معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۸

لهستان بزرگترین وارد کننده گاز مایع طبیعی روسیه در اتحادیه اروپا

داده‌های جدید یورو استات حاکی از آن است که از آغاز جنگ اوکراین تا کنون، لهستان بزرگترین واردکننده گاز مایع (LPG) از روسیه در کل اتحادیه اروپا بوده است. این کشور در سال  2022 به میزان 710 میلیون یورو برای LPG روسیه هزینه کرد که تقریباً دو سوم مبلغی است که توسط کل کشورهای اتحادیه اروپا یعنی 1.1 میلیارد یورو هزینه شده است.

         اندکی پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال 2022، دولت لهستان اعلام نمود تمام واردات انرژی از روسیه را تا پایان سال متوقف می‌کند و ماتئوس موراویسکی نخست وزیر این کشور، در آوریل همان سال اعلام کرد که دولت «در حال آماده سازی زیرساخت ها و مسیرهای واردات است تا در پایان سال هیچ وارداتی از روسیه وجود نداشته باشد». اما بر مبنای این گزارش، اگرچه واردات زغال سنگ و گاز از روسیه به پایان رسیده است و واردات نفت این کشور به شدت کاهش یافته است، اما خرید گاز مایع طبیعی پس از حمله روسیه نه تنها کاهش نیافته است، بلکه در واقع افزایش یافته و بدون وقفه ادامه دارد.

          در فوریه سال جاری و پس از مشخص شدن مقادیر بسیار بالای واردات گاز مایع طبیعی از روسیه، مخالفان آن، طرح ممنوعیت واردات گاز مایع طبیعی از روسیه را به پارلمان بردند. وزیر دارایی‌های دولت، با این استدلال که اعمال این ممنوعیت «3.5 میلیون لهستانی [که خودروهایی با سوخت گاز مایع طبیعی دارند] را از استفاده از سوخت ارزان‌ محروم می‌کند» علیه تصویب آن موضع گرفت و این طرح رد شد.

          شایان ذکر است لهستان اقدامات مختلفی را به منظور تنوع بخشی در سبد انرژی مورد نیاز خود انجام داده است. به عنوان مثال، در بخش انرژی‌های تجدید پذیر در سال 2022، علاوه بر آغاز ساخت دو نیروگاه هسته ای، بیشترین ظرفیت جذب انرژی خورشیدی جدید را در اتحادیه اروپا بعد از آلمان و اسپانیا، نصب کرده است. علاوه بر این رکورد میزان برق تولیدی با استفاده از انرژی باد را در سال گذشته شکست. این کشور همچنین علاوه بر انعقاد قراردادهای بلند مدت با دیگر کشورهای دارای ذخایر نفتی مانند عربستان که 20% نفت مورد نیاز این کشور را تامین خواهد نمود، با خرید کشتی‌های حامل گاز مایع طبیعی و نیز افزایش قابل توجه ظرفیت پایانه‌های خود در سال 2022، با واردات 58 محموله، حامل 4.4 میلیون تن گاز مایع طبیعی - 36 محموله از آمریکا، 18 محموله از قطر، 2 محموله از نیجریه، 1 محموله ازترینیداد و توباگو و 1 محموله از مصر- بیشترین میزان واردات گاز مایع طبیعی را در تاریخ خود از کشورهایی غیر از روسیه وارد نمود.

          برخی عوامل باعث می‌شود لهستان نتواند مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، در مورد کاهش واردات گاز مایع طبیعی از روسیه اقدام نماید: 1. تعداد زیاد خودرو با سوخت گاز مایع طبیعی: حدود 3 میلیون خودرو در لهستان از گاز مایع طبیعی استفاده می‌کنند و سه چهارم گاز مایع طبیعی وارداتی به لهستان به عنوان سوخت خودرو استفاده می‌شود. 2. ظرفیت تولید پایین پالایشگاه‌های داخلی: پالایشگاه‌های داخلی لهستان، ظرفیت تنها تولید 16 درصد تقاضای گاز مایع طبیعی کشور را دارد. 3. موقعیت پایانه‌های گاز مایع طبیعی لهستان: این پایانه‌ها عمدتاً در شرق این کشور قرار دارند و برای دریافت سوخت از روسیه و بلاروس طراحی شده اند. از طرف دیگر بیش از 70 درصد واردات گاز مایع طبیعی لهستان، از طریق راه آهن و جاده انجام می‌شود و تنها 29٪ از طریق دریا وارد کشور می‌شود. 4. ظرفیت پایین ذخیره: لهستان ظرفیت ذخیره سازی بسیار کمی دارد و تنها می‌تواند حجمی معادل 4٪ از مصرف سالانه گاز مایع طبیعی خود را ذخیره نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما