معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۵

اخبار اقتصادی هلند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی هلند در هفته دوم اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

وضعیت تورم هلند در ماه فوریه

 بر اساس گزارش مرکز آمار هلند (cbs.nl)، نرخ تورم این کشور بر اساس شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ماه فوریه 2023 نسبت به ماه مشابه در سال گذشته، معادل 8 درصد بوده است. در این گزارش، میزان تورم در محصولات صنعتی (به استثنای انرژی و سوخت خودرو) 8.7 درصد، انرژی (به استثنای سوخت خودرو) 1.1- درصد، مواد غذایی، نوشیدنی و تنباکو 15.1 درصد و خدمات 5.7 درصد اعلام شده است. جنگ اوکراین که موجب افزایش قیمت انرژی و برخی مواد غذایی و در نتیجه افزایش در دیگر اقلام شده است، همچنان اصلی‌ترین عامل تورم در این کشور طی ماه‌های گذشته عنوان شده است.

روابط تجاری ایران و هلند در سال 2022

براساس گزارش اداره آمار اروپا (Eurostat)، میزان روابط تجاری (کالایی) هلند و ایران در سال 2022 حدود 385 میلیون یورو بوده که از این رقم 329 میلیون یورو مربوط به صادرات هلند به ایران و 56 میلیون یورو واردات هلند از ایران می‌باشد. تراز تجاری دو کشور نیز 273 میلیون یورو به نفع هلند می‌باشد.

مبادلات تجاری هلند و روسیه در سال 2022

مرکز آمار هلند اعلام کرد صادرات هلند به روسیه از زمان جنگ اوکراین در یک سال پیش، 38 درصد کاهش یافته است. میزان صادرات هلند به روسیه در 2022 معادل 3.7 میلیارد یورو بوده که اقلام مهم آن شامل کامیون و ماشین‌آلات، گل و گیاه و دارو بوده است. بیشترین کاهش صادرات نیز مربوط به تراشه‌های بسیار کوچک و نیمه‌هادی‌ها می‌باشد. در عین حال، واردات هلند از روسیه 13 درصد افزایش یافته و به 21 میلیارد یورو رسیده است که ناشی از افزایش قیمت انرژی بوده است. واردات نفت خام نیز با 14 درصد کاهش به 6.2 میلیارد یورو رسیده است.

شرکت‌های هلندی هنوز در روسیه تجارت می‌کنند

تعدادی از شرکت‌های هلندی همچنان به تجارت در روسیه ادامه می‌دهند؛ این در حالی است که هلند هفته گذشته به دلیل عرضه محصولات جدید در بازار روسیه مورد انتقاد قرار گرفت. شرکت تولید لامپ و لوازم روشنایی Signify، شرکت قهوه JDE Peets، گروه بانکی ING و شرکت Philips از جمله شرکت‌هایی هستند که در روسیه فعالیت دارند. نماینده این شرکت‌ها اوایل ماه فوریه در برابر کمیته‌ای از نمایندگان مجلس حاضر شده بودند تا توضیح دهند که چرا با وجود تحریم‌ها، همچنان در روسیه فعالیت می‌کنند. استیون فن رایسویک، رئیس هیئت مدیره بانک آی ان جی به نمایندگان مجلس گفت: عملیات بانکی در روسیه عمدتا شامل وام‌های شرکت است و بانک در تلاش است تا پول خود را پس بگیرد. وی گفت: اگر این کار را نکنیم، هدیه‌ای به مشتری روسی است. سخنگوی فیلیپس نیز به نمایندگان مجلس گفت که این شرکت فقط تجهیزات بیمارستانی را برای بیمارستان‌های روسیه تامین می‌کند و این وضعیت با مقامات اوکراینی مورد مذاکره قرار گرفته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما