معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۴- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی هلند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی هلند در هفتۀ دوم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

درخواست کاهش شمار پروازهای فرودگاه اسخیپول

مقامات رسمی‌شهر آمستردام در قالب طرح کاستن از حجم آلودگی‌های صوتی و کاهش سطح انتشار گازهای گلخانه‌ای به منظور حفظ سلامت و ایمنی شهروندانی که در محیط‌های هم‌جوار با محدوده‌های فرودگاهی زندگی می‌کنند، به فرودگاه اسخیپول دستور داده تا شمار پروازهای خود را به تعداد 400 هزار پرواز در سال کاهش دهد. در این صورت، شاهد کاهش تقریبی 9 درصدی شمار پروازهای این فرودگاه خواهیم بود. هم‌چنین در سال‌های قبل و در اقدامی مشابه، اعضای کابینه‌ی دولت در صدد کاهش شمار پروازهای سالانه‌ی این فرودگاه‌ خواهان آن بودند که تا سال 2025، تعداد پروازها از شمار 500 هزار به 440 هزار تنزل یابد. البته این طرح در آغاز و در همان سال‌ها نیز با مقاومت‌های برآمده از سوی سهام‌داران عمده‌ی خود یعنی آمریکا، کانادا و کمیسیون اروپا مواجه شده که در نهایت نیز منجر به تعلیق و متوقف ماندن آن شد.

https://nltimes.nl/2024/06/26/amsterdam-demands-schiphol-annual-flight-movements-fall-9-400000#:~:text=The%20City%20of%20Amsterdam%20has,the%20municipality%20reported%20on%20Tuesday.

کاستن از تعداد دانشجویان خارجی در صدر اولویت‌های اصلی وزیر آتی فرهنگ، آموزش و علوم

اپو بروئینز نامزد وزارت آموزش، فرهنگ و علم در هلند، در رابطه با اجرای سیاست‌های انقباضی و صرفه‌جویی‌های هرچه بیشتر در تنظیم ردیف بودجه‌ی سالانه‌ی آموزش کشور، طی اظهاراتی بیان داشته که یکی از ابزارهای اصلی در تحقق این هدف ،کاستن از شمار دانشجویان خارجی است که می‌تواند به صورت معناداری تعهدات دولت را در این زمینه کاهش داده و منجر به صرفه‌جویی‌های اقتصادی هرچه بیش‌تری گردد. وی بر این باور است که شمار بالای دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های هلند عملاً بار و فشار قابل توجهی را هر ساله بر نظام آموزشی کشور وارد آورده و سیاست‌مداران را در اولویت‌بندی‌های اقتصادی و تنظیم ردیف‌های موضوعی بودجه با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌سازد. اتخاذ رویکردهای سخت‌گیرانه در قبال پذیرش دانشجویان خارجی موضوع جدیدی نیست و پیش از این نیز رابرت دایک گراف وزیر پیشین آموزش هلند در همین رابطه لایحه‌ای را با هدف کاهش تعداد دانشجویان خارجی و تعیین شرایط به مراتب سخت‌گیرانه‌تر برای برگزاری دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی ارائه داده بود به نظر می‌رسد که دولت جدید این راهبرد را جدی تلقی کرده و قصد دارد تا از رهگذر کاستن از جذابیت‌های کشور هلند در مقام یکی از مقاصد پرکشش و گیرا برای دانش جویان خارجی، هر ساله به مبلغ 293 میلیون یورو در هزینه‌های دولت صرفه‌جویی داشته باشد.

https://nltimes.nl/2024/06/21/new-education-minister-calls-fewer-international-students-top-priority

افزایش واردات خودروهای برقی و کاهش واردات صفحه‌های خورشیدی

گزارش‌های اداره‌ی مرکزی آمار هلند حاکی از کاهش 16 درصدی واردات فناوری‌های خورشیدی و تنزل آن به مبلغ 3.9 میلیارد یورو و از آن سو رشد قابل توجه واردات در بخش صنعت خودروهای برقی و هیبریدی بوده است. به نظر می‌رسد که این تغییر فاز در ماهیت و ردیف اولویت‌بندی‌های ناظر بر واردات فناورانه اگرچه نشان‌گر هم‌راه شدن هرچه بیش‌تر اقتصاد هلند در جهت تطبیق‌پذیری با مختصات دوران گذار در حوزه‌ی‌ انرژی و به‌کارگیری هرچه بیش‌تر انرژی‌های پاک‌ است، اما حاکی از دیگر مولفه‌های موثر چون پویایی‌های منطق بازار و تغییر سیاست‌ها نیز می‌باشد. در نگاهی کلان به روندهای موجود در اقتصاد جهانی به نظر می‌رسد که کشور هلند نیز به مانند بسیاری از دیگر کشورها به اهمیت و ضرورت بهره‌بردن هر چه بیش‌تر از خودروهای برقی در راستای تامین و استقرار پیش‌شرط‌های ضروری برای گذار به آینده‌ی جهانی پایدارتر، پی برده است.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/21/vorig-jaar-meer-elektrische-autos-minder-zonnepanelen-geimporteerd-a4857207

کاهش نرخ بیکاری در ماه می سال جاری

بنا بر آمار منتشر شده، نرخ بیکاری در هلند در ماه می سال 2023 اندکی نسبت به ماه پیش از خود کاهش داشته است. نرخ بیکاری از تابستان سال 2023 همواره در حدود 3.6 درصد در نوسان بوده است که البته در ماه آوریل اندکی سیر افزایشی به خود گرفته و به عدد 3.7 درصد رسیده است. در ماه می چیزی نزدیک به 3.6 میلیون نفر در فاصله‌ی سنی میان 15 تا 75 سال بیکار بوده‌اند. البته بخش عمده‌ای از شمار جامعه‌ی بیکاران که 3.2 میلیون نفر را شامل می‌شوند افرادی هستند که یا اخیراً به دنبال یافتن شغلی نبوده‌اند و یا آن‌که بنا به دلایلی آمادگی لازم برای شروع به کار کردن را نداشته‌اند. از همین‌رو در سرشماری جامعه‌ی شاغلین، این دسته از افراد نیز هیچ‌گاه لحاظ نمی‌شوند. طی یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان این بخش از جامعه‌ی بیکاران را به دو بخش بازنشسته‌ها و یا کارافتاده‌ها که به دلیل ضعف در تن‌درستی قادر به انجام کار نیستند، تقسیم کرد. همچنین نرخ بیکاری در میان جوانان بین سال‌های 15 تا 25 سال نیز از 8.7 درصد به عدد 8.4 درصد تنزل داشته است. البته در میان این گروه سنی در نسبت به آن دسته از افراد بالای 25 سال سن، نرخ بیکاری به‌ دلیل آن‌که دانشجویان در این گروه سنی به دلیل حضور ساعت‌های طولانی در محل دانشگاه و نداشتن شرایط لازم برای احراز مشاغل ثابت، بیش‌تر است.

https://nltimes.nl/2024/06/23/unemployment-rate-netherlands-drops-slightly-36-percent-may#:~:text=The%20unemployment%20rate%20in%20the,in%20April%20to%203.7%20percent.

حد نصاب جدید قیمت مسکن در هلند

در ماه می سال جاری، قیمت خانه در هلند با افزایش 8.6 درصدی، نصاب جدیدی را به ثبت رساند. این رشد قابل‌توجه نرخ مسکن در هلند در امتداد روند افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر بوده که عواملی چون نرخ پایین بهره و کمبود مسکن قابل عرضه برای خریداران و از آن سو تقاضا و اقبال شدید خریداران از جمله عوامل موثر در این میان است. گفتنی است که از ماه ژوئن سال 2023 قیمت مسکن در هلند شاهد سیر صعودی بوده است. از جمله عوامل دخیل در این روند می‌توان به افزایش تقاضای خریداران مسکن نسبت به عرضه، نرخ پایین سود تسهیلات رهنی، افزایش شدید سطح دستمزدها و همچنین انباشت پس‌اندازهای به‌جا‌مانده از دوران همه‌گیری ویروس کرونا اشاره کرد. البته این رشد چشم‌گیر قیمت مسکن خود نمایان‌گر روندی است که در بسیاری از بازارهای مسکن در سراسر دنیا حاکم است. برای مثال بازار مسکن در کانادا طی سال‌های اخیر تغییرات عمده‌ای از سر گذارنده است به طوری که در شهر کبک قیمت‌ها سالانه به طور متوسط 10.6 درصد رشد داشته و هم‌اکنون به رقم میانگین 405.512 دلار رسیده که بالاترین سطح قیمت از ماه ژوئن سال 2022 است.

https://nltimes.nl/2024/06/24/dutch-home-prices-rose-86-may-new-record#:~:text=Home%20prices%20rose%20by%208.6,an%20existing%20owner%2Doccupied%20home

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما