معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی صربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفته چهارم فروردین 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته دوم اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

وضعیت مطالبات غیر جاری سیستم بانکی ترکیه در سال 2022

در سال گذشته میلادی که همراه با نوسانات اقتصادی در ترکیه بود، حجم مطالبات غیرجاری بانکی کشور ( وامهای بانکی که به دلیل عدم بازپرداخت تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند) در 34 شهر افزایش و در 47 شهر دیگرکاهش یافت.

اخبار اقتصادی گرجستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته اول آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

اثرات شیوع کرونا بر وصول وام‌های بانک های ویتنام

پس از گذشت بیش از 6 ماه از لغو محدودیت‌های کرونایی در ویتنام، تبعات منفی توقف کسب و کارها و عدم فروش آنها، در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی وام‌گیرندگان نمایان شده و منجر به افزایش شدید و چشمگیر وام‌های وصول نشده بانکهای این کشور گردیده است.

بحران کرونا و اثرات آن بر بانک‌های اروپایی ، دیدگاه بخش نظارتی بانک مرکزی اروپا

آقای انریا رئیس بخش نظارتی بانک مرکزی اروپا در مصاحبه با روزنامه اقتصادی ایل سوله 24 ایتالیا موضوعات مختلفی را در خصوص بحران کرونا و آثار آن بر بانکداری در اتحادیه مطرح کرده است. از آن جمله به نقاط قوت و ضعف این سیستم و الزامات مدیریت بحران کنونی اشاره‌کرده است. این مصاحبه حاوی مطالب مهمی‌برای بخش بانکداری و درس‌های بحران برای مقابله با بحران‌های احتمالی بعدی است. براساس دیدگاه‌های ایشان تجربیات بحران مالی سال 2008 کمک شایانی به توانمندسازی بانک‌های اروپایی داشته و همین امر موجب شده بانک‌ها با چالش‌های کمتری نسبت به قبل به بحران کرونا پاسخ‌گویند. هرچند این بحران میزان سوددهی بانک‌ها را به‌شدت متأثر کرده و ضعف‌های ساختاری بانک‌ها بیش‌ازپیش ظاهر می‌شود اما نکته مهم درس‌های بحران مالی قبلی است که بیانگر موفقیت سیاست‌ها و مقرراتی بانک مرکزی اروپا بر دوپایه محوری مدیریت مطالبات معوق بانکی NPLs و افزایش سرمایه‌های عمومی‌بانک‌ها Tier 1 بود. به نظر می‌رسد در شرایط جدید بانک‌ها مدیریت عملیات مشترک بانکی را در پیش‌گرفته و در هم ادغام شوند.