معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۳

حصول برخی اهداف اقلیمی آلمان در سال 2022

داده‌های ارائه شده از سوی آژانس محیط زیست فدرال (UBA)، نشان می دهد که سال گذشته مقادیر انتشار گازهای گلخانه‌ای در آلمان با 1.9 درصد کاهش نسبت به سال قبل (2021)، حدود 746 میلیون تن بوده که در مقایسه با سال 1990، تقریبا به میزان 40.4 درصد کاهش یافته است که این به معنی تحقق اهداف اقلیمی در بخش انرژی، به عنوان بزرگترین تولیدکننده دی اکسید کربن دراین کشور می‌باشد.

جمهوری فدرال آلمان، سال گذشته (2022) با وجود استفاده گسترده از ذغال‌سنگ به منظور پوشش کسری انرژی ناشی از بحران اوکراین و تحریم روسیه، در رسیدن به هدف آب و هوایی خود موفق عمل کرده است. البته بخش حمل‌و‌نقل این کشور کماکان سهم بسزایی در انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته است.

داده‌های ارائه شده از سوی آژانس محیط زیست فدرال (UBA)، حاکی از این است که سال گذشته مقادیر انتشار گازهای گلخانه‌ای در آلمان با 1.9 درصد کاهش نسبت به سال قبل (2021)، حدود 746 میلیون تن بوده که در مقایسه با سال 1990، تقریبا به میزان 40.4 درصد کاهش یافته است که این به معنی تحقق اهداف اقلیمی (هرچند به سختی) در بخش انرژی، به عنوان بزرگترین تولیدکننده دی اکسید کربن دراین کشور می‌باشد.

از سوی دیگر اما بخش حمل‌و‌نقل با وجود معرفی بلیت‌های 9 یورویی، افزایش بهای انواع سوخت خودرو و افزایش خودروهای برقی، برای دومین بار متوالی نتوانسته به تعهدات قانونی خود در این مقوله عمل کند. حمل‌و‌نقل تنها بخشی بود که انتشار گازهای گلخانه‌ای خود نسبت به سال 2021 را بیش از یک میلیون تن افزایش داد. البته بخش ساختمان‌سازی هم به رغم کاهش نسبی گازهای گلخانه‌ای، در حصول به اهداف تعیین شده خود ناکام مانده است.

جمهوری فدرال آلمان مطابق با برنامه کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی خود باید انتشار مقادیر CO2 را تا سال 2030، به میزان 65 درصد (نسبت به سال پایه) کاهش داده تا بتواند در نهایت حداکثر تا سال 2045، به اقتصاد بدون کربن دست یابد.

طبق نظر دیرک مسنر رئیس آژانس محیط‌زیست فدرال، تحقق چنین هدفی تنها درصورتی میسر خواهد شد که انتشار گازهای گلخانه‌ای در آلمان تا سال 2030، همه ساله به میزان 6 درصد تقلیل پیدا کند که این مقدار به گفته وی، از سال 2010 تاکنون به دو درصد هم نرسیده است و تنها چاره کار، تسریع در گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر و شمول برنامه‌های کربن زدایی در همه حوزه‌ها، از تولیدات صنعتی گرفته تا بخش ساختمان و حمل‌و‌نقل و کشاورزی می‌باشد.

برنامه و روند کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در آلمان از دهه 1990 تاکنون (به میلیون تن)

شایان ذکر است که میزان آلاینده‌های زیست‌محیطی نیروگاه‌ها در آلمان، سال گذشته به دلیل افزایش ناگزیرِ استفاده از ذغال‌سنگ، 4.4 درصد افزایش یافت و در مقابل، گاز طبیعی کمتری سوزانده شد و تولید برق از سایر منابع سبز مثل باد، خورشید و آب، حدود 9 درصد بیشتر شد. مقادیر انتشار CO2 بخش صنعتی آلمان در سال 2022، به میزان 19 میلیون تن یا 10.4 درصد نسبت به سال 2021 کاهش یافت که واسطه اصلی آن، افزایش شدید قیمت انرژی ناشی از جنگ اوکراین، به ویژه در بخش‌های صنایع فلزی و شیمیایی بوده است.

قانون حفاظت از آب و هوا در آلمان، الزامات سختی را برای بخش‌های مختلف مدنظر قرار داده است که ذیل آن، حوزه‌هایی همچون حمل‌و‌نقل و ساختمان که از اهداف سالانه خود عقب مانده‌اند، ملزم به تنظیم و بازگشت به سطوح تعریف شده، تحت نظارت هیات مستقلی از کارشناسان خواهند بود.

منبع:

https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/klima-nachhaltigkeit/treibhausgas-ausstoss-deutschland-schafft-klimaziel-2022-18749684.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما