معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۷- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی هلند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی هلند در هفتۀ اول تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آمستردام در رتبه سیزده جهانی برای جذب شرکت‌های استارآپ

گزارش موسسه تحقیقاتی Startup Genome نشان می‌دهد که آمستردام پس از لندن جذاب‌ترین مکان در اروپا برای استارت‌آپ‌ها است و در سطح جهان نیز در رتبه سیزدهم قرار دارد. آمستردام از نظر دسترسی خوب به منابع مالی برای استارت‌آپ‌ها و در دسترس بودن استعداد و تجربه، امتیاز بالایی کسب کرده است. بسیاری از استارت‌آپ‌ها در آمستردام با موفقیت به ‌اصطلاح scale up می‌شوند، در حالی که پاریس و برلین از این نظر امتیاز کمتری کسب می‌کنند. ارزش اکوسیستم نیز یکی دیگر از شاخص‌های رتبه‌بندی بوده که آمستردام از این منظر در میان پنج کشور برتر اروپا قرار گرفته و به پاریس و برلین نزدیک است.

https://fd.nl/bedrijfsleven/1520378/amsterdam-aantrekkelijker-voor-start-ups-dan-parijs-en-berlijn

بحران در شرکت‌های مواد غذایی

بسیاری از شرکت‌های خدمات غذایی منجمله شرکت‌های کترینگ و سوپرمارکت‌ها علیرغم افزایش گردش مالی مشترک بیش از 20 درصدی و رسیدن به عدد 61 میلیارد یورو در سال گذشته، کماکان در حالت بحران به سر می‌برند. کارآفرینان در بخش مواد غذایی با درآمد خود دست و پنجه نرم می‌کنند و نگرانی‌های قابل توجهی در مورد کاهش حاشیه‌های سود، کمبود کارکنان و غیره دارند. سوپرمارکت‌هایی مانند جامبو و لیدل گردش مالی بیشتری داشته‌اند، اما تعداد واقعی محصولات فروخته شده در حال کاهش می‌باشد. شرکت‌های پخش مواد غذایی در حال بررسی اقدامات دیگری به جز افزایش قیمت‌ها (مانند محدود کردن ضایعات مواد غذایی، افزایش مقیاس و پذیرش حاشیه سود کمتر) برای حفظ گردش مالی می‌باشند، با وجود این نگرانی‌ها، رشد فروش تقریباً 15 درصدی برای سال جاری پیش‌بینی شده است.

https://nltimes.nl/2024/06/18/food-prices-continue-rise-sector-crisis-mode

تعدیل 400 نفر از کارکنان فیلیپس در هلند

گروه فناوری فیلیپس در حال تعدیل 400 شغل از حدود 1700 کارمند خود در تاسیسات تولیدی در دراختن (Drachten) می‌باشد. فیلیپس قصد دارد بخشی از تولید خود را به اندونزی و چین منتقل کند. علاوه بر این، برخی تولید محصولات نوزاد برند Avent که توسط شرکت فیلیپس صورت می‌گیرد، قرار است به یک تولیدکننده خارجی اروپایی واگذار شود. انتظار می‌رود اجرای سازماندهی مجدد برنامه‌ریزی شده دو سال طول بکشد.

https://www.rtvnoord.nl/economie/1173924/philips-wil-400-banen-schrappen-in-drachten-klap-voor-de-regio

تداوم کمک‌های کرونایی برای اقتصاد هلند در طولانی مدت

دفتر تحلیل سیاست‌های اقتصادی هلند (CPB) در مطالعه‌ای که اخیرا منتشر شد، گزارش داده که دولت هلند به اقدامات حمایتی مرتبط با همه‌گیری کرونا برای مدت طولانی ادامه خواهد داد. دفتر تحلیل سیاست‌های اقتصادی هلند اظهار کرده که دولت این کشور سریعا اطمینان داده که کمک‌های کرونایی وجود خواهد داشت تا از آسیب‌های اقتصادی بزرگ جلوگیری کند. در این گزارش آمده است: با بهبود اقتصاد و تشدید بیشتر بازار کار، اقدامات حمایتی همچنان پابرجا مانده و حتی تا حدی تمدید شده است و آثار مخرب کرونایی را کاهش داده است. این دفتر تخمین می‌زند که هم اکنون حدود 35 درصد از شرکت‌های هلندی از حمایت کرونا در قالب تعویق مالیاتی، یارانه دستمزد و سایر طرح‌های یارانه‌ای استفاده می‌کنند و شرکت‌ها و موسسات گردشگری در بخش فرهنگی به احتمال زیاد از این طرح‌ها استفاده کرده‌اند.

https://www.dutchnews.nl/2024/06/support-for-industry-during-coronavirus-went-on-too-long-cpb/

آمستردام؛ 30 مین شهر گران قیمت برای مهاجران

بر اساس تحقیقات موسسه مشاوره منابع انسانی مرسر، آمستردام رتبه 30 را در میان گران‌ترین شهرها برای مهاجران در سراسر جهان کسب کرده است. مرسر هزینه زندگی در شهرهای سراسر جهان را سالانه بررسی می‌کند. هنگ‌کنگ، سنگاپور و زوریخ در صدر فهرست امسال قرار دارند. هفت شهر آمریکا از جمله لس آنجلس (10)، هونولولو (12) و سانفرانسیسکو (13) در بین 20 شهر برتر قرار دارند. در منطقه اقیانوس آرام، سیدنی (58) گران‌ترین شهر و در هند نیز شهر بمبئی می‌باشد.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-06-16/these-are-the-world-s-most-expensive-cities-for-expats-in-2024

تلاش شرکت استارت‌آپ هلندی-بریتانیایی برای حذف گازهای گلخانه‌ای

شرکت جدید التاسیس هلندی-بریتانیایی فعال در زمینه هوش مصنوعی (CuspAI)، 30 میلیون دلار از سرمایه‌گذاران برای توسعه فناوری با هدف کشف موادی که می‌توانند گازهای گلخانه‌ای را از هوا حذف کنند، جمع‌آوری کرده است. مکس ولینگ از بنیانگذاران این شرکت و از مشهورترین دانشمندان هلندی هوش مصنوعی است که تا پاییز گذشته ریاست آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی مایکروسافت در آمستردام را بر عهده داشته است. او پیش از این، شرکت اسکایفر را تأسیس کرد که در سال 2017 آن را به سازنده تراشه آمریکایی کوالکام فروخت.

https://nz.finance.yahoo.com/news/cambridge-based-cuspai-taps-godfather-070214110.html

گسترش فعالیت‌های LNG توسط شرکت شل

شرکت LNG Pavilion Energy در سنگاپور توسط شرکت شل بدون افشای جزئیات مالی خریداری شده است. شل پیش از این بزرگترین تاجر LNG در جهان بوده و هم اکنون در حال گسترش این موقعیت است. پاویلیون انرژی در سراسر جهان در تجارت، حمل‌ونقل و عرضه LNG فعال است و فعالیت‌های بازاریابی در آسیا و اروپا را انجام می‌دهد. بنا به اظهارات مدیر مجتمع گاز در شل، خرید پاویلیون انرژی موقعیت پیشرو شل در LNG را تقویت می‌کند و دسترسی به بازارهای گاز استراتژیک در آسیا و اروپا را نیز فراهم می‌کند. شل انتظار دارد تقاضا برای LNG در سال‌های آینده به شدت افزایش یابد، زیرا این سوخت به عنوان یک سوخت انتقالی در گذار به انرژی سبز در نظر گرفته می‌شود و تا سال 2040 تقاضای جهانی برای LNG می‌تواند 50 درصد افزایش یابد.

https://fd.nl/bedrijfsleven/1520522/shell-koopt-lng-bedrijf-in-singapore

فروش شرکت هوش مصنوعی Textkernel

شرکت هوش مصنوعی Textkernel مستقر در آمستردام به شرکت نرم افزاری آمریکایی Bullhorn فروخته شد. به گفته منابع روزنامه Financieele Dagblad، این فروش به ارزش تقریبی 300 میلیون یورو بوده است. Textkernel در سال 2001 تاسیس شد و در هوش مصنوعی برای استخدام و انتخاب کارکنان تخصص دارد. این شرکت، 220 کارمند دارد که بیشتر آنها در آمستردام کار می‌کنند. آمریکا بازار اصلی این شرکت است، با این حال، پس از خرید، دفتر مرکزی آن در پایتخت هلند باقی خواهد ماند. Bullhorn نرم افزاری را برای صنعت استخدام در 14 کشور ارائه می‌دهد.

https://www.techzine.eu/news/analytics/121381/dutch-ai-recruiter-textkernel-acquired-by-us-based-bullhorn-for-300-million-euros/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما