معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۹

اخبار اقتصادی زیمبابوه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی زیمبابوه در هفته اول فروردین ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

زیمبابوه

کاهش واردات دارو به زیمبابوه با افزایش فعالیت و تولید دارو توسط سرمایه گذاران داخلی در این کشور

اخیراً سرمایه‌گذاران جدیدی وارد صنعت کلیدی داروسازی زیمبابوه شده‌اند که منجر به افزایش تولید دارو و تجهیزات پزشکی شده و در نتیجه منجر به کاهش  واردات  دارو به زیمبابوه شده است. شیوع بیماری همه گیر کووید-19 بر بخش دارویی داخلی کشور فشار وارد کرد و به دلیل اختلال در زنجیره تامین دارو سایر کشورها، تقاضا را برای دارو و تجهیزات پزشکی به طور تصاعدی افزایش داد. این موضوع فرصتی عالی برای این کشور بود که کمتر به تجهیزات پزشکی خارجی وابسته باشد و در نتیجه دارو‌های تولید داخلی را افزایش دهد. در همین رابطه سکای زنزا، وزیر صنعت و بازرگانی زیمبابوه، اظهار داشت بیماری همه گیر فرصتی برای کشور بود تا راه‌های نوآورانه ای برای افزایش تولید داخل دارو ارائه دهد. زیمبابوه نوزدهمین کشور عضو اتحادیه آفریقا (AU) است که معاهده تأسیس آژانس داروهای آفریقایی (AMA) را امضا کرده است و انتظار می رود این حرکت محیط نظارتی مطلوبی را برای تحقیق و توسعه دارویی، تولید داخلی و تجارت در کشورهای قاره آفریقا ایجاد کند. وی تاکید کرد دولت استراتژی تولید دارو تا سال 2025 را برای بهبود تولید داخلی دارو و افزایش دسترسی به داروهای ضروری کشور و صادرات داروهای اضافی راه‌اندازی کرده است. (The Herald)

 

ممنوعیت استخدام پزشکان و پرستاران زیمبابوه ای

سازمان بهداشت جهانی WHO  استخدام پزشکان و پرستاران زیمبابوهای را به دنبال مهاجرت گسترده ای از این قشر جامعه و مشکلات بهداشتی درمانی پیش آمده در کشور ممنوع کرد، داگلاس چیبو دبیرکل اتحادیه پرستاران حرفه ای زیمبابوه در گفتکو با نیوز دی گفت: فرار مغزها در بخش بهداشت به دلیل حقوق ضعیف می‌باشد. به دنبال این اقدام بریتانیا که یکی از مقاصد اصلی مهاجرت این قشر از جامعه می‌باشد، ممنوعیت استخدام  پزشکان و پرستاران از کشور زیمبابوه را صادر نمود. (The Herald)

 

موافقت بانک های آفریقای جنوبی با بودجه 193 میلیون دلاری برای ساخت بیمارستان‌های جدید در زیمبابوه

در بیانیه‌ای مشترک  بانک های  ECIC ،  Absa و Standard گفتند: این تأمین مالی ساختاریافته باعث ظهور مجدد هیجان‌انگیز زیمبابوه در بازارهای سرمایه بین‌المللی و پروژه‌های زیر ساختی می‌شود. برای ارائه مراقبت های بهداشتی با کیفیت برای مردم زیمبابوه، نمونه ای عالی از ترکیب موثر دولت، صنعت و بخش خدمات مالی است که نتایج عالی ارائه می دهد. اندرو بوومب رئیس دفتر مدیریت کمک و بدهی در وزارت دارایی می‌گوید: این بسته مالی برای زیمبابوه بسیار مهم است و پروژه زیربنایی مراقبت‌های بهداشتی روستایی و شهری یک اولویت کلیدی برای کشور می‌باشد. ما متعهد به آن و تامین بودجه برای آن هستیم. محل های مراقبت های بهداشتی زیمبابوه در سال های اخیر در نتیجه سرمایه گذاری اندک در مراکز بهداشتی عمومی و فرار شدید مهارت‌های از بین رفته است. لازم بذکر است  GKB Ventures و Sullivan & Worcester در بریتانیا مشاوران این پروژه هستند. (The Zimbabwe Mail)

 

زیمبابوه به عنوان مرکز اصلی فروش وسایل نقلیه، ماشین آلات و تجهیزات بلاروسی در جنوب آفریقا در آینده

پس از دیدار وزیر امور خارجه با الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس با فردریک شاوا، وزیر امور خارجه و تجارت بین المللی زیمبابوه نقل شد که زیمبابوه ممکن است به قطب اصلی جنوب آفریقا برای فروش محصولات بلاروس تبدیل شود، همچنین امرسون منانگاگوا، رئیس جمهور زیمبابوه تاکید کرد که شخصاً به تحقق این موضوع کمک خواهد کرد. وزیر امور خارجه اظهار داشت ما می‌توانیم برخی از محصولات را در زیمبابوه با استفاده از فن آوری‌های بلاروس تولید کنیم که می‌تواند در زیمبابوه و کشورهای همسایه مورد استفاده قرار بگیرد، اگر در این مساله موفق باشیم، زیمبابوه در واقع می‌تواند به مرکزی در منطقه ما برای فروش محصولات مشترک تبدیل شود.

وزیر امور خارجه همچنین تاکید کرد که روابط عالی بین زیمبابوه و بلاروس شکل گرفته است. هر دو طرف همکاری‌ها را در زمینه‌های مختلف پیش می‌برند، همکاری در بخش کشاورزی به شدت پیشرفت خواهد کرد و بلاروس با تامین تراکتور و سایر ماشین‌های کشاورزی به شدت در تضمین امنیت غذایی زیمبابوه کمک خواهد کرد. (The herald)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما