معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۰- ۰۷:۰۰

اخبار اقتصادی هلند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی هلند در هفتۀ چهارم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش 47 درصدی ورشکستگی مشاغل هلندی از ژانویه 2024؛ بدترین شروع از 2017

بر اساس اعلام مرکز آمار هلند، از اول ژانویه 2024 حدود 1392 کسب و کار، مؤسسه و سازمان ورشکست شده اند که نسبت به مدت مشابه در سال 2023 حدود 47 درصد افزایش داشته است. این بالاترین رقم در چهار ماه اول سال از ژانویه تا آوریل 2017 بوده است. به صورت ماهانه در هلند ورشکستگی‌های تجاری 6 درصد افزایش یافته است.

در ماه آوریل بخش تجارت با 72 ورشکستگی، 2.4 درصد افزایش نسبت به ماه قبل داشته و بیشترین ضربه را متحمل شده است اما در عین حال این بخش یکی از بالاترین تعداد شرکت های ثبت شده را دارد. ورشکستگی در بخش ساخت و ساز نیز در آوریل به 62 مورد رسیده که نسبت به 36 مورد در ماه مارس افزایش داشت.

تعداد ورشکستگی‌ها در حمل و نقل و ذخیره سازی نیز از 26 مورد به 39 مورد رسیده است. ورشکستگی‌های هتلداری و پذیرایی نسبتاً ثابت بوده و 28 مورد را شامل شده است. ورشکستگی‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از 12 مورد در ماه مارس به 20 مورد در ماه آوریل افزایش یافت.

https://nltimes.nl/2024/05/13/dutch-business-bankruptcies-47-percent-since-january-worst-start-since-2017

 تداوم کاهش تولید بخش صنعتی هلند در ماه مارس

گزارش مرکز آمار هلند (CBS) نشان می دهد که تولید بخش صنعتی در ماه مارس نسبت به دوره مشابه در سال گذشته شش درصد کاهش یافته است. سطح تولید نیز در هشت ماه قبل از سال جاری به دلیل سفارشات کمتر و فعالیت ضعیف کاهش یافته است. بیش از سه چهارم شرکت های صنعتی در مارس کمتر از یک سال قبل تولید کردند. تعمیرات و نصب ماشین آلات و پس از آن صنعت تجهیزات حمل و نقل بیشترین افت تولید را داشته اند. صنایع شیمیایی تنها شاخه‌ای بود که تولید آن کمی افزایش داشته است.

Nevi (انجمن هلندی برای مدیران خرید) اوایل این ماه گزارش داد که به نظر می رسد بخش صنعتی هلند سریعتر از کشورهای اطراف منطقه یورو، مانند آلمان، در حال بهبود است. داده‌های این انجمن نشان می دهد که تولید، تعداد سفارشات جدید و فرصت های شغلی در ماه آوریل افزایش یافته است. افزایش سفارشات جدید در شرکت های تولیدی هلندی بزرگترین افزایش در دو سال گذشته بود.

https://nltimes.nl/2024/05/13/dutch-industrial-sector-continued-drop-production-march

رشد منفی اقتصاد هلند در سه ماهه اول سال 2024

بر اساس گزارش مرکز آمار هلند (CBS)، اقتصاد هلند طی سه ماه اول سال روند معکوس داشته و تولید ناخالص داخلی برای چهارمین بار در پنج فصل گذشته روند کاهشی را تجربه کرده است صادرات در ماه مارس به شدت 6 درصد و تولید ناخالص داخلی نیز از ژانویه تا مارس 0.1 درصد کاهش داشته است. در مقایسه با سه ماهه اول سال 2023 رشد اقتصادی هلند در سه ماهه گذشته 0.7 درصد کاهش داشته است. طبق این گزارش هر چند استخراج مواد معدنی بیشترین کاهش را به ثبت رسانده  اما بخش تولید بیشترین سهم را در کاهش تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول داشته است.

صادرات کالا در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.9 درصد کاهش داشته است. صادرات مواد غذایی، آشامیدنی و تنباکو، محصولات شیمیایی، محصولات الکتریکی و ماشین آلات به ویژه نسبت به سال گذشته کمتر بوده است. همچنین شرایط صادرات در این ماه منفی تر از اوایل سال بود. این عمدتا به این دلیل است که توسعه سالانه نرخ ارز واقعی کمتر نامطلوب بوده و انقباض سال به سال در تولید صنعتی آلمان کمتر بوده است. حجم واردات نیز به دلیل تحولات در بخش‌های نفت و گاز طبیعی، مواد غذایی و آشامیدنی، محصولات شیمیایی، تجهیزات الکتریکی و ماشین‌آلات 0.3 درصد کاهش یافته است.

طبق گزارش مرکز آمار هلند، اقتصاد این کشور بدتر از شرکای تجاری اصلی هلند عمل کرده است. اقتصاد کل اتحادیه اروپا در سه ماهه اول نسبت به سه ماهه قبل 0.3 درصد رشد داشته است. بلژیک نیز 0.3 درصد رشد تولید ناخالص داخلی را تجربه کرد، در حالی که آلمان و فرانسه رشد 0.2 درصدی را ثبت کردند. اقتصاد ایالات متحده 0.4 درصد و بریتانیا 0.6 درصد رشد کردند

https://nltimes.nl/2024/05/15/poor-dutch-economic-data-last-quarter-gdp-falls-01-exports-slump-6-march

 اقتصاد اروپا همچنان به عملکرد ضعیف خود ادامه می دهد

کمیسیون اروپا پیش بینی کرده که اقتصاد اروپا همچنان به عملکرد ضعیف خود ادامه می دهد. رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا امسال 1 درصد و در سال آینده به 1.6 درصد افزایش خواهد یافت. اقتصاد آلمان به طور خاص با مشکل ادامه می یابد. امسال انتظار می رود رشد آلمان به سختی 0.1 درصد باشد و انتظار می رود در سال آینده این رشد در 1 درصد باقی بماند.

کمیسیون اقتصادی اروپا پیش بینی کرده که اقتصاد آلمان در سال آینده بدتر از سایر کشورهای اتحادیه اروپا خواهد بود. صادرات آلمان همچنان با مشکل مواجه است و سطح سرمایه گذاری در این کشور نیز عقب مانده است. از طرف دیگر رشد اقتصادی یونان و اسپانیا در سال جاری به ترتیب 2.2 و 2.1 درصد خواهد بود.

به طور کلی، کمیسر اقتصادی اروپا، یورو پائولو جنتیلونی (اقتصاد) در بیانیه ای اشاره کرده که اقتصاد اروپا به طور قابل توجهی بهبود یافته است، که نشان می دهد ما پس از یک سال بسیار چالش برانگیز 2023 به نقطه عطفی رسیده ایم. در عین حال، رشد اقتصادی اروپا از ایالات متحده و چین عقب مانده است (به دلیل تأثیرات منفی شدیدتر حمله روسیه به اوکراین). کشورهای اروپایی همچنان با قیمت های بالای انرژی، هزینه کمتر مصرف کننده نسبت به میانگین بلندمدت و سرمایه گذاری‌های با تاخیر مواجه هستند. پیش بینی شده که درس سال آینده هلند با رشد 1.5 درصدی کمی‌پایین تر از میانگین اروپا باقی بماند.

همچنین تورم در اتحادیه اروپا مطابق انتظارات قبلی به کاهش خود ادامه می دهد: از 6.4 درصد در سال گذشته به 2.7 درصد در سال جاری رسیده است. در اروپا کشورهایی که از یورو به عنوان وسیله پرداخت استفاده می‌کنند، پیش بینی‌ها حتی مطلوب تر است و انتظار می رود کاهش سریع تر به 2.5 درصد در سال جاری و 2 درصد در سال آینده برسد. این روند،  تورم منطقه یورو را به هدف بانک مرکزی اروپا در سال آینده نزدیک می‌کند.

این واقعیت که تورم منطقه یورو سریعتر از آنچه قبلاً انتظار می رفت در حال کاهش است تا حدی به این دلیل می‌باشد که تأثیرات اختلالات تجاری ناشی متاثر از وضعیت دریای سرخ آنقدرها که انتظار می رفت بد نیست. در عین حال، کمیسیون همچنان هشدار می دهد که وضعیت ژئوپلیتیکی در جهان نامشخص است و تحولات، از جمله، جنگ در اوکراین و درگیری در خاورمیانه می‌تواند پیامدهای مهمی‌برای اقتصاد و تورم اروپا داشته باشد.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/05/15/de-europese-economie-blijft-magertjes-presteren-a4198909

 سرمایه گذاری 3 میلیون یورویی شرکت فناوریNSV   در پلتفرم موقعیت مکانی Magic Lane

شرکت سرمایه گذار فناوری No Such Ventures (NSV) در حال سرمایه گذاری 3 میلیون یورویی در شرکت نقشه برداری و ناوبری هلندی Magic Lane است. این استارت‌آپ عمدتاً بر مسیریابی دوچرخه‌های برقی و اسکوترها تمرکز دارد.

پس از ردیابی داده‌های مکانی، کاربر می‌تواند به صورت آفلاین نیز ادامه مسیر دهد. این پلتفرم از دوربین‌ها، داده‌های آب و هوا، داده‌های ترافیک و داده‌های شخصی خودرو استفاده می‌کند. ریموند آلوز، مدیرعامل این شرکت توضیح می‌دهد: «برای مثال، اگر در یک شهر دوچرخه سواری کنید، می‌توانید ببینید که آیا در مسیر تعیین‌شده ترافیک هست یا خیر و با چه سرعتی می‌توانید رانندگی کنید.

پلتفورم ناوبری Magic Lane در نوامبر 2023 راه اندازی شده است.

https://fd.nl/tech-en-innovatie/1516355/techinvesteerder-nsv-steekt-3-mln-in-locatieplatform-magic-lane

 مدیران مالی هلند علیرغم نگرانی‌ها در مورد فضای کسب‌وکار، خوش‌بین‌تر می‌شوند

مدیران ارشد مالی در هلند (CFOs) نگرانی‌های زیادی در مورد فضای کسب و کار محلی، تنش های جهانی و اقتصاد دارند، اما خوش بینی آنها در حال افزایش است. بر اساس آخرین ویرایش دوسالانه نظرسنجی CFO، نزدیک به 40 درصد نسبت به شش ماه قبل نسبت به چشم انداز مالی سازمان خود خوشبین تر هستند.

پس از چندین سال عدم اطمینان اقتصادی، سودآوری بیش از حد انتظار از زمان همه‌گیری COVID-19 افزایش یافت. CFO در نظرسنجی خود از بیش از 1100 مدیر مالی هلندی دریافته است و مدیران مالی بیشتری انتظار دارند که این وضعیت در دوره آینده نیز ادامه یابد. با این حال، بسیاری از مدیران مالی درباره وضعیت نامشخص سیاسی در هلند و تأثیر آن بر فضای کسب و کار نگران هستند. بسیاری گفتند که از نزدیک پیشرفت های مربوط به در دسترس بودن استعدادها، شرایط مالیاتی، امنیت انرژی و مقررات مربوط به CO2 و نیتروژن را زیر نظر دارند.

مدیران ارشد مالی کمبود گسترده کارکنان در بازار کار هلند را بزرگترین خطری می دانند که می‌تواند محیط کسب و کار محلی را مختل کند - 62 درصد آن را به عنوان یک خطر ذکر کردند. این امر همراه با موضع بسیار واضح ضد مهاجرتی سه طرف از چهار طرفی که در حال حاضر درباره کابینه جدید هلند مذاکره می‌کنند، بسیاری از مدیران مالی را نگران کرده است. شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌های خود را برای رشد در هلند به تعویق انداخته‌اند و تعداد فزاینده‌ای برای کاهش ریسک‌های سیاسی محلی بین‌المللی شدن را انتخاب می‌کنند. مدیران ارشد مالی همچنین نگران افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی (49 درصد) و اقتصاد در حال بهبود (46 درصد) هستند.

https://nltimes.nl/2024/05/14/netherlands-cfos-growing-optimistic-despite-concerns-business-climate

افزایش فروش خانه‌های نوساز، شرکت ساخت و ساز Heijmans را به آینده امیدوار می‌کند

گروه ساخت و ساز Heijmans شاهد افزایش فروش خانه‌های نوساز می‌باشد. تون هیلین، مدیرعامل این شرکت اظهار داشته که افزایش تعداد فروش خانه‌ها ادامه دارد و تقاضا برای خانه‌های هم سطح زمین (خانه‌های همکف خانه‌هایی با کف نشیمن در سطح خیابان هستند و معمولاً دارای تراس یا باغ هستند) به طور خاصی بالا می‌باشد. لذا این مقوله اعتماد زیادی برای کسب و کار ساخت و ساز برای بقیه سال ایجاد کرده است. جاری می‌کند".

بنا به اعلام شرکت Heijmans ، این شرکت از ژانویه تا پایان آوریل 952 خانه فروخته که نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیشتر می‌باشد. ارزیابی این شرکت نشان می دهد که هدف این گروه برای گردش مالی 2.5 میلیارد یورو و حاشیه سود حداقل 6.5 درصد برای سال جاری میلادی قابل تحقق می‌باشد.

BAM، دیگر شرکت بزرگ سهامی عام در بخش ساخت و ساز، نیز شاهد افزایش فروش خانه خود در سه ماهه اول سال بود. BAM خاطرنشان کرده که خانه‌ها عمدتاً توسط افراد خصوصی خریداری شده است و سرمایه گذاران برای خرید واحدهای مسکونی همچنان جانب احتیاط پیشه می‌کنند.

با وجود اعداد امیدوارکننده، نگرانی‌ها در مورد بازار مسکن هنوز برطرف نشده است. Heijmans همچنان نگران نبود ظرفیت برنامه ریزی جدید و تاخیر در صدور مجوزهای ساخت و ساز می‌باشد و اگر دولت وارد عمل نشود، این موضوع باعث تأخیر فروش مسکن در سال‌های آینده خواهد شد.

https://nltimes.nl/2024/05/11/rise-sales-new-build-homes-gives-construction-company-heijmans-hope-future

 اعضای اتحادیه اروپا می خواهند بازپرداخت مالیات مضاعف را برای سرمایه گذاران آسان تر کنند

به زودی دریافت بازپرداخت مالیات مضاعف برای سرمایه گذاران در سایر کشورهای اروپایی آسان تر خواهد شد. وزرای دارایی اتحادیه اروپا با طرحی موافقت کردند که به اعضای اتحادیه اروپا کمک کند در صورت دریافت سود سهام و بهره از سرمایه گذاری در یک کشور دیگر، به سرعت بازپرداخت مالیات را دریافت کنند.

مقامات هلند اظهار کرده اند که که قوانین جدید "بسیار مهم" نه تنها به سرمایه گذاران، بلکه به اقتصاد اروپا نیز کمک می‌کند. وی پس از دیدار با همکاران اتحادیه اروپا در این هفته در بروکسل گفت که سرمایه گذاران در حال حاضر هنوز برای سرمایه گذاری در سایر کشورهای عضو اتحادیه مردد هستند. وی گفت: اقتصاد اروپا تنها زمانی می‌تواند با ایالات متحده و چین رقابت کند که کارآفرینان اروپایی بتوانند سرمایه گذارانی برای راه اندازی شرکت های خود یا کمک به رشد آنها پیدا کنند.

یک هلندی که سود سهام ایتالیایی یا اوراق قرضه آلمانی را دریافت می‌کند مطمئناً دو بار ضربه می خورد. اگرچه این پول قابل بازیابی است، اما معمولاً بسیار پیچیده و زمان بر است. وزرای دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا اکنون توافق کرده اند که بلافاصله صورتحساب مالیاتی صحیح را دریافت کنند یا هزینه‌های بیش از حد را در یک بازه زمانی مشخص پس بگیرند.

https://nltimes.nl/2024/05/15/eu-members-want-make-easier-investors-get-double-taxation-refunds

 طرح پیشنهادی تقویت اقتصاد هیدروژنی در دستور کار کابینه هلند

هلند در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی از نظر هیدروژن عقب مانده است، زیرا سوخت سبز در اینجا گرانتر از جاهای دیگر است. در اسپانیا هر کیلو هیدروژن 5.80 یورو است. در هلند 9.80 یورو. برای صرفه جویی در هزینه‌ها، اتحادیه اروپا - به طور منطقی - فقط به ارزان ترین پروژه‌ها یارانه می دهد.

راب جتن، وزیر آب و هوا (D66) می‌خواهد هیدروژن را ارزان‌تر کند تا هلند در دور بعدی شانس بیشتری داشته باشد. این ایده خوبی است، زیرا هیدروژن برای پایدارتر کردن صنایع سنگین بسیار مهم است. اکنون سناریویی در نظر است که در آن هلند به زودی برای واردات این سوخت مهم به کشورهای دیگر وابسته خواهد شد. در حال حاضر، تنها شل در حال ساخت یک کارخانه هیدروژن در روتردام است. دو پروژه مهم دیگر به دلیل نااطمینانی مالی فعلا متوقف شده است.

واردات از کشورهای اتحادیه اروپا به خودی خود خوب است، اما هلند نیز بهتر است کارخانه‌های هیدروژن خود را برای بخشی از مصرف انرژی ملی داشته باشد. از دست دادن روسیه به عنوان صادرکننده گاز نشان می دهد که تولید انرژی داخلی برای تامین انرژی و حفظ اقتصاد مهم است. یک کارخانه هیدروژنی شل کافی نیست. علاوه بر این، هلند دارای مزارع بادی فراساحلی زیادی است که می‌توان از آنها برای تولید هیدروژن استفاده کرد.

پیشنهاد راب جتن برای ارزان‌تر کردن هیدروژن هلندی با کاهش نرخ شبکه برای برق یکی از گزینه‌ها است چرا که  در خارج از کشور بعضاً تا 66٪ کمتر از هلند می‌باشد. مانند سایر کشورهای اتحادیه اروپا، هلند نیز می‌تواند تخفیف هایی در نرخ شبکه به شرکت های بزرگ بدهد. گزینه دیگر، پرداخت هزینه توسعه شبکه از طریق خزانه است تا دیگر روی قبض انرژی شرکت ها سنگینی نکند. این برای مورد تجاری پروژه‌های هیدروژنی مثبت است.

علاوه بر این، هلند باید بر همکاری بیشتر با اتحادیه اروپا پافشاری کند. اکنون هر کشور اتحادیه اروپا نرخ و قوانین خاص خود را در مورد تحریک هیدروژن دارد. سازمان‌های صنعت هیدروژن می‌گویند هلند در پروژه‌های هیدروژنی در اتحادیه اروپا ضرر می‌کند، اما اتحادیه اروپا در کل در مقایسه با ایالات متحده و چین خوب عمل نمی‌کند. به جای رقابت با یکدیگر، همانطور که در حال حاضر وجود دارد، کشورهای عضو باید منابع انرژی را با هم تضمین کنند. در صورت موفقیت آمیز بودن، آینده این صنعت در هلند و اروپا دوباره امیدوار کننده به نظر می رسد.

 https://fd.nl/opinie/1516662/kabinet-moet-waterstofeconomie-aanjagen

 بهره مندی کمتر جوانان هلندی از رفاه با وجود رفاه نسبی در این کشور

گزارش مرکز آمار با موضوع «نظرسنجی رفاه» نشان می دهد که رفاه در هلند سخت تر شده است. این گزارش به شکاف نسلی گسترده اشاره دارد که در آن نسل‌های جوان‌تر نسبت به نسل‌های قدیمی‌تر از رفاه و رضایت کمتری برخوردارند. این گزارش نتیجه می‌گیرد که این رفاه در آینده تحت فشار شدید قرار خواهد گرفت. این تا حدودی به دلیل فرسایش طبیعت، شهرنشینی و مهاجرت است که فشار بر محیط اجتماعی و فضای عمومی را افزایش می دهد.

بر اساس گزارش اداره آمار، رفاه فعلی به طور فزاینده ای به قیمت سعادت نسل های آینده تمام شده است. به عنوان مثال، انتشار فسفر و نیتروژن در هلند باعث کاهش سریع تنوع زیستی و تضعیف اکوسیستم ها می‌شود. در اتحادیه اروپا، هلند در انتهای فهرست «سرمایه طبیعی» قرار دارد. در دراز مدت، این وخامت طبیعت می‌تواند تهدیدی برای اقتصاد باشد که به مواد خام و فرآیندهایی مانند گرده افشانی طبیعی وابسته است.

بر اساس این گزارش، تحولات دیگر نیز بر رفاه نسل های آینده فشار می آورد. پیری جمعیت منجر به «چالش‌هایی» در بخش مراقبت‌های بهداشتی می‌شود و به این واقعیت کمک می‌کند که یافتن خانه در بازار مسکن برای جوانان دشوارتر است. یک پنجم از جوانان (25 تا 29 ساله) سال گذشته هنوز در خانه والدین خود زندگی می‌کردند و این سهم در حال افزایش است. جوانانی که به تنهایی زندگی می‌کنند بیشتر از افراد مسن در هلند و نسبتاً بیشتر از سایر کشورهای اتحادیه اروپا، تقریباً یک چهارم درآمد خود را صرف هزینه‌های مسکن می‌کنند. جوانان زیر 25 سال نه تنها توان مالی کمتری دارند که بخشی از آن به دلیل هزینه‌های مسکن بیشتر است، بلکه از زمان آزاد خود رضایت کمتری دارند، اعتماد کمتری به همنوعان خود دارند و نشان می دهند که قربانی جرم و جنایت بیشتر شده اند

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/05/15/nederland-is-nog-altijd-relatief-welvarend-maar-jongeren-krijgen-het-minder-goed-a4198890

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما