معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۶

اخبار اقتصادی صربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفته چهارم فروردین 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اقتصاد صربستان از نگاه آژانس S&P

آژانس رتبه‌بندی S&P، رتبه اعتباری BB+ صربستان را تمدید کرد. در بیانیه مطبوعاتی این آژانس آمده است که در شرایط عدم اطمینان فعلی در محیط بین‌المللی، دولت صربستان مسئولانه با چالش‌های پیش‌آمده روبرو شده است. اگرچه مقیاس بحران اقتصادی و همچنین اثرات منفی ناشی از آن بزرگ است، اما صربستان توانسته است ثبات کلان اقتصادی و مالی را حفظ کند و چشم‌انداز قوی برای رشد بلندمدت را حفظ کند. این آژانس می‌افزاید که اگر رشد اقتصاد صربستان فراتر از انتظارات شتاب یابد و پیامدهای منفی عدم اطمینان ژئوپلیتیکی تحت کنترل باشد، رتبه اعتباری صربستان می‌تواند بهبود یابد.

آژانس رتبه‌بندی S&P همچنین تخمین می‌زند که رکود اقتصاد صربستان در سال 2023 کوتاه‌مدت خواهد بود و پس از آن رشد سه درصدی در سال‌های 2024 تا 2026 پیش‌بینی می‌شود که با بهبود شرایط اقتصادی جهانی، سرمایه‌گذاری و مصرف داخلی نیز تحریک می‌شود. این آژانس بیان می‌کند که بخش بانکداری صربستان همچنان موفق بوده و بانک‌ها سودآور و نقدشونده باقی مانده‌اند. سهم وام‌های غیرجاری (NPL) به پایین ترین سطح تاریخی یعنی 3 درصد رسیده که نسبت به 22 درصد در سال 2015 پیشرفت قابل توجهی را نشان می‌دهد. هجوم بالای سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی و سایر جریان‌های مالی ورودی، افزایش ذخایر ارزی خارجی را به بیش از 21 میلیارد یورو در پایان فوریه 2023 رسانده است که تا کنون یک رکورد محسوب می‌شود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اقتصاد صربستان به جذب سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در دوره آینده ادامه خواهد داد، که در درجه اول با هدف تامین مالی پروژه‌های زیربنایی بزرگ خواهد بود.

https://www.seebiz.eu/ekonomija/s-p-potvrdio-kreditni-rejting-srbije-na-nivou-bb/290342

مردم صربستان بیشترین بدهی را بابت وام نقدی و مسکن دارند

بر اساس گزارشی که توسط انجمن بانک‌های صربستان (UBS) تهیه شده است، در پایان ماه مارس، وام گیرندگان در صربستان 1433.5 میلیارد دینار (معادل 12.2 میلیارد یورو) بدهی داشته‌اند. شهروندان بیشترین بدهی را به صورت وام نقدی به میزان 663.6 میلیارد دینار و وام مسکن و نوسازی مسکن داشته‌اند که در آخرین روز ماه مارس، 631.3 میلیارد دینار بوده است. طبق این گزارش، سهم وام مسکن از کل وام‌های کوچک اعطایی در صربستان 44 درصد است.

در مورد تأخیر در بازپرداخت وام، این گزارش حاکی از آن است که بیش از 161 هزار وام گیرنده این مشکل را داشتند. سهم معوقات مربوط به وام نقدی، مشابه پایان سال گذشته 2.8 درصد و سهم معوقات در پرداخت وام مسکن 2.3 درصد بوده است. این مقدار کمی‌کمتر از پایان سال 2022 است که 2.5 درصد بود.

https://bif.rs/2023/04/stanovnistvo-najvise-duguje-na-ime-gotovinskih-i-stambenih-kredita/

افزایش بدهی عمومی صربستان

در آخرین روز فوریه 2023، بدهی عمومی صربستان به 34.94 میلیارد یورو رسید که بالاترین میزان مطلق بدهی عمومی از سال 2000 است. بیشترین بخش بدهی‌ها، بدهی خارجی به مبلغ 22.3 میلیارد یورو است و بدهی عمومی داخلی به میزان 11 میلیارد یورو و بدهی غیرمستقیم دولتی به میزان 1.7 میلیارد یورو، بقیه آن را تشکیل می‌دهد. در مقایسه با 31 دسامبر 2022، بدهی عمومی طبق داده‌های وزارت دارایی، 1.6 میلیارد یورو افزایش یافته است. با این حال در پایان سال، بدهی عمومی 55.1 درصد از تولید ناخالص داخلی ملی بود، اما در پایان فوریه پس از استقراض اضافی، به 51.1 درصد از تولید ناخالص داخلی کاهش یافت.

وزارت دارایی صربستان، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی حقیقی در سال جاری را 2.5 درصد برآورد می‌کند، در حالی که 10.5 درصد دیگر نیز نتیجه تورم و رشد اسمی‌تولید ناخالص داخلی است. در عین حال، اگر نرخ مبادله یورو/دینار را ثابت فرض کنیم، به این معنی است که تولید ناخالص داخلی به یورو بیش از 13 درصد یعنی حدود هشت میلیارد یورو افزایش خواهد یافت.

https://www.danas.rs/vesti/ekonomija/rast-javnog-duga-srbije-od-marta-2020-117-evra-u-sekundi/

وضعیت فعلی کشاورزی و دامداری صربستان

دامداران در صربستان بدترین بحران در دهه‌های اخیر را تجربه می‌کنند. تعداد گاوهای شیری به حدود 200 هزار راس کاهش یافته است و این حتی پاسخگوی مصرف داخلی نیست. صربستان که از دیرباز معروف به سرزمین شیر بود و زمانی دو سوم شیر داخلی را به کشورهای همسایه صادر می‌کرد و تنها یک سوم آن برای تامین نیازهای بازار داخلی کافی بود، امروزه مجبور به واردات شیر شده است. از زمان شروع جنگ اوکراین در سال گذشته، واردات شیر افزایش یافت و تا حد زیادی جایگزین شیر تولید داخلی شد. اگرچه صربستان شیر خشک را بیشتر برای قنادی‌ها وارد می‌کند، اما تولید لبنیات و تولید شیر در صربستان بی سود شده است.

تا چند سال پیش، وضعیت کشاورزی نیز بهتر بود، زیرا قیمت گندم، ذرت، سویا و آفتابگردان خوب بود، بنابراین کشاورزان بر روی کشت این چهار نوع محصول تمرکز کرده بودند. با این حال، درگیری در اوکراین همه چیز را به شدت تغییر داد، زیرا مشخص شد که غلات و دانه‌های روغنی در دنیا به اندازه کافی وجود دارد، بنابراین پس از جهش اولیه، قیمت‌ها به شدت کاهش یافت. صربستان در واکنش اولیه، صادرات این اقلام را ممنوع و سپس محدود کرد. اما در حال حاضر، پیامدها به گونه‌ای است که صربستان اکنون مازاد گندم و ذرت دارد و تنها سه ماه دیگر به برداشت محصول باقی مانده است و سوال این است که آیا فضای کافی در سیلوها برای محصول جدید وجود خواهد داشت؟

زنبورداران نیز در شرایط سختی قرار دارند. سال‌هاست که صربستان عسل و محصولات مرتبط با آن را با قیمت‌هایی اغلب 50 درصد بالاتر از قیمت‌های موجود در بازار صربستان صادر می‌کند. با این حال، عسل بی‌کیفیت از کشورهای آسیایی، بازار اروپا را تصاحب کرده است. زنبورداران صربستان نمی‌خواهند قیمت کالاهای درجه یک را کاهش دهند و تصمیم گرفته‌اند تا بهبود اوضاع صبر کنند زیرا عسل یکی از آن کالاهایی است که نیاز به فروش سریع ندارد.

https://bif.rs/2023/04/zasto-su-seljaci-nezadovoljni/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما