معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۲

صنعت پوشاک ترکیه

ترکیه بیش از 70 درصد از تولید پوشاک خود را به کشورهای اتحادیه اروپا صادر می کند .صنعت پوشاک ترکیه نگران از دست دادن بازارهای بین المللی به ویژه خریداران اروپایی است و در صورت ادامه مشکلات موجود در این بخش، سفارشات مشتریهای بین المللی از این کشور میتواند به سوی تولید کنندگان نوظهوری مانند بنگلادش،ویتنام و هند تغییر یابد.

صنعت پوشاک ترکیه در سال 2022 بالغ بر 21.2 میلیارد دلار صادرات داشت اما در 3 ماهه نخست سال 2023 این رقم  4.4 درصد کاهش یافت. پیش بینی شده که ادامه فشارهای اقتصادی بر این صنعت میتواند ضرر و زیان 10 درصدی بر صنعت پوشاک کشور وارد آورد. علاوه بر فشارهای اقتصادی ، عامل دیگری که سبب انقباض بازار صنعت پوشاک ترکیه شده ،کاهش میزان خرده فروشی بدنبال کاهش میزان قدرت خرید شهروندان منجر به کاهش نیروی کار در این صنعت می‌باشد. این در حالیست که صنعت پوشاک ترکیه زمینه اشتغال بیش از 2 میلیون نفر را در سطح کشور فراهم کرده است.

در گذشته،اختلاف قیمت تولید پوشاک در ترکیه نسبت به هزینه تولید در کشورهای ویتنام، بنگلادش، پاکستان و چین 15 درصد بود که هم اکنون با توجه به مشکلات اقتصادی اخیر به 40 درصد افزایش یافته است. افزایش چشمگیر هزینه تمام شده کالا در این کشور، مشتریان بین المللی صنعت پوشاک را ترغیب میکند تا به جای تولید در ترکیه به فکر تولید در کشورهایی باشند که از هزینه تولید کمتری برخوردارند.

در گذشته، ترکیه در صنعت تولید پوشاک،در خصوص رقابتی بودن میزان هزینه تولید پس از بنگلادش در رتبه دوم جهان قرار داشت که هم اکنون با از دست دادن رتبه خود در جایگاه چهارم و حتی پنجم قرار گرفته است.

فعالان صنعت پوشاک ترکیه از دولت خواسته اند تا هر چه سریعتر نسبت به کنترل تورم در کشور اقدام نماید چرا که با پیش بینی نرخ  24 الی 25 لیری در مقابل دلار در نیمه دوم سال جاری میلادی و هم چنین محدود شدن دامنه ارائه اعتبارات مالی بانکها، صنعت تولید پوشاک ترکیه علاوه بر از دست دادن هر چه بیشتر نیروی کار میتواند ضرر و زیان 10 درصدی را تجربه کند.

افزایش هزینه نیروی کار در بخش تولید از 350 الی 400 دلار به بیش از 650 دلار و عدم دسترسی فعالان اقتصادی به منابع مالی جدید سبب شده است تا تولید کنندگان کشور شرایط سختی را پست سر بگذارند.

صادرات پوشاک ترکیه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی با 4.4 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 5 میلیارد و 204 میلیون دلار رسید. صادرات اتحادیه صادرکنندگان پوشاک اولوداغ شهر بورسا به عنوان قطب صنعت نساجی و پوشاک ترکیه در این مدت نیز با 4.6 درصد کاهش 273 میلیون دلار شد.

علاوه بر وجود مشکلات داخلی در این بخش، رقبای ترکیه به ویژه کشورهای خاور دور با اعمال دامپینگ شرایط را برای شرکتهای ترک بیش از پیش دشوارتر نموده اند.

سیاستهای ارزی اعمال شده در کشور تاکنون سبب شده است که هزینه‌های انرژی و نیروی کار فعالان صنعت پوشاک ترکیه را از رقابت با همتایان خود خارج کند.

وجود شرایط سخت تولید در صنعت پوشاک سبب شده است تا سرمایه گذاریهای لازم در بخش توسعه و پیشرفت زیر ساختهای تولیدی نیز به تعویق افتاده و متوقف گردد .

وقوع زلزله اخیر در بیش از 11 شهر جنوب شرق ترکیه علاوه بر به جای گذاشتن خسارات جانی و مالی ضربه عمیقی بر زیرساختهای تولیدی در این مناطق که یکی از مناطق مهم تولیدی در بخش پوشاک و نساجی بود وارد نمود و مشکلات موجود بر سر راه صنعت پوشاک کشور را دو چندان کرد.

منبع : http://www.dunya.com

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما