معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۷

آخرین وضعیت نرخ تورم در کشورهای OECD

نرخ تورم در فاصله بین فوریه و مارس 2023 در 34 کشور از 38 کشور OECD کاهش پیدا کرد. در ژاپن، لوکوزامبورگ، اسپانیا و سوییس نرخ تورم زیر 4 درصد بوده است، در حالی که در همین برهه زمانی، نرخ تورم در مجارستان و ترکیه از 20 درصد هم فراتر رفت.

درکشورهای عضو سازمان همکاری و توسعۀ اقتصادی (OECD)، همزمان با تداوم کاهش نرخ انرژی، تورم در سایر بخش‌ها نیز کاهش پیدا کرده است، به نحوی که در ماه مارس 2023، میانگین نرخ تورم به 7.7 درصد رسید. تورم سالانه در OECD براساس شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) از 8.8 درصد در ماه فوریه 2023 و 10.7 درصد در سال 2022 به 7.7 در صد در ماه مارس کاهش پیدا کرده است.

نرخ تورم در فاصله بین فوریه و مارس 2023 در 34 کشور از 38 کشور OECD کاهش پیدا کرد. در ژاپن، لوکوزامبورگ، اسپانیا و سوییس نرخ تورم زیر 4 درصد بوده است، در حالی که در همین برهه زمانی، نرخ تورم در مجارستان و ترکیه از 20 درصد هم فراتر رفت.

تورم کالاهای انرژی در ماه مارس 2023 با کاهش شدید به 1.3 درصد رسید، درحالی که این رقم در ماه فوریه برابر با 11.9 درصد بود. یکی از عوامل اصلی این کاهش فاحش، افزایش شدید شاخص قیمت انرژی برای مصرف کنندگان در ماه مارس 2022 اعلام شده است.  تورم انرژی در 36 کشور از 38 کشور عضو OECD کاهش یافت، حتی در 13 کشور نرخ آن نسبت به سال گذشته منفی بود. با این وجود، این شرایط، عمومیت نداشت و شش کشور از OECD تورم انرژی بالای 20 درصد را تجربه کردند.

در همین حال، تورم مواد غذایی در OECD برای چهارمین ماه متوالی کاهشی بود و از 14.9 درصد در فوریه به 14 درصد در مارس کاهش پبدا کرد. تورم انرژی و مواد غذایی در OECD، به طور کلی در سطح 7.2 درصد ثابت باقی مانده است.

تورم سالانه نیز در میان کشورهای گروه هفت در ماه مارس 2023 به 5.4 درصد کاهش یافت، درحالی که این رقم در ماه فوریه برابر با 6.4 درصد بود. اگرچه کاهش تورم در میان کشورهای گروه هفت عمومیت داشت، اما ایتالیا با بیشترین روند کاهش تورم مواجه بود که آن هم به واسطه کاهش شدید تورم انرژی بوده است. با این وجود، تورم غذا و انرژی عامل اصلی تورم اصلی (Core Inflation) در ایتالیا باقی ماند، درحالی که سایر اقلام به استثنای غذا و انرژی در میزان تورم کشورهای کانادا، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده نقش داشته‌اند و در فرانسه و ژاپن هر دو مولفه تقریبا به طور مساوی در تورم اصلی سهیم بوده‌اند.

در منطقه یورو، تورم سالانه از 8.5 درصد در ماه فوریه به 6.9 درصد در ماه مارس 2023 کاهش پیدا کرد. در گروه 20 نیز تورم سالانه در ماه مارس 2023 از 8 درصد در فوریه به 6.9 درصد در مارس کاهش پیدا کرد. درخارج از OECD نیز تورم در برزیل، چین، هند، اندونزی و عربستان سعودی کاهش یافت، اما در آرژانتین، افزایش و در آفریقای جنوبی به طور کلی با ثبات بود.

منبع : www.oecd.org

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما