معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۵

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی عمان در هفته سوم و چهارم فروردین‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

نیمی از نیروی کار بخش خصوصی کمتر از 500 ریال دریافت می‌کنند

47 ممیز 3 دهم درصد از کارمندان عمانی در بخش خصوصی کمتر از 500 ریال حقوق در ماه دریافت می‌کنند. این در حالی است که فقط 12 ممیز 92 درصد از کارمندان عمانی در بخش های دولتی کمتر از 500 ریال در ماه حقوق دریافت می‌کنند. بعلاوه 57 درصد از 99 هزار و 500 کارمند بخش دولتی و تنها 26 درصد از 74 هزار و 407 کارمند بخش خصوصی بیش از 800 ریال حقوق در ماه دریافت می‌کنند.

تورم یک و نیم درصدی در عمان

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد نرخ تورم در ماه مارس حدود یک ممیز 58 صدم درصد بوده است. براساس این آمار، استان‌های البریمی، الداخلیه و مسقط به ترتیب با 2 ممیز 35 صدم درصد، یک ممیز 78 صدم درصد و یک ممیز 77 صدم درصد بالاترین میزان تورم در میان استان‌های عمان را داشتند. شایان ذکر است، براساس شاخص تورم جهانی که در فایننشیال تایمز بریتانیا منتشر شد، عمان در ژانویه 2023 باتورم یک ممیز 8 دهم درصدی پایین ترین تورم را در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تجربه کرده است.

 سود 51 میلیون ریالی بانک مسقط در سه ماهه نخست سال

بانک مسقط در سه ماهه نخست سال 2023 با افزایش 6 ممیز 3 دهم درصدی سود خالص 51 میلیون و 300 هزار ریالی را تجربه کرده است. بانک مسقط اعلام کرد در سه ماهه نخست سال جاری درآمد خالص از بانکداری متعارف و اسلامی‌به 91 میلیون و 710 هزار ریال رسیده است.

بررسی قانون کار در مجلس دولت عمان

مجلس دولت عمان به منظور بررسی قانون کار و قانون حمایت اجتماعی تشکیل جلسه می دهد. مجلس شورای عمان پیش تر اصلاحاتی در قانون کار و حمایت از حقوق کارگران انجام داده بود و به همین دلیل این قانون برای تصویب نهایی به مجلس دولت ارجاع شده است.

بندر صلاله دومین بندر کارآمد کانتینری در خاورمیانه

براساس شاخص عملکرد کانتینری بنادر در بازار جهانی که توسط بانک جهانی و موسسه اعتبار سنجی اس.اند.پی منتشر شد بندر صلاله به عنوان دومین بندر کارآمد کانتینری در خاورمیانه معرفی شد. این شاخص بررسی می‌کند که بنادر در خاورمیانه و شرق آسیا چه واکنشی نسبت به رشد حجم سنگین و نوسانات خدمات ناشی از تأثیرات همه‌گیری جهانی نشان دادند. براساس این شاخص، بنادر ملک عبدالله عربستان سعودی، صلاله عمان، حمد قطر و خلیفه ابوظبی در رتبه‌های اول تا پنجم در سال 2021 قرار داشتند.

رشد 8 درصدی فعالیت بنادر صلاله، صحار و الدقم

بنادر صلاله، صحار و الدقم عمان در سال 2022 با رشد 8 درصدی همراه بودند و بیش از 62 میلیون تن محموله در سال 2022 در این بنادر بارگیری و تخلیه شده است. در سال 2022 بیش از 6 هزار و 500 کشتی در این سه بندر مهم عمان پهلو گرفتند.

 عمان میزبان کنفرانس قدرت و انرژی

عمان از تاریخ 22 می (اول خرداد) میزبان برگزاری دومین کنفرانس قدرت و انرژی خواهد بود. این کنفرانس تحت نظارت وزارت انرژی و معادن و با حضور فعالان داخلی و بین المللی در حوزه انرژی در هتل گرند میلنیوم مسقط برگزار خواهد شد. این کنفرانس سه روزه به بررسی تحولات اخیر در بخش های قدرت و انرژی و پیشرفت های حاصل شده در سلطنت عمان در زمینه انتقال انرژی در چارچوب برنامه چشم انداز 2040 می‌پردازد.

افزایش ازدواج عمانی‌ها با خارجی‌ها

در خلال سال های 2014 تا 2021، تعداد مردان عمانی که با زنان خارجی ازدواج کردند با رشد 127 درصدی همراه بوده است و از 163 ازدواج در سال 2014 به 372 ازدواج درسال 2021 رسیده است. اما از سوی دیگر در بازه 8 ساله 2014 تا 2021، تعداد ازدواج زنان عمانی با خارجی‌ها با کاهش 14 درصدی همراه بوده است و از 70 ازدواج در سال 2014 به 60 ازدواج در سال 2021 رسیده است. این آمار در حالی منتشر می‌شود که هیثم بن طارق سلطان عمان با صدور دستوری نیاز به دریافت مجوز پیش از ازدواج عمانی‌ها با خارجی‌ها را لغو کرد.

تمدید قرارداد اکتشاف نفتی گالف انرژی در عمان

شرکت گالف انرژی، شعبه شرکت ان.ای.اس.آر (نشنال انرژی سرویسز رییونایتد) در عمان، اعلام کرد این شرکت با تمدید قراردادی به ارزش 100 میلیون دلار، به اکتشاف چاه‌های نفت در عمان در 5 سال آینده ادامه می دهد. گالف انرژی هم اکنون با اغلب شرکت های بزرگ نفتی فعال در عمان از جمله شرکت های توسعه نفت عمان (پی.دی.او)، بی.پی، شرکت نفت اوکسیدنتال، ای.آر.ای، مدکو انرژی، اوکیو، سی.سی و پتروتل عمان همکاری دارد.

ایجاد 35 هزار فرصت جدید شغلی در عمان

محاد بن سعید باعوین وزیر کار عمان اعلام کرد طبق برنامه‌های اعلامی در سال 2023 بیش از 35 هزار فرصت شغلی در این کشور ایجاد می‌شود. وی گفت در سال 2023 قرار است 14 هزار فرصت شغلی در بخش خصوصی از طریق جایگزینی و 10 هزار فرصت شغلی در بخش های دولتی از طریق استخدام جدید ایجاد شود. وزیر کار عمان گفت در سال گذشته بیش از 45 هزار فرصت شغلی شامل استخدام مستقیم و جایگزینی ایجاد شده است.

آغاز بکار فاز اول پروژه آمونیاک سبز تا اواسط 2025

شرکت ای.سی.ام.ای (ACME)، شرکت بین المللی هندی که در زمینه انرژی‌های سبز و تجدیدپذیر فعالیت می‌کند، اعلام کرد فاز نخست پروژه تولید آمونیاک سبز در منطقه ویژه اقتصادی الدقم تا اواسط سال 2025 عملیاتی می‌شود. پروژه تولید آمونیاک سبز در الدقم که در زمینی به مساحت 92 کیلومتر مربع در حال ساخت می‌باشد، یکی از اولین کارخانه‌های تولید آمونیاک سبز در جهان به شمار می آید. طبق اعلام شرکت ای.سی.ام.ای این کارخانه ظرفیت تولید سالانه 1.2 میلیون تن آمونیاک سبز را خواهد داشت. فاز اول این کارخانه که انتظار می رود در بازه زمانی دسامبر 2024 تا ژوئن 2025 عملیاتی شود، ظرفیت تولید 300 تن آمونیاک سبز را خواهد داشت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما