معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۱۱:۵۶

اخبار اقتصادی لهستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری لهستان در هفتۀ چهارم شهریور 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اختصاص 5 میلیارد یورو از صندوق انسجام اروپا برای بازسازی پس از سیل در لهستان

 پس از جاری شدن سیل بی سابقه در جنوب غربی لهستان که خسارات متعددی را ایجاد نمود و باعث شد برای اولین بار در تاریخ، وضعیت بحرانی ناشی از بلایای طبیعی در این کشور اعلام شود، خانم فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام نمود 5 میلیارد یورو از صندوق انسجام برای بازسازی پس از سیل در لهستان اختصاص خواهد یافت. کمیسیون اروپا پس از جلسه روز پنج شنبه 19 سپتامبر بین سران کشورهای آسیب دیده از سیل اخیر که در لهستان برگزار گردید اعلام نمود مجموعا 10 میلیارد یورو از صندوق انسجام کمیسیون به این کشورها اختصاص یافته است.

https://www.gov.pl/web/infrastruktura/polska-otrzyma-5-mld-euro-ze-srodkow-europejskich-na-odbudowe-po-powodzi

لهستان سومین کشور در اتحادیه اروپا با بیشترین نرخ تورم در ماه اوت

داده‌های جدید یورواستات نشان می دهد لهستان در ماه اوت، پس از رومانی (5.3 درصد) و بلژیک (4.3 درصد) با ثبت 4 درصد، سومین میزان تورم در اتحادیه اروپا را ثبت کرده است. این در حالی است میانگین تورم در بین کشورهای اتحادیه کاهش یافته و از 2.6 درصد در ماه قبل به 2.2 درصد رسیده است. گفته می‌شود کاهش نرخ تورم در منطقه یورو اساساً ناشی از کاهش 3 درصدی قیمت انرژی نسبت به سال قبل بوده است که در لهستان به علت آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی، روند معکوس داشته است. همچنین کشورهای لیتوانی (0.8 درصد) و لتونی (0.9 درصد) کمترین نرخ تورم را در این بازه زمانی ثبت کرده اند.

https://www.bankier.pl/wiadomosc/Inflacja-w-krajach-Unii-Europejskiej-w-sierpniu-2024-8814172.html

به تعویق افتادن بزرگترین پروژه سرمایه گذاری خارجی در لهستان

وزارت امور دیجیتال لهستان عصر روز دوشنبه 16 سپتامبر اعلام کرد شرکت آمریکایی اینتل، برنامه‌های خود برای ساخت کارخانه‌های تراشۀ نیمه‌هادی در لهستان و آلمان را تا سال 2026 به تعویق انداخته است. دلیل این تصمیم اینتل، بدتر شدن وضعیت مالی شرکت در مقیاس جهانی و نیز عدم دریافت سفارش به میزان پیش‌بینی شده اعلام شده است. این در حالی است که ماه جون سال 2023 اینتل اعلام کرد در نظر دارد حدود 5 میلیارد دلار برای احداث کارخانه تراشه‌سازی در لهستان سرمایه گذاری نماید و بر اساس تخمین‌ها، در نتیجه این سرمایه گذاری که بزرگترین سرمایه گذاری مستقیم خارجی در لهستان لقب گرفته بود، بیش از 2000 شغل ایجاد می‌شود.

https://www.tvp.info/82355124/koniec-duzych-inwestycji-w-polsce-wycofanie-intela-to-element-szerszego-trendu

کشف بزرگترین میدان نفتی در چند سال اخیر در لهستان 

اورلن غول انرژی لهستان، از کشف ذخایر بزرگ نفتی در نزدیکی شهر Świebodzin در غرب این کشور خبر داد . بر اساس تحلیل های اولیه، ممکن است سالانه 500 هزار تن نفت خام از این میدان نفتی قابل استخراج باشد. این بزرگترین میدان نفتی کشف شده در این کشور در چند سال اخیر است. با این وجود با در نظر گرفتن نیاز لهستان که به چند ده میلیون تن در سال می رسد، این میدان تنها گوشه‌ای از نیاز لهستان را تامین خواهد کرد و تغییری در واردات نفت به این کشور ایجاد نخواهد کرد.

https://www.orlen.pl/pl/o-firmie/media/komunikaty-prasowe/2024/Wrzesien-2024/orlen-odkryl-duze-zloze-ropy-naftowej-w-zachodniej-polsce 

لهستان در انتهای جدول وسایل نقلیه برقی در اتحادیه اروپا 

بر اساس آمار منتشر شده توسط یورواستات، تنها 0.2 درصد از وسایل نقلیه مسافربری ثبت شده در لهستان، خودروهای برقی و به عبارتی خودروهای با آلایندگی صفر هستند تا بدین ترتیب لهستان در کنار یونان و قبرس، در قعر جدول رده‌بندی کشورهای اروپا با تعداد خودروهای برقی ثبت شده قرار گیرد. دانمارک با ثبت بیش از 7 درصد و سپس سوئد با ثبت تقریباً 6 درصد خودور با آلایندگی صفر،  در صدر این جدول قرار دارند.

https://businessinsider.com.pl/gospodarka/polacy-nie-lubia-elektrykow-raport-nie-pozostawia-watpliwosci/p5224gq

بهبود پیش‌بینی رشد اقتصادی لهستان در گزارش آژانس رتبه بندی فیچ

در آخرین گزارش آژانس رتبه بندی فیچ، تحلیلگران پیش بینی‌های خود را برای رشد اقتصادی لهستان برای سال‌های 2024 و 2025 اصلاح کردند و آنرا به ترتیب از 2.8 درصد به 3.0 درصد و از 3.4 درصد به 3.6 درصد افزایش داده‌اند. انتظار می رود بانک ملی لهستان نرخ بهره فعلی را در 5.75 درصد حفظ کند. در عین حال در این گزارش، تأکید شده است لهستان به علت رشد شدید دستمزدها، با خطر افزایش تورم و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی در سال 2025 مواجه است. 

https://forsal.pl/gospodarka/artykuly/9600873,fitch-podwyzsza-prognoze-wzrostu-pkb-polski-w-2025-roku-mamy-urosnac.html#google_vignette

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما