معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۱

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در نیمه دوم تیر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جایزه رئیس جمهور برای بهترین صادر کننده الجزایر هر سال به صادر کنندگان برتر محصولات غیر نفتی الجزایر اعطا خواهد شد

بر اساس دستورالعمل منتشر شده از سوی دولت الجزایر، از این پس هر سال جایزه رئیس جمهور برای بهترین صادر کننده به صادر کنندگان برتر این کشور در زمینه محصولات غیر نفتی اعطا خواهد شد. صادرکنندگان برتر قرار است از بین صادر کنندگان فعال در زمینه محصولات صنعتی و دارویی، محصولات کشاورزی، خدمات و صادرات به قاره آفریقا و جوانترین صادر کننده و زنان صادر کننده انتخاب شوند. این جایزه هر سال بر اساس معیارهایی همچون عملکرد مالی صادرات در سال قبل، تعداد کشورهای مقصد صادرات، تعداد کارگران به کار گرفته شده برای فعالیت های صادراتی و متوسط رشد فروش صادرات در مقایسه با سال قبل اعطا خواهد شد. بر اساس این دستورالعمل، صادرکننده باید شرایط زیر را داشته باشد: برخورداری از همه حقوق مدنی و هویتی، نداشتن پرونده تخلفات تقلب آمیز، انجام تعهدات مالیاتی و تامین اجتماعی و نداشتن ممنوعیت های قانونی. در وزارت تجارت و توسعه صادرات الجزایر، کمیسیونی بین وزارتی برای داوری به ریاست وزیر تجارت یا نماینده وی ایجاد شده است. این هیئت داوری مسئول بررسی پرونده‌های نامزدها برای دریافت این جایزه بر اساس نظام ارزیابی پیش بینی شده خواهد بود.

ابر پروژه 420 میلیون یورویی کشاورزی ایتالیایی‌ها در الجزایر

بر اساس توافق 420 میلیون یورویی امضا شده بین الجزایر و ایتالیا، قرار است شرکت بی اف ایتالیا در زمینی به مساحت 36 هزار هکتار در مناطق صحرایی الجزایر غلات کشت کند. گندم، عدس، لوبیا و نخود از محصولاتی است که قرار است در این طرح کشت شوند. همچنین قرار است واحدهای تبدیلی برای تولید ماکارونی و تعدادی سیلو نیز احداث شوند. این طرح 6700 فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد که 1600 مورد آن دائمی خواهد بود. به این ترتیب، وزارت کشاورزی و توسعه روستایی الجزایر، پس از ترکیه و قطر با ایتالیا توافقی در بخش کشاورزی امضا کرد. اجرای این طرح از ماه اکتبر 2024 و در قالب شراکت شرکت بی اف ایتالیا و صندوق ملی سرمایه گذاری به نمایندگی از دولت الجزایر آغاز خواهد شد. بر اساس اعلام وزیر کشاورزی الجزایر، این طرح، تولید گندم در الجزایر را سالانه 170 هزار تن افزایش خواهد داد و باعث افزایش تولید عدس به میزان 7100 تن و افزایش تولید لوبیا به میزان 14 هزار تن و افزایش تولید نخود به میزان 11 هزار تن خواهد شد. الجزایر اعلام کرده است از طرح های سرمایه گذاری در زمینه تولید غلات در این کشور استقبال می‌کند و سرمایه گذاران را تشویق کرده است که از این فرصت استفاده کنند. الجزایر قصد دارد تا سال 2024 به خودکفایی در زمینه تولید گندم برسد.

تاسیس خط تولید خودروسازی فاو چین در الجزایر

شرکت خودروسازی فاو (FAW) چین و نماینده انحصاری آن در الجزایر به نام الجریا فاو تراکس از شراکت راهبردی برای احداث یک کارخانه تولید خودرو در استان جلفا الجزایر خبر دادند. در این کارخانه که قرار است به زودی کار احداث آن آغاز شود خودروهای سنگین، سبک و کامیونت تولید خواهد شد. این کارخانه اولین اولین کارخانه این شرکت چینی در الجزایر خواهد بود که بر اساس نیازهای داخل الجزایر طیف متنوعی از خودروها را تولید خواهد کرد. با عملیاتی شدن این طرح، هزاران فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم برای جوانان استان جلفا ایجاد خواهد شد و باعث کاهش واردات خودرو به الجزایر و افزایش میزان داخلی سازی خودروها خواهد شد.

افزایش واردات گندم الجزایر از روسیه

کشورهای شمال آفریقا واردات گندم از روسیه را در بازه زمانی 2023-2024 افزایش دادند. بر این اساس، واردات گندم الجزایر از روسیه با رشدی 9 درصدی به رقم 2.34 میلیون تن رسید. به این ترتیب، روسیه نزدیک به یک سوم نیاز الجزایر به گندم وارداتی را تامین کرده است که مجموع آن بالغ بر 8 میلون تن می‌شود. میزان واردات کل غلات الجزایر به 14 میلیون تن می رسد که شامل گندم، ذرت و جو می‌شود. واردات گندم، 60 درصد واردات غلات الجزایر را شامل می‌شود. الجزایر همچنین چهار میلیون تن ذرت و یک میلیون تن جو وارد می‌کند. الجزایر در سال 2024 در مجموع 3.5 میلیون تن غلات تولید کرد. روسیه صادرات گندم به الجزایر را افزایش داده و به یکی از اصلی ترین تامین کنندگان گندم این کشور تبدیل شده است.

الجزایر در مسیر صادرات سوخت حرکت می‌کند

الجزایر که در زمینه تولید سوخت به خودکفایی رسیده است به زودی قادر به صادرات مازاد تولید خود خواهد بود. طی پنج سال اخیر با برنامه احیای بخش پالایشگاهی الجزایر، ظرفیت پالایش نفت در الجزایر افزایش یافته است. بر اساس اعلام مسئولان شرکت دولتی نفت و گاز الجزایر (سوناطراک) تولید سوخت در این کشور از 27 میلیون تن در سال 2018 به 30.5 میلیون تن در سال 2023 افزایش یافت. در این بین، تولید بنزین از 2.2 میلیون تن به 3.7 میلیون تن رسیده است. تولید گازوئیل نیز از 7.8 میلیون تن به 10.3 میلیون تن رسیده است. در واقع، سوناطراک در کنار پاسخگویی به نیاز داخلی، صادرات را نیز جزو راهبردهای خود قرار داده است. الجزایر از سال 2020 واردات بنزین هواپیما را متوقف کرده است. سوناطراک بودجه ای به میزان 3 میلیارد دلار برای احیای پالایشگاه‌های خود اختصاص داد. پالایشگاه جدیدی که در الجزایر در حال احداث است قرار است 4 میلیون تن سوخت از جمله 2.7 میلیون تن گازوئیل و 1.2 میلیون تن بنزین تولید کند. پیش بینی شده است این پالایشگاه جدید در سال 2027 عملیاتی شود و مازاد تولید آن احتمال دارد به کشورهای آفریقایی صادر شود. مسئولین سوناطراک همچنین بر منطقی سازی مصرف سوخت در داخل الجزایر نیز تاکید دارند تا اینکه از محل صرفه جویی در مصرف داخلی برای صادرات سوخت برنامه ریزی شود. ظرفیت تولید داخلی بنزین در الجزایر 4 میلیون تن و میزان مصرف سالیانه در این کشور 3.5 میلیون تن است که از سه سال پیش ثابت مانده است.

افزایش تولید ماهی‌های آب شیرین در الجزایر

وزیر صید و تولیدات دریایی الجزایر اعلام کرد تولید ماهی‌های آب شیرین در الجزایر تا پایان سال 2024 به 12 هزار تن و تا سال 2030 به 100 هزار تن خواهد رسید. در حال حاضر، 16 هزار استخر آبزی پروری در الجزایر 2.8 میلیون ماهی تیلا پیا تولید میکنند.

رشد 45 درصدی صادرات غیرنفتی الجزایر از سال 2020 تاکنون

الجزایر در مسیر توسعه صادرات خود در قالب افق 2020-2030 به نتایج امیدوارکننده ای دست یافته است. این کشور شاهد افزایش قابل توجه صادرات غیر نفتی اش است. بر اساس اعلام وزیر تجارت و توسعه صادرات الجزایر، صادرات غیرنفتی این کشور بین سالهای 2020 تا 2024 با رشدی 45 درصدی به رقم 7 میلیارد دلار رسید . پیش بینی شده است این رقم تا سال 2030 به 29 میلیارد دلار افزایش یابد. تولیدات کارخانه ای در الجزایر نیز در سال 2022 به رقم 6.2 میلیارد دلار سید. همچنین میزان تولید محصولات کشاورزی و صنایع غذایی الجزایر نیز در سال 2023 به رقم 397 میلیون دلار افزایش یافت. صادرات محصولات صیادی نیز در سال 2023 به رقم 34.36 میلیون دلار رسید. الجزایر در زمینه تولیدات مواد غذایی کارخانه ای همچون ماکارونی، نوشیدنی‌ها، بیسکویت و سس نه تنها به خودکفایی رسیده بلکه در سال 2023، 49 میلیون دلار نیز در این بخش صادرات داشته است. در زمینه مصالح ساخت و ساز همچون سیمان و میلگرد نیز الجزایر از کشوری وارد کننده به کشوری صادر کننده تبدیل شده و در سال 2023 به میزان 1.3 میلیارد دلار صادرات انجام داد. الجزایر همچنین در سال 2023، به میزان 3.8 میلیون دلار صادرات محصولات آرایشی داشت. این درحالی است که تا قبل از این، این کشور وارد کننده این محصولات به میزان 296 میلیون دلار بود.

کمک مالی دولت الجزایر به خریداران خودروهای برقی

دولت الجزایر در قالب سیاست انرژی خود با همکاری آژانس ملی توسعه و بهبود استفاده از انرژی کمک های مالی جدیدی برای خرید خودروهای برقی در نظر خواهد گرفت. این کمک شامل 20% بهای خرید خودرو است. این لایحه در در حال حاضر در دست تهیه است با هدف ترغیب شهروندان به استفاده از خودروهای پاک و دوستدار محیط زیست در دستور کار دولت قرار گرفته است. کاهش انتشار گازهای آلاینده و ترویج استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از اهداف این طرح است. علاوه بر کمک های مالی، دولت الجزایر توسعه زیرساخت های لازم همچون ایستگاه‌های شارژ، مراکز تعمیر و نگهداری و آموزش کارگران متخصص تعمیرات را نیز پیش بینی کرده است. با این حال، با وجود این حمایت ها، هزینه خودروهای برقی مانعی در برابر بسیاری از شهروندان الجزایری برای خرید آنهاست زیرا قیمت این نوع خودروها همچنان تفاوت فاحشی با خودروهای بنزینی یا گازوئیلی دارد. بر اساس ارزیابی‌ها، قیمت خرید یک خودروی برقی حدود 30 تا 35 درصد بالاتر از خودروهای گازوئیلی یا بنزینی است. اما دولت الجزایر تلاش می‌کند با تدابیری، خرید این خودروها را برای شهرودانش جذاب تر کند.

شرکت خودروسازی هیوندایی کره جنوبی در الجزایر پنج نوع از خودروهایش را تولید خواهد کرد

علی عون وزیر صنعت و تولیدات دارویی الجزایر میزبان هیئتی از مدیران عالی شرکت خودروسازی هیوندایی و یک شرکت تجاری عمانی بود. در این ملاقات، مسئول خاورمیانه و شمال آفریقای شرکت هیوندایی وضعیت پیشرفت طرح های خودروسازی شرکت هیوندایی در الجزایر را تشریح کرد. وزیر صنعت الجزایر خاطر نشان کرد که این طرح در قالب سیاست دولت این کشور برای ایجاد صنعت خودروسازی واقعی با میزان داخلی سازی قابل توجه انجام می‌گیرد. در این ملاقات، مدیران شرکت هیوندایی آمادگی خود را برای ایجاد کارخانه ای مطابق با معیارهای شراکت بین المللی اعلام کردند. در طرح مورد نظر شرکت هیوندایی ایجاد یک خط تولید بدنه خودرو و خط رنگ برای تولید پنج نوع خودروی شرکت هیوندایی پیش بینی شده است. این شرکت همچنین برای تولید یک نوع خودروی برقی نیز تلاش خواهد کرد.

الجزایر هفتمین تولید کننده ال ان جی در جهان است

الجزایر هفتمین تولید کننده گاز طبیعی مایع در جهان و اولین تولید کننده این محصول در قاره آفریقاست. ظرفیت تولید الجزایر در این زمینه در پایان فوریه 2024 به میزان 25.5 میلیون تن در سال بوده است.  به این ترتیب الجزایر توانسته است نیجریه و مصر را که به ترتیب 22.2 میلیون تن و 12.2 میلیون تن ظرفیت تولید دارند و در رده‌های هشتم و دهم جهان قرار گرفته اند پشت سر بگذارد. آمریکا با تولید 91.4 میلیون تن گاز طبیعی مایع در سال، استرالیا با 87.6 میلیون تن و قطر با 77.1 میلیون تن در سال در رده‌های اول تا سوم جهان قرار دارند. این سه کشور در در مجموع بیش از نیمی از ظرفیت تولید جهانی گاز طبیعی مایع را به خود اختصاص داده اند. بر اساس این گزارش، الجزایر میزان صادرات گاز طبیعی مایع خود را در سال 2023 در مقایسه با سال 2022 به میزان 2.88 میلیون تن افزایش داد و مجموع صادرات خود را به 13 میلیون تن رساند و توانست سه درصد سهم بازار جهانی این محصول را از آن خود کند. الجزایر در سال 2023 به میزان 4.29 میلیون تن گاز طبیعی مایع به ترکیه و 3.2 میلیون تن به فرانسه صادر کرد.

تکمیل 2600 کیلومتر خط فیبر نوری در الجزایر

الجزایر با تکمیل سهم 2600 کیلومتری اش از خطوط فیبر نوری ترانس صحرا پیشرفت چشمگیری در زمینه تقویت زیرساخت های دیجیتال خود داشته است. خطوط فیبر نوری ترانس صحرا قرار است کشورهای نیجر، نیجریه، الجزایر و چاد، مالی و موریتانی را به هم متصل کند. بنا بر اعلام دبیرکل وزارت پست و مخابرات الجزایر، هدف از این طرح ایجاد تحرک فناورانه برای فراهم کردن زمینه ظهور اقتصاد دیجیتال در کشورهای فوق و کمک به توسعه اقتصاد الکترونیکی در قاره آفریقا و ارائه خدمات برخط مالی و بهبود فضای کسب و کار است. طرح خطوط فیبر نوری ترانس صحرا در قالب ابتکار شراکت جدید برای توسعه آفریقا اتحادیه آفریقا انجام می‌شود که هدف از آن یکپارچه کردن قاره ای و توسعه اقتصاد دیجیتال در این منطقه است. هزینه این طرح 79 میلیون یورو است که 29 میلیون یورو آن را اتحادیه اروپا تامین مالی می‌کند. انتظار می رود با اتمام این طرح، بخش های کشاورزی، آموزشی، بهداشتی و تجاری تاثیرات مثبت آن را مشاهده کنند.

الجزایر و بلاروس به دنبال تقویت روابط اقتصادی هستند

کنفدراسیون کارفرمایان الجزایر برای تقویت روابط اقتصادی با شرکای بلاروسی تلاش می‌کند. طاهر بوزید رئیس جدید این کنفدراسیون روز سه شنبه میزبان سفیر بلاروس در الجزایر بود. در این ملاقات، دو طرف درباره فرصت های همکاری بین الجزایر و بلاروس در بخش های مختلف و ضرورت افزایش تماس ها بین عوامل اقتصادی دو کشور تاکید کردند. سفیر بلاروس در این ملاقات اعضای کنفدراسیون کارفرمایان الجزایری را به شرکت در همایش اقتصادی مینسک دعوت کرد که قرار است از 29 تا 31 اوت 2024 برگزار شود. بوزید در این ملاقات بر ضرورت گشایش چشم اندازهای جدید همکاری دوجانبه با افزایش تبادلات تجاری بین دو کشور تاکید کرد. وی همچنین به ضرورت ترغیب عوامل اقتصادی خارجی برای سرمایه گذاری در بازار نوید بخش الجزایر اشاره و در دسترس بودن مواد اولیه و وجود فضای کسب و کار مناسب در الجزایر در پرتو قانون جدید سرمایه گذاری این کشور را خاطر نشان کرد. 

مجوزهای جدید الجزایر برای اکتشاف نفت و گاز

خبرگزاری رویترز گزارش داد الجزایر در سه ماهه چهارم سال 2024 مجوزهای جدیدی برای اکتشاف نفت و گاز اعطا خواهد کرد.  این اقدام در قالب راهبرد الجزایر برای جذب سرمایه گذران خارجی و ایجاد تحرک در اکتشاف و تولید نفت و گاز در این کشور صورت می‌گیرد. در این بین، الجزایر تاکید ویژه بر تولید گاز شیست دارد که در آن دارای ظرفیت قابل توجهی است و گفته می‌شود سومین ذخایر جهانی را دارد. یکی از جنبه‌های مهم قوانین الجزایر این است که شرکت های خارجی را وادار می‌کند به شراکت با شرکت نفت و گاز دولتی الجزایر (سوناطراک) اقدام کنند که بر اساس آن دست کم 51 درصد سهام شرکت مشترک از آن سوناطراک خواهد بود. هدف از این مقررات، تضمین کنترل ملی بر منابع نفت و گاز و در عین حال، فراهم کردن زمینه برای ورود سرمایه‌ها و تخصص های خارجی است. این تغییر قوانین، تاثیر مثبتی بر بازگشت شرکت های نفتی بین المللی به الجزایر داشته است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما