معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۵

اخبار اقتصادی زیمبابوه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی زیمبابوه در هفته دوم فروردین ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

زیمبابوه

 زیمبابوه دومین کشور آفریقایی در  کنترل تورم از طریق کاهش نرخ بهره

بانک مرکزی زیمبابوه پس از آنگولا دومین بانک در آفریقا  است که نرخ بهره اصلی خود را در سال جاری دو بار کاهش داده است، زیرا این کشور به شدت در تلاش است که نرخ تورم خود را کاهش دهد.

در همین رابطه مانگوجیا، رئیس کل بانک مرکزی زیمبابوه اظهار داشت : فشارهای تورمی داخلی در اقتصاد در نتیجه انضباط مالی، سیاست پولی و افزایش نظارت و اعمال انضباط بازار توسط واحد اطلاعات مالی ادامه یافت. نرخ تورم ترکیبی سالانه که قیمت‌ها را به دلار آمریکا و زیمبابوه دنبال می‌کند، در ماه مارس کاهش محسوسی داشته است که پایین‌ترین رقم در نه ماه گذشته است.

این اقدام به عنوان معیار رسمی‌ توسط آژانس آمار در ماه جاری به تصویب رسید، زیرا به عنوان نشانه بهتری از شرایط اقتصادی تلقی می‌شود. به گفته این سازمان، هفتاد و هفت درصد از تراکنش ها به دلار است. تورم سالانه بر حسب ارز محلی، که MPC همچنان از آن برای تصمیم‌گیری در مورد نرخ‌های بهره استفاده می‌کند، در ژانویه کاهش محسوسی یافت و قیمت‌ها چند درصد در ماه افزایش یافت. ( Dailynews)

 

پیش بینی برنامه مدون  زیمبابوه  برای رشد اقتصادی  کشور

خزانه داری همچنان مطمئن است که اقتصاد زیمبابوه در سال جاری به دلیل عملکرد خود در بخش های معدن، ساخت و ساز، کشاورزی و مسکن، علیرغم چالش هایی مانند کمبود برق و الگوهای بالقوه ناهموار بارندگی،  رشد خواهد کرد. وی تاکید کرد برای اطمینان از دستیابی به اهداف رشد اقتصادی، زیمبابوه پس از کاهش قابل توجه سطح تولید برق به دلیل سطح پایین آب سد کاریبا و خرابی‌های مکرر و چالش‌های لجستیکی در نیروگاه هوانگ، به مسائل تامین برق پرداخته است. وی افزود کمبود برق کل منطقه سادک را تحت تاثیر قرار داده است. با این حال، دولت منابعی را برای تضمین واردات اضافی از موزامبیک و سایر کشورها بسیج کرده است و خاموشی‌ها کمتر خواهد شد. وی همچنین عنوان داشت که دولت به تضمین ثبات قیمت و نرخ ارز که در نتیجه مداخلات عمدی مانند اعمال ارزش برای پول در تمام قراردادهای دولتی، معرفی سکه‌های طلا برای از بین بردن نقدینگی مازاد و ارائه خدمات صادقانه به وجود آمده است، ادامه خواهد داد. (The herald)

 

زامبیا

قدردانی مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول از زامبیا به دلیل پیشرفت در اجرای بازسازی اقتصاد این کشور

خانم جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول (IMF) در ساختمان ایالتی ریاست جمهوری  زامبیا در لوزاکا با رئیس جمهور هاکاینده هیچیلما ملاقات کرد. وی در یک دیدار صمیمانه توضیح داد که سازمانش متعهد به حمایت از زامبیا برای تسریع اقتصاد و ایجاد رشد بیشتر به دلیل پتانسیل عظیم آن برای جذب توسعه اقتصادی بیشتر است. وی تاکید کرد که مایه خوشحالی است که می‌بینیم زامبیا اقداماتی را با هدف رسیدگی به سطوح بالای حل بدهی‌های خود  با ارائه یک برنامه بازسازی پایدار انجام داده است. خانم جورجیوا، عنوان داشت که به همین دلیل است که صندوق بین المللی پول با زامبیا برای کمک به تحقق اکثر اصلاحات اقتصادی آن شریک خواهد شد و اشاره کرد که توسعه زامبیا توسعه همه کشورهای آفریقایی است.  وی افزود ما شنیدیم که زامبیا کوه بزرگی از بدهی‌های خارجی دارد که دولت شما  قاطعانه به آن پرداخته است. ما باید با کمک هم رشد اقتصادی را تسریع کنیم، به همین دلیل است که ما شدیداً علاقه‌مندیم تلاش‌ها را با زامبیا با مشارکت در تلاش برای دستیابی به رشد اقتصادی که هدف بزرگی برای این کشور است را  افزایش دهیم. (lusakatimes)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما