معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۷

اخبار اقتصادی هلند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی هلند در هفته اول خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تهدید ASML به غیرفعال کردن از راه دور ماشین آلات تحویلی به چین در صورت تهاجم به تایوان

ASML به مقامات هلندی اطمینان داده است که در صورت حمله چین به تایوان، می‌تواند این ماشین‌ها را از راه دور غیرفعال کند. TSMC تایوان نیز که بزرگترین مشتری ماشین‌های EUV ASML است، تضمین‌های مشابهی در مورد امکان خاموش کردن ماشین‌ها از راه دور را داده است. ماشین‌های EUV ASML نیاز به سرویس و به روز رسانی منظم دارند و کانالی را برای شرکت فراهم می‌کند تا در صورت نیاز آنها را از راه دور غیرفعال کند. دولت هلند در حال حاضر صادرات پیشرفته‌ترین ماشین‌های ASML به چین را به دلیل ترس ایالات متحده برای استفاده نظامی از آنها محدود کرده است.اکنون فشار ایالات متحده بر هلند وجود دارد تا ASML را از سرویس یا به روز رسانی دستگاه‌های قدیمی‌که پیش از اعمال محدودیت ها به مشتریان چینی صادر شده بود، مسدود کند. سفیر چین هشدار داده است که اعمال چنین محدودیت های ( شامل سرویس و به روز رسانی ) می‌تواند به روابط با هلند آسیب برساند.

https://nltimes.nl/2024/05/21/asml-can-remotely-disable-chip-machines-china-invades-taiwan-report

 

KLM از ماه ژوئیه پروازهای خود به تل آویو را برای حداقل دو ماه متوقف خواهد کرد

KLM در ماه مه پروازهای بین فرودگاه اسخیپول آمستردام و تل آویو را پس از تعلیق آنها به دلیل درگیری‌هایی مانند حملات حماس در اکتبر 2022 و جنگ در نوار غزه، از سر گرفته بود. با این حال، اکنون تصمیم گرفته است پروازهای خود به تل آویو را از ژوئیه تا پایان آگوست 2024 مجدداً متوقف کند و دلیل آن را "ناآرامی‌های مداوم" عنوان کرده است. در حال حاضر تا پایان ژوئن، پروازهای KLM به/از تل آویو با توقف در لارناکا، قبرس انجام می‌شود تا از اقامت یک شبه خدمه در رژیم صهیونیستی جلوگیری شود. مسافرانی که بلیط پرواز به/از تل آویو بین 1 ژوئیه تا 31 اوت دارند، مجددا رزرو می‌شوند یا توسط KLM بازپرداخت می‌شوند.

https://nltimes.nl/2024/05/20/klm-will-stop-flying-tel-aviv-least-two-months-starting-july

 

تهدید امارات متحده عربی به اقدام تلافی جویانه علیه هلند در صورت کاهش پروازها در اسخیپول

شرکت هواپیمایی امارات و دولت امارات متحده عربی با هر گونه تلاش دولت هلند برای مجبور کردن امارات به انجام پروازهای کمتر در فرودگاه اسخیپول به عنوان بخشی از طرح‌های کوچک‌سازی مخالفت خواهند کرد.

تیم کلارک، مدیرعامل امارات هشدار داد که امارات متحده عربی دارای نمایندگی حقوقی قوی در هلند است و در صورت محدود شدن پروازهایشان، ممکن است شکایتی را طرح کند یا با اقدامات تلافی جویانه از سوی دولت های دیگر مواجه شود.  او استدلال کرد که دولت ها باید مراقب کاهش پروازها باشند، زیرا سایر کشورها می‌توانند در پاسخ به خطوط هوایی خود تلافی کنند.کلارک گفت که اهمیت اسخیپول به عنوان یک مرکز بزرگ بین المللی باید قبل از قطع پروازها مورد توجه قرار گیرد.

در حال حاضر، امارات روزانه 2 تا 3 پرواز از Schiphol به دبی انجام می دهد. کلارک گفت از دست دادن اسلات ها "بسیار مضر" خواهد بود، اما انتظار ندارد در نهایت این اتفاق بیفتد. اگر اسلات‌ها کم شوند، امارات از هواپیماهای بزرگ‌تر A380 به جای 777 استفاده می‌کند تا مسافران بیشتری را در هر پرواز باقی‌مانده به/از Schiphol حمل کند.

https://nltimes.nl/2024/05/22/emirates-uae-backing-retaliate-schiphol-contraction-plans-ceo-says

 

کمبود هواپیما و پرسنل فقط پرواز را گران تر می‌کند

طبق گزارش ING به دلیل کمبود هواپیما، نیروی کار و قطعات یدکی که شرکت های هواپیمایی با آن مواجه هستند، قیمت بلیط هواپیما در آینده نزدیک همچنان افزایش خواهد یافت. این امر مانع از برآوردن تقاضای فزاینده برای سفرهای هوایی می‌شود.

در حالی که انتظار می‌رود تقاضای سفر امسال از سطح قبل از همه‌گیری کرونا فراتر رود، به دلیل مشکلات تولید مداوم در بوئینگ و  نقص‌های موتور که بر برخی از موتورهای پرت اند ویتنی (Pratt & Whitney)تأثیر می‌گذارد، هواپیماهای کمتری در دسترس هستند. علیرغم ثبت سفارش های بی سابقه به ایرباس و بوئینگ و تقاضای زیاد برای هواپیماهای مستعمل، کمبود پرسنل واجد شرایط، تغییرات و نوسازی هواپیماهای قدیمی را به تاخیر می اندازد. به نظر می رسد تا کنون مسافران مایل به پرداخت کرایه‌های بالاتر هستند. ING پیش‌بینی می‌کند که نرخ‌های هواپیما احتمالاً در سطح جهانی بالا باقی می‌مانند و قیمت‌ها در اروپا 15 درصد سریع‌تر از تورم اوایل امسال افزایش می‌یابد.

https://www.telegraaf.nl/financieel/1085491920/tekort-aan-toestellen-en-personeel-maakt-vliegen-alleen-maar-duurder

 

استقبال  و نگرانی جامعه تجاری از ائتلاف جدید برای تشکیل کابینه

در حالی که سازمان‌ها از تمایل به سمت یک محیط کسب‌وکار بهتر استقبال می‌کنند، خواستار برنامه‌های ملموس‌تر، توسعه‌یافته‌تر و با بودجه کافی به ویژه در مورد زمینه‌های حیاتی مانند نوآوری هستند. به نظر می رسد آنها آماده تعامل با دولت جدید برای شکل دادن به جزئیات می‌باشند.

سازمان‌های تجاری مانند VNO-NCW، MKB Nederland، FME، و Evofenedex از برنامه‌های بهبود فضای کسب‌وکار و ظرفیت درآمد شرکت‌ها استقبال کرده اند. آنها تاکید بر سیاست های پایدار و بازگرداندن سیاستهای مالیاتی به روال سابق داشته و توجه به کارآفرینی را لازم ارزیابی کرده اند . FME و Evofenedex از تمرکز بر نوآوری، ترویج تجارت، بهبود زیرساخت ها و دیجیتالی شدن قدردانی کرده اند.

در عین حال نگرانی‌هایی وجود دارد ازجمله نگرانی از عدم تامین منابع کافی به نوآوری خصوصا در این مقطع زمانی مهم و حیاتی. در حالی که توافقنامه گسترده در مورد اولویت دادن به نوآوری صحبت می‌کند، به گفته FME جزئیات این توافق در این زمینه موجود نیست. آن‌ها به دنبال سیاست نوآوری استراتژیک‌تر و با بودجه مناسبتر می‌باشند.

https://nltimes.nl/2024/05/17/business-community-generally-pleased-new-coalition-agreement-concerns

 

سرمایه گذاری 80 میلیون یورویی شرکت ASML در بخش تحقیقاتی ریزتراشه‌ها در آیندهوون

شرکت ASML اعلام کرده که 80 میلیون یورو را طی 10 سال در همکاری با دانشگاه فناوری آیندهوون (TU/e) برای آموزش 100 دانشجوی دکترا در زمینه‌هایی مانند فیزیک پلاسما، مگاترونیک، اپتیک و هوش مصنوعی برای فناوری تراشه سرمایه گذاری خواهد کرد.

این سرمایه گذاری 80 میلیون یورویی توسط ASML به عنوان بزرگترین شرکتی که تا به حال در بخش دانشگاهی هلند انجام داده است و یک همکاری طولانی مدت منحصر به فرد توصیف می‌شود. در مجموع، بیش از 100 میلیون یورو توسط TU/e و ASML در تحقیقات و تأسیسات فناوری تراشه در آیندهوون سرمایه‌گذاری شده است.

دانشجویان دکترا به جای کار کاربردی مستقیماً برای محصولات ASML، تحقیقات بنیادی را انجام خواهند داد. هدف این سرمایه گذاری فراهم کردن استعدادهای تخصصی در ASML و بخش فناوری منطقه Brainport است که یک گلوگاه بزرگ برای برنامه‌های رشد ASML است.

ASML برنامه‌های قبلی برای انتقال بیشتر تحقیقات به TU/e را لغو کرد، زیرا اکنون در حال بررسی توسعه در محل تولید دوم در نزدیکی فرودگاه آیندهوون است. این سرمایه گذاری با پروژه بتهوون 2.5 میلیارد یورویی دولت هلند برای حمایت از رشد بخش فناوری پیشرفته در منطقه برابانت هماهنگ است.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/05/23/asml-steekt-80-miljoen-euro-in-chiponderzoek-tu-eindhoven-a4199728

 

افزایش 7.5 درصد قیمت ملک در هلند در آوریل 2024؛ بازگشت به سقف قیمتهای جولای 2022

قیمت مسکن در هلند در آوریل 2024 در مقایسه با آوریل 2023، 7.5 درصد بیشتر بود و برای اولین بار از رکورد قبلی که در جولای 2022 به ثبت رسیده بود، فراتر رفته است. میانگین قیمت تراکنش برای یک خانه در آوریل 2024، 435984 یورو بود که 1 درصد بیشتر از مارس 2024 است. تعداد معاملات مسکن نیز افزایش یافته است، به طوری که 15689 خانه در آوریل 2024 معامله شده است.  در چهار ماه اول سال 2024، در مجموع 60130 خانه فروخته شد که نزدیک به 13 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

ماه گذشته، بانک ABN Amro پیش‌بینی کرد که قیمت مسکن به زودی از اوج ژوئیه 2022 فراتر خواهد رفت و انتظار داشت در سال 2024 افزایش 6 درصدی و در سال 2025 افزایش 5 درصدی دیگر را برای خانه‌های تحت اشغال داشته باشد.

https://nltimes.nl/2024/05/22/home-prices-75-percent-april-topping-july-2022-peak-first-time

 

عملکرد ناموفق اداره پست هلند علیرغم افزایش قیمت ها در سال گذشته

اداره مصرف کنندگان و بازار هلند (ACM) شکایات زیادی را در مورد دیررسیدن یا بی احتیاطی مرسولات پستی و بسته‌های پستی در سال گذشته دریافت کرده است. با این حال، هزینه‌های ارسال مرسولات به طور قابل توجهی افزایش یافته است - از 0.87 یورو در سال 2019 به 1.01 یورو در سال 2023 که بالاتر از نرخ تورم می‌باشد. PostNL قیمت را از اول جولای به 1.14 یورو افزایش خواهد داد.

علی‌رغم افزایش قیمت‌ها، تنها 89 درصد از نامه‌های صندوق پستی در بازه زمانی 24 ساعته مقرر در سال 2022 تحویل داده شد و هدف 95 درصدی را از دست داد. این نسبت از 94 درصد در سال 2019 کاهش نشان داده است. سیاست دولت هلند آن است که از سال آینده به جای 24 ساعت، پست را در مدت 48 ساعت تحویل دهد و در عین حال تحویل 5 روزه در هفته را حفظ کند.

https://nltimes.nl/2024/05/19/postnl-time-rating-falls-despite-increase-prices-cabinet-may-give-postnl-break

 

پرداخت مالیات کمتر ثروتمندان یک درصدی در هلند در برابر جمعیت حداکثری کارگری

گزارش جدید مرکز آمار هلند نشان می دهد که ثروتمندترین هلندی‌ها به دلیل توانایی آنها در به حداقل رساندن مالیات بر درآمد شخصی با حفظ سود در شرکت های خود، نرخ های مالیات موثر کمتری را پرداخت می‌کنند، که نشان دهنده عدم تعادلی است که دولت سعی کرده است به آن رسیدگی کند. 1 درصد ثروتمندترین افراد در هلند (حدود 140000 نفر) مالیات بسیار کمتری نسبت به بقیه پرداخت می‌کنند

مرکز آمار هلند پیشنهاد کرده که برای جلوگیری از احتکار سود توسط صاحبان مشاغل برای اجتناب از مالیات بر درآمد شخصی، مالیات بر سود مستقیم بیشتری وضع شود. با این حال، CPB خاطرنشان کرد که این می‌تواند عواقبی برای فضای کسب و کار و جذابیت سرمایه گذاری در هلند داشته باشد.

https://nltimes.nl/2024/05/22/richest-1-percent-dutch-pay-significantly-less-tax-compatriots-cpb

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما