معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۰- ۰۷:۵۹

انتشار پیشنویس بودجه سال 2025 دولت لهستان

وزارت دارایی لهستان پیشنویس بودجه سال 2025 را منتشر نمود. بر مبنای قانون اساسی لهستان، بودجه کشور پس از نهایی شدن از سوی دولت، به پارلمان ارسال خواهد شد.

 برخی نکات این پیشنویس به شرح ذیل است:

در پیشنویس بودجه سال 2025، هزینه‌های دفاعی و بودجه آژانس امنیت داخلی افزایش یافته است. سهم وزارت خارجه از بودجه سال 2025 نیز 3.6 میلیارد زلوتی (حدود 900 میلیون یورو) خواهد بود که علاوه بر اختصاص مبالغی برای توسعه روابط دوجانبه و چندجانبه از طریق همکاری با سایر کشورها و همکاری با سازمان‌های بین المللی، در ذیل آن، 760 میلیون زلوتی برای ارتقای وجهه بین المللی لهستان، حمایت از توسعه، دموکراسی و حقوق بشر و 710 میلیون زلوتی برای نمایندگی‌های در خارج از کشور در نظر گفته شده است تا ضمن حفاظت از منافع لهستان، از دسترسی به خدمات کنسولی برای شهروندان لهستانی در خارج از کشور اطمینان حاصل شود.

در پیشنویس بودجه، بیش از 25 میلیارد زلوتی (حدود 6 میلیارد یورو) برای سیستم قضایی در نظر گرفته شده است تا آنرا صرف وظایف خود برای تضمین حق قانونی شهروندان برای داشتن یک دادگاه داخلی، تامین امنیت اجتماعی از طریق جداسازی افراد بازداشت شده و محکوم به حبس موقت، آماده سازی محکومان برای بازگشت به زندگی در جامعه پس از گذراندن دوران محکومیت نماید. همچنین وزارت دادگستری موظف است سیستم نظارت الکترونیکی را تقویت نماید و از دسترسی خدمات بهداشتی مناسب در مراکز بهداشتی درمانی زندان‌ها و مراکز و توانبخشی زندانیان اطمنیان حاصل شود.

بودجه در نظر گرفته شده برای وزارت آموزش و پرورش، 34  میلیارد زلوتی (معادل 8 میلیارد یورو) است که نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش داشته است. در این پیشنویس، بودجه مراکز علمی لهستان مانند آکادمی علوم لهستان و آکادمی‌کوپرنیک به تفکیک اعلام شده است و برای کارکنان دانشگاه‌ها نیز افزایش 5 درصدی حقوق در نظر گرفته شده است.

همچنین مبلغ 6.590 میلیارد زلوتی (1.5 میلیارد یورو) برای وزارت فرهنگ در نظر گرفته شده است که علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی مانند بزرگداشت وقایع تاریخی بویژه جنایت های انجام شده علیه مردم این کشور در جنگ های جهانی اول و دوم، مراقبت از بناهای تاریخی و میراث ملی ملموس و ناملموس لهستان را بر عهده دارد.

بر اساس پیشنویس بودجه، هزینه‌های دولت بالغ بر 921.6 میلیارد زلوتی خواهد بود که با توجه به در آمدهای در نظر گرفته شده برای دولت به میزان  632.6 میلیارد زلوتی، دولت با کسر بودجه 289 میلیارد زلوتی (67.3 میلیارد یورو) مواجه خواهد بود. با این وجود، آندری دومانسکی، وزیر دارایی لهستان، همزمان با انتشار پیشنویس بودجه سال 2025 در نشست خبری اعلام نمود این بودجه با در نظر گرفتن رشد اقتصادی 3.1 درصد سال جاری که نسبت به سال گذشته 0.2 درصد افزایش داشته است در نظر گرفته شده است که پیشبینی می‌شود روند رو به رشد آن در سال 2025 ادامه یابد. وی همچنین ضمن تشریح برنامه‌های دولت برای جبران کسری بودجه، از آزادسازی بودجه‌های اتحادیه اروپا به عنوان تضمین اجرایی شدن آن‌ها یاد نمود.

دولت لهستان با اختصاص نزدیک به 5 درصد از تولید ناخالص داخلی خود به هزینه‌های دفاعی، مانند سال 2024، در بین اعضای ناتو، بیشترین میزان تولید ناخالص داخلی خود را به این موضوع اختصاص داده است که پس از آن، استونی (3.43٪)، ایالات متحده (3.38٪)، لتونی (3.15٪) و یونان (3.08٪) قرار گرفتند.

علاوه بر اجماع سیاسی در بین احزاب لهستان در مورد نیاز به افزایش هزینه‌های نظامی، بر اساس مطالعه ای که توسط Business Insider Polska در سال 2024 انجام شد، بیش از 75 درصد از مردم این کشور با افزایش بودجه نظامی موافق هستند.  

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما