معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۳

تولید تنباکو و افزایش صادرات آن در زیمبابوه

در نوشتار پیش‌رو به بررسی میزان تولید تنباکو و افزایش صادرات آن در زیمبابوه به عنوان بزرگترین تولیدکننده تنباکو قاره آفریقا خواهیم پرداخت.

زیمبابوه بزرگترین تولیدکننده تنباکو قاره آفریقا، فصل فروش تنباکو خود را از اواسط ماه مارس با سخنرانی معاون رئیس جمهور و خریداران مشتاق بین المللی افتتاح کرد. در سال‌های اخیر زیمبابوه به سرعت تولید محصول خود را افزایش داده است، بطوری که با تولید 288000 تن محصول در سال ۲۰۱۹، جایگاه خود را به عنوان یکی از پنج صادرکننده برتر تنباکو در جهان تثبیت کرده است.

میزان تولید محصول تنباکو با وجود افزایش قیمت کود، ناشی از جنگ در اوکراین افزایش یافت. جنگ برای کشاورزان تنباکو ضرر و زیان فراوانی در پی داشت، زیرا شروع درگیری زمانی رخ داد که آنها در حال کاشت محصول خود بودند و به ناچار مجبور به خرید کود به قیمت بسیار بالایی گردیدند.

مقامات این کشور پیش بینی کردند که در این فصل زراعی 254000 تن برگ طلایی تنباکو برداشت کنند. سال گذشته میزان برداشت تنباکو حدود 234000 تن بوده است، که نشان دهنده رشد بیش از 9 درصدی تولید این محصول می‌باشد.

پاتریک دیونیش، رئیس نهاد نظارتی، هیئت بازاریابی صنعت دخانیات اظهار داشت که افزایش تولید، تمایل بیشتر کشاورزان به کاشت این محصول است. مطابق آمار، تعداد کشاورزان مزارع تنباکو از 123000 کشاورز در فصل گذشته به حدود 150000 کشاورز رسیده، همچنین زمین‌هایی زیر کشت تنباکو نیز از حدود 110000 هکتار (272000 جریب) در فصل گذشته به 118000 هکتار (حدود 292000 جریب) افزایش یافته است.

بر اساس آمار دولتی، یک دهه بعد و پس از اخراج چندین هزار کشاورز سفیدپوست که اکثریت کشاورزان را تشکیل می دادند، تولید تنباکو به کمتر از 60000 تن رسیده بود، اما اکنون تولید این محصول به حدود 254000 تن رسیده است.

زیمبابوه اکنون می خواهد صنعت تنباکوی خود را با افزایش تولید سیگار در داخل رونق بخشد و با کوتاه کردن  دست خارجی‌ها از این محصول، سودآوری بیشتری  برای کشاورزان و اقتصاد خود بوجود آورد. این تصمیم در حالی اتخاذ گردیده است که در حال حاضر چین عمده سرمایه تولید این محصول را تامین و سهم عمده تنباکوی زیمبابوه را خریداری می‌کند.

چینی‌ها با اجرای قراردادی ویژه که توسط شرکت ملی دخانیات چین که بزرگترین تولیدکننده سیگار در جهان طراحی و انعقاد شده است، به رونق صنعت دخانیات زیمبابوه کمک کردند.

قرارداد به این صورت است که شرکت چینی بذر، کود کشاورزی و همچنین غذا و دستمزد نیروی کار و کشاورزان سیاه پوست که اکنون اکثریت تولیدکنندگان تنباکو زیمبابوه را تشکیل می دهند بصورت قرضی تامین می‌کنند، در مقابل کشاورزان نیز موظفند محصول خود را به شرکت چینی یا نمایندگان آن بفروشند. مقامات این کشور تأیید کردند که حدود 95 درصد از محصول تنباکو زیمبابوه از طریق این قرارداد تولید و بفروش می رسد.

مقامات کشوری همچنین اظهار داشتند که این گونه قراردادها زیان جبران‌ناپذیر به بخش کشاورزی و اقتصاد زیمبابوه وارد کرده است، چرا که بیشتر درآمد و سود حاصل از فروش تنباکو از این کشور خارج می‌گردد. مشکل اصلی این صنعت این است که پیمانکاران داخلی قادر نیستند در داخل کشور وام دریافت نمایند، بنابراین مجبورند از بانک های خارجی وام دریافت کنند.

دوونیش یکی از اعضای هیئت بازاریابی دخانیات در مصاحبه با آسوشیتدپرس اظهار داشت: پیمانکاران محصول را خریداری می‌کنند و پس از فروش مجبورند مبالغ دریافتی را با سود فراوان به بانکداران خارج از کشور بازگردانند که این اتفاق دست پیمانکاران داخلی را از این تجارت پر سود کوتاه کرده است.

کنستانتینو چیونگا معاون رئیس جمهور زیمبابوه به این مشکل اساسی پرداخت و تاکید نمود که دولت در فصل آینده زراعی 60 میلیون دلار به کشاورزان تحت طرح تحول دخانیات کمک خواهد کرد. در این خصوص دولت به دنبال تامین بودجه وام کشاورزان است بطوری که از پوشش 5 درصدی فعلی تا سال 2025 به پوشش 70 درصدی برسد. از سوی دیگر وی ابراز امیدواری نمود که کشاورزان بتوانند برداشت محصول سالانه را به 331000 تن برسانند. باید توجه داشت، در حال حاضر تنها 2 درصد از محصول تنباکو به صورت محلی به سیگار تبدیل می‌شود. بر اساس همین طرح زیمبابوه می خواهد تا سال  2025 30 درصد محصول تولیدی را به سیگار تبدیل کند و صادرات را افزایش و ارزش افزوده برای کشور به ارمغان بیاورد. ایشان اظهار داشت: مایوس کننده است که تنها 98 درصد تنباکوی تولیدی را به صورت نیمه فرآوری شده صادر می‌کنیم. این  بدان معنا است که در حال صادرات کردن فرصت اشتغال و ارزش افزوده کشور هستیم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما