 مگاوات به رقم 14.4 مگاوات رسید. 

برگزاری دو نمایشگاه ویژه محصولات الجزایر در ماه‌های اکتبر و نوامبر آینده در دوحه و ژوهانسبورگ

دو نمایشگاه ویژه محصولات الجزایر به ترتیب در ماه‌های اکتبر و نوامبر آینده در دوحه و ژوهانسبورگ برگزار خواهد شد. نمایشگاه اول از 22 تا 27 اکتبر 2024 در دوحه و نمایشگاه دوم از 20 تا 25 نوامبر 2024 در ژوهانسبورگ برگزار خواهد شد. آژانس ملی توسعه صادرات الجزایر از فعالان اقتصادی این کشور دعوت کرده است این فرصت را برای توسعه بین المللی شرکت های خود و همچنین گسترش محصولات و ملاقات با خریداران و توزیع کنندگان را از دست ندهند. در ماه می‌گذشته، ششمین نمایشگاه محصولات الجزایر در نواکشوت موریتانی با شرکت 183 شرکت از بخش های مختلف اقتصادی برگزار شد که طی ان هفت توافق همکاری بین فعالان اقتصادی الجزایر و موریتانی به امضا رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما