معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۲:۳۴ - مشاهده: ۱۲۶

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در نیمه دوم مرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

الجزایر در قالب مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم تدابیر جدیدی در قبال مسافران اعمال می‌کند

الجزایر شیوه جدیدی را برای اعلام مبالغ مالی و ارز همراه مسافران در پایانه‌های مرزی این کشور برقرار کرده است. این تغییرات که با دستورالعمل صادره از سوی وزارت دارایی اجرایی شده با هدف به روز رسانی و تقویت کنترل جریان‌های پولی فرامرزی اعمال شده است. بر این اساس،همه مسافران اعم از افراد مقیم و غیرمقیم باید مبالغ بیش از سقف تعیین شده اعم از دینار یا هر ارز خارجی را اعلام کنند. این تدابیر شامل اسکناس های بانکی، سکه، ابزارهای پرداخت، برات و هر ارزش قابل معامله ای را شامل می‌شود. یکی از نوآوری‌های اصلی، آغاز اعلام الکترونیک مبالغ است. از این پس مسافران به اعلام اینترنتی مبالغ همراهشان قبل از ورودشان به دفتر گمرکات ترغیب می‌شوند. با این حال، امکان اعلام مکتوب در این مکان همچنان حفظ شده است. برای خروج از کشور نیز مقررات خاصی اعمال می‌شود و مسافران باید بر اساس وضعیت خود و مبالغی که همراه دارند باید نامه بانکی یا مجوز بانکی داشته باشند. برای افراد غیرمقیمی‌که می خواهند مبالغ استفاده نشده شان در طول اقامت در الجزایر را از کشور خارج کنند ارائه فرم اعلام در زمان ورود که به تایید یک موسسه مالی دارای مجوز رسیده باشد درخواست می‌شود. اداره گمرکات الجزایر قرار است یک پایگاه اطلاعاتی از این اعلام ها ایجاد کند که در قالب همکاری ملی و بین المللی مطابق با مقررات جاری می‌توان اطلاعات آن را به اشتراک گذاشت. این تدابیر جدید در قالب به روز رسانی و شفافیت جریان‌های مالی فرامرزی و تطابق دادن الجزایر با استانداردهای بین المللی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم انجام می‌شود.

تداوم روند افزایش ارزش دینار الجزایر در برابر یورو

روند افزایش ارزش دینار الجزایر در برابر یورو که از حدود یک ماه پیش آغاز شده ادامه دارد به طوری که هر یک یورو به مبلغ 240.5 دینار فروخته و به مبلغ 239 دینار خریداری می‌شود. احتمال داده می‌شود این روند همچنان ادامه یابد. افزایش عرضه یورو در برابر تقاضا به علت ورود گسترده الجزایری‌های مقیم خارج به کشور برای گذراندن تعطیلات تابستانی، کاهش صدور روادید کشورهای غربی به شهروندان الجزایری که باعث کاهش تقاضای یورو می‌شود و همچنین تدابیر جدید اعمال شده درگمرکات الجزایر برای کاهش واردات از طریق بسترهای تجارت الکترونیک سه دلیل اصلی افزایش ارزش دینار در برابر یورو ارزیابی می‌شود. بر اساس تدابیر جدید گمرکات الجزایر، هر کالایی که گمان شود قرار است در بازار سیاه در الجزایر به فروش برسد ضبط می‌شود.

 آژانس ملی سرمایه گذاری در تجهیزات الجزایر تاسیس شد

بر اساس دستور اجرایی منتشر شده در روزنامه رسمی الجزایر، آژانس ملی سرمایه گذاری در تجهیزات الجزایر (Anrie) تاسیس شد. این آژانس زیر نظر وزارت مسکن و شهرسازی الجزایر فعالیت خواهد کرد و مسئولیت مدیریت و هدایت همه عملیات های مربوط به مطالعات، پیگیری و انجام سرمایه گذاری‌ها در تجهیزات را برعهده خواهد داشت. این آژانس بویژه مسئول انجام مطالعات طراحی، طرح توجیهی و اجرای همه کارهای مرتبط با ماموریت ها و تضمین پیگیری آنها، تدوین اهداف طرح ها و انجام مناقصات و تضمین اجرا و تحویل طرح های تجهیزات عمومی انجام شده خواهد بود. این آژانس همچنین مسئولیت تدوین دفترچه معیارهای فنی و معماری ساخت و ساز و رسیدگی به تجهیزات عمومی و گسترش استفاده از تولیدات داخلی در همه فرآیندهای مطالعه، ساخت، تجهیز و نگهداری را برعهده دارد. این آژانس تحت نظر یک مدیرکل اداره خواهد شد و دارای یک شورای اداری به ریاست نماینده وزیر مسکن خواهد بود.

شرکت های نفتی الجزایر و مصر برای ایجاد شرکت مشترک تفاهم نامه امضا کردند

شرکت دولتی نفت و گاز الجزایر (سوناطراک) و شرکت مصری پترو جت تفاهم نامه ای برای انجام مطالعات امکان سنجی ایجاد یک شرکت مشترک تخصصی در زمینه طراحی و تولید تجهیزات و خدمات امضا کردند. وزیر انرژی و معادن و وزیر نفت و منابع معدنی مصر در اکتبر 2022 تفاهم نامه ای در زمینه نفت، گاز و معادن امضا کرده بودند. پترو جت مصر یک شرکت دولتی تخصصی ساخت و تولید تجهیزات نفتی و گازی است که در خاورمیانه و شمال آفریقا و بویژه در الجزایر فعالیت دارد. امضای این تفاهم نامه در قالب راهبرد سوناطراک برای تقویت فرآیندهای زیربنایی در طرح توسعه این شرکت بویژه از طریق شراکت با ارزش افزوده بالا برای تولید تجهیزات نفتی با فناوری بالا در داخل و تامین خدمات مربوطه و آموزش های تخصصی، انتقال دانش فنی و فناوری صورت گرفته است.

 عرضه گسترده گوشت مرغ به بازار الجزایر برای تنظیم بازار

در قالب تنظیم بازار داخلی و ایجاد ثبات در قیمت گوشت سفید در الجزایر و همچنین مبارزه با سوداگری و افزایش بدون توجیه قیمت ها و حفظ قدرت خرید شهروندان، وزارت کشاورزی و توسعه روستایی این کشور با هماهنگی وزارت تجارت و توسعه صادرات تصمیم به عرضه گسترده گوشت سفید موجود در انبارهای شرکت تنظیم مقررات محصولات کشاورزی و دفتر ملی مواد غذایی حیوانی به بازار گرفته است. وزارتخانه‌های کشاورزی و توسعه روستایی و همچنین تجارت و توسعه صادرات از عمده فروش ها و قصابی‌ها خواسته اند به این دو نهاد مذکور در پایتخت یا به شعب آنها در استان‌ها مراجعه و اقدام به تهیه گوشت سفید نمایند. 

توافق الجزایر و ساحل عاج برای همکاری در زمینه انرژی

وزیر انرژی و معادن الجزایر و وزیر معادن، نفت و انرژی ساحل عاج در یک نشست ویدئوکنفرانسی در خصوص همکاری دو کشور در زمینه انرژی توافق کردند. دو طرف درباره تشکیل یک گروه کاری مشترک و تدوین یک نقشه راه برای توسعه روابط همکاری دوجانبه و همکاری در زمینه انرژی که توافقنامه آن در سفر آتی وزیر انرژی ساحل عاج در سال جاری به امضا خواهد رسید توافق کردند. در این نشست دو طرف همچنین در خصوص گسترش همکاری‌ها در زمینه معادن نیز گفتگو کردند. وزیر انرژی ساحل عاج نیز با اشاره به اکتشافات جدید نفت و گاز در این کشور بر استفاده کشورش از تجارب شرکت سوناطراک الجزایر در زمینه‌های تحقیقات و اکتشاف انرژی، توسعه میادین، پالایش، تولید و انتقال گاز و گاز طبیعی مایع، حمل و نقل و توزیع محصولات نفتی و همچنین در زمینه سازمانی و آموزش تاکید کرد. دو طرف همچنین در خصوص همکاری در زمینه تولید و انتقال برق و تعمیر و نگهداری و ساخت تجهیزات برق، آموزش و تبادل تجربیات در این زمینه‌ها بین شرکت سونگاز الجزایر که مسئول تولید و توزیع برق در الجزایر است و شرکت برق ساحل عاج برای توسعه شبکه برق در آفریقا گفتگو کردند. محمد عرقاب وزیر نفت الجزایر در این نشست آمادگی کشورش برای حمایت از ساحل عاج از طریق آموزش و انتقال دانش فنی در بخش های مختلف همچون نفت و گاز و برق را اعلام کرد.

نشست سطح بالای شرکت های سوناطراک الجزایر و بیکر هیوز آمریکا

رئیس شرکت سوناطراک و مدیرعامل شرکت آمریکایی بیکر هیوز برای تقویت همکاری‌ها بین الجزایر و آمریکا در میلان ایتالیا ملاقات کردند. بیکر هیوز شرکت نفت و گاز آمریکایی و یکی از بزرگترین شرکت‌های خدمات نفتی جهان می‌باشد. این شرکت در صنایع نفت و گاز فعال بوده و به ارائه محصولات و خدمات حفاری، مشاوره، ارزیابی، تولید و ساخت مخازن اشتغال دارد. در این ملاقات راه‌های تقویت روابط همکاری دوجانبه در زمینه تولید تجهیزات انرژی و فرصت های جدید همکاری بین دو طرف بررسی شد. در این ملاقات علاوه بر مدیران شرکت سوناطراک، مدیرعامل شرکت برق الجزایر(سونلگاز) و مدیران این شرکت نیز حضور داشتند. این نشست در قالب سفر مدیرعامل سوناطراک به ایتالیا برگزار شد. شایان ذکر است که شرکت آمریکایی بیکر هیوز با زیرمجموعه‌هایی همچون الژسکو و اپاک که در زمینه تولید تجهیزات صنعتی و قطعات یدکی صنعت نفت و گاز شراکت دارند.

 الجزایر فعالیت های نفتی در نیجر را از سر گرفت

شرکت دولتی نفت و گاز الجزایر (سوناطراک) به دنبال برگزاری نشست هایی در نیامی‌با شرکت نفت نیجر، طی بیانیه ای از سر گیری فعالیت های نفتی اش در این کشور را اعلام کرد. در سفر محمد عرقاب وزیر انرژی و معادن الجزایر به نیجر در جلساتی که با حضور مدیران شرکت های سوناطراک الجزایر و سونی دپ اس آ نیجر برگزار شد تصمیمات برای از سرگیری فعالیت های سیپکس به عنوان زیرمجموعه شرکت سوناطراک اتخاذ شد. همچنین توافق شد پیشرفت طرح های توافق شده برای اجرا از طریق یک کمیته مشترک پیگیری به صورت ماهیانه پیگیری شود. محورهای همکاری دو طرف نیز بویژه در زمینه آموزش و توسعه توانمندی‌ها و چشم انداز از سرگیری طرح های بزرگ همچون طرح خط لوله انتقال نفت ترانس صحرا تعریف شد. در بیانیه تاکید شده است این ملاقات فرصتی ارزشمند برای طرفین جهت تقویت روابط دوجانبه و زمینه سازی برای توسعه پایدار صنعت نفت و گاز در سطح منطقه ای و تلاش دسته جمعی برای اهداف مشترک است.

یک شرکت جدید حمل و نقل دریایی مسافر در الجزایر آغاز به کار کرد

شرکت جدید حمل و نقل دریایی مسافر در الجزایر با نام نوریس البحر فیریز آغاز به کار کرد و در کنار شرکت ملی حمل و نقل دریایی الجزایر و شرکت فرانسوی کورسیکا لینیا فعالیت خواهد کرد.  شرکت بندری بجایه الجزایر به طور رسمی آغاز فعالیت این شرکت جدید را اعلام کرد. این شرکت قرار است در خط دریایی بین بندر بجایه الجزایر و بندر مارسی فرانسه فعالیت کند. برای فعالیت در این مسیر از یک کشتی نیمه باری با ظرفیت بالا که در سال 2002 ساخته شده است استفاده خواهد شد. بر اساس برنامه ریزی انجام شده بین بجایه و مارسی سه سفر رفت و برگشت پیش بینی شده است که اولین سفر روز 23 اوت انجام خواهد شد. کشتی مورد استفاده 180 متر طول و 24 متر عرض دارد که می‌تواند تا 650 مسافر و 64 خودرو، 124 کامیون را حمل کند. سرعت این کشتی 16.7 گره دریایی اعلام شده است.

آغاز فعالیت دو شرکت جدید چینی در معدن آهن غار جبیلات الجزایر

دو شرکت جدید چینی بهره برداری از معدن آهن غار جبیلات الجزایر در استان تندوف را آغاز کردند. این دو شرکت با شراکت با شرکت ملی آهن و فولاد الجزایر با استفاده از فناوری‌های جدید اقدام به فسفرزدایی از آهن خواهند کرد. هدف از این همکاری، ارزش افزایی در صنعت معادن آهن الجزایر برای رسیدن به حجم بیش از 50 میلیون تن سنگ آهن پالایش شده است. همچنین قرار است یک شرکت دیگر چینی 9 میلیون تن سنگ آهن در استان النعامه الجزایر تولید کند.

درسال 2023 بیش از 500 هزار نفر از الجزایر به عربستان سعودی سفر کردند

در سال 2023، تعداد 523 هزار الجزایری از جمله برای حج به عربستان سعودی سفر کردند و به این ترتیب الجزایری‌ها دومین ملیت آفریقایی هستند که به این کشور سفر کردند. در مجموع در سال 2023 تعداد 23.7 میلیون نفر از سراسر جهان به عربستان سعودی سفر کردند که رشدی 64.8 درصدی در مقایسه با سال 2022 داشته است. بیشترین سفر آفریقایی‌ها به عربستان از مصر بوده است به طوری که در سال 2023، تعداد 2.6 میلیون مصری به عربستان سفر کردند. 290 هزار نفر نیز از مغرب و 146 هزار نفر نیز از تونس به عربستان سفر کردند. بیشترین سفرها به عربستان در سال 2023 از بحرین بوده است. در سال گذشته میلادی 3.4 میلیون نفر از بحرین به عربستان سفرکردند(با احتساب سفرهای متعدد یک فرد). از پاکستان نیز 2.5 میلیون نفر به عربستان سفر کردند. 2.7 میلیون نفر نیز از قاره اروپا به عربستان سفر کردند که از این تعداد 370 هزار نفر از انگلیس و 167 هزار نفر از فرانسه بوده اند. 331 هزار نفر نیز از آمریکا، 104 هزار نفر از کانادا و 12 هزار نفر نیز از برزیل به عربستان سفر کردند.

 سفر بیش از دو میلیون الجزایری به تونس از ابتدای سال 2024

از ابتدای سال 2024 میلادی تاکنون بیش از دو میلیون نفر از الجزایر به تونس سفر کرده اند. در طول سال 2023 در مجموع 3.2 میلیون الجزایری به تونس سفر کرده بودند. بر اساس اعلام دفتر ملی گردشگری تونس در الجزایر، انتظار می رود شمار گردشگران الجزایری در سال 2024 بیشتر از سال 2023 باشد. با توجه به نرخ بالای رزرو هتل های تونس تا پایان اوت از سوی الجزایری‌ها انتظار می رود این پیش بینی محقق شود. نزدیکی جغرافیایی، کیفیت خدمات هتل ها و تنوع خدمات  ارائه شده از دلایل اصلی افزایش سفر الجزایری‌ها به تونس اعلام شده است. الجزایری‌ها به تناسب مدت زمان اقامت و همچنین سطح هتل ها با مبلغی بین 30 هزار تا 60 هزار دینار (معادل 130 تا 250 دلار) می‌توانند از خدمات اقامت، غذا و نوشیدنی هتل های تونس استفاده کنند. همچنین الجزایری‌های مقیم خارج نیز در زمان بازگشت به کشورشان ترجیح می دهند سفری به تونس داشته باشند.

سفر نخست وزیر نیجر به همراه هفت وزیر به الجزایر

نخست وزیر نیجر که همزمان وزیر اقتصاد و دارایی این کشور نیز است روز یکشنبه 21 خرداد 1403 برای انجام سفری رسمی وارد الجزایر شد. نخست وزیر الجزایر به همراه وزیر خارجه، وزیر انرژی و معادن، وزیر تجارت و توسعه صادرات و دبیرکل وزارت دفاع این کشور با حضور در فرودگاه از هیئت نیجری استقبال کردند.

الجزایر در بین کشورهای مغرب عربی بیشترین ذخایر ارزی را دارد

بانک مرکزی الجزایر در گزارش وضعیت ذخایر ارزی این کشور در سال 2023 که در ژوئن گذشته منتشر شد، میزان ذخایر ارزی این کشور را 68.9 میلیارد دلار اعلام کرد. این رقم در سال 2022، مبلغ 60.9 میلیارد دلار اعلام شده بود. در این گزارش آمده بود این میزان ذخایر ارزی که بسیار فراتر از توصیه‌های حداقلی استانداردهای بین المللی است حاکی از استحکام موقعیت خارجی الجزایر است. مغرب نیز ذخایر ارزی خود در سال 2023 را به میزان 36.6 میلیارد دلار اعلام کرد که رشدی 6.4 درصدی در مقایسه با سال 2022 داشته است. لیبی نیز میزان ذخایر ارزی خود در سال 2023 را 29 میلیارد دلار اعلام کرده است. این رقم برای تونس 7.8 میلیارد دلار بوده است.

الجزایر و چین برای افزایش فشار چاه‌های گازی قرارداد امضا کردند

شرکت دولتی نفت و گاز الجزایر (سوناطراک) و شرک مهندسی و ساخت نفت چین (cpecc) برای افزایش فشار یکی از چاه‌های گازی الجزایر در منطقه الرار واقع در مرز الجزایر و لیبی قرارداد امضا کردند. هدف از اجرای این طرح جبران کاهش طبیعی فشار و حفظ تولید میدان گازی این منطقه به میزان 10 میلیون متر مکعب در روز است. بهره برداری از این چاه گاز از سال 1984 آغاز شده است. ارزش این قرارداد 210 میلیون دلار است. بخشی از این قرارداد شامل احداث یک ایستگاه فرعی برق و نوسازی سیستم کنترل و امنیت یکپارچه فعلی است. مدت زمان اجرای این قرارداد 32 ماه است و قرار است تجهیزات جدید در پایان نیمه اول سال 2027 به بهره برداری برسد. مدیرعامل سوناطراک این طرح را نشان دهنده اراده و تعهد این شرکت به ادامه سرمایه گذاری‌های خود در زمینه گاز برای پاسخگویی به نیازهای روز افزون داخلی اعلام کرد. به گفته وی، این اقدام همچنین به سوناطراک امکان می دهد به تعهدات تجاری خود نزد مشتریان بین المللی اش به عنوان یک بازیگر بزرگ عمل کند.

بهره برداری از اموال غیرمنقول مصادره شده در الجزایر با واگذاری به شرکت های دولتی تسریع می‌شود

از سرگیری فعالیت های اموال غیرمنقول مصادره شده در الجزایر در قالب مبارزه با فساد در حال پیگیری است. با انتقال 23 واحد صنعتی از جمله هتل ها، کارخانه‌های خودروسازی و صنایع غذایی و پمپ بنزین‌ها به هولدینگ های دولتی مرحله جدیدی از این واگذاری‌ها عملی شده است. بهره برداری از این اموال که بر اساس احکام قطعی دادگستری مصادره شده است قرار است در کوتاه ترین زمان ممکن آغاز شود. هولدینگ های دولتی ماموریت یافته اند که مدیریت این شرکت ها را بدست گرفته و بهره برداری از آنها را مجدداً آغاز کنند. همچنین در زمینه صنعتی، سه شرکت صنایع غذایی به سه گروه صنعتی متعلق به بخش دولتی واگذار شدند. یکی از این شرکت ها در حوزه تولید گوشت سفید و تخم مرغ، یکی دیگر در حوزه تولید پنیر و یکی دیگر نیز در حوزه تولید روغن زیتون  فعالیت دارند. همچنین کارخانه خودروسازی کیا باتنه و کارخانه ذوب آهن کاستل اینداستری نیز به شرکت دولتی اقتصادی فوندال که از شرکت های تابعه گروه صنایع آهن است واگذار شد. روز 22 ژوئیه گذشته نیز یک واحد تخصصی تولید لوله‌های قطور به یک شرکت دولتی واگذار شده بود. یک هتل 14 طبقه در حال احداث به مساحت 2955 متر مربع شامل 114 اتاق نیز به شرکت سرمایه گذاری هتلداری واگذار شد. وزیر گردشگری الجزایر همچنین دستور دارد اقدامات ضروری برای از سرگیری فعالیت هتل های مصادره شده بر اساس احکام قطعی دادگستری تسریع شود. دو هتل در الجزیره، دو هتل در تیزی وزو و یک هتل در حال احداث در ورقله شامل این دستور می‌شوند. شرکت ملی تجاری سازی و توزیع فرآورده‌های نفتی الجزایر (نفطال) نیز اعلام کرد چهار پمپ بنزین را در قالب مصادره اموال اختلاس شده در اختیار گرفته است.

الجزایر از ابتدای سال 2024، چهارده مورد اکتشاف نفت و گاز داشته است

شرکت دولتی نفت و گاز الجزایر (سوناطراک) اعلام کرد از ابتدای سال تا پایان ژوئیه 2024، چهارده مورد اکتشاف نفت و گاز داشته است که به این شرکت اجازه می دهد منابع نفت و گاز خود را تجدید کند. به گفته مدیرعامل سوناطراک، با تداوم فعالیت های اکتشافی، این رقم تا پایان سال افزایش خواهد یافت. به گفته وی، سوناطراک تقویت ظرفیت های تولید خود را ضمن تحریک زنجیره‌های ارزش همچون فعالیت های پتروشیمی، حمل و نقل و تجاری سازی برای پاسخگویی به تقاضای داخلی و صادرات به بازارهای بین المللی در دستور قرار داده است. وی اعلام کرد دو عامل ثبات و پویایی اقتصادی الجزایر باعث جلب توجه شرکای خارجی بویژه به این کشور شده است. مدیرعامل سوناطراک همچنین بر جذابیت بخش معدن الجزایر نیز تاکید کرد. در همین قالب، مدیرعامل سوناطرک توافقات انحصاری اخیراً امضا شده بین این شرکت و برخی از شرکت های بزرگ خارجی همچون اکسون موبیل و شورون آمریکا، سینوپک چین و انی ایتالیا را خاطر نشان کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما