معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۰

اخبار اقتصادی هلند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی هلند در هفتۀ سوم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

هلند در میان کشورهای برتر اتحادیه اروپا از نظر «رفاه گسترده»

بر اساس مقایسه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که توسط اداره مرکزی آمار (CBS) انجام شده است، هلند پس از سوئد بالاترین رتبه را از نظر «رفاه گسترده (broad Prosperity)» در اتحادیه اروپا دارد. اداره مرکزی آمار کیفیت زندگی و رفاه را در کشورهای اتحادیه اروپا بر اساس 9 موضوع که در مجموع به 23 زیرشاخص تقسیم شده است، مقایسه می‌کند. هلند در 14 شاخص امتیاز عالی کسب کرد. در زمینه کار و اوقات فراغت، هلند با بالاترین مشارکت خالص نیروی کار، نیروی کار با تحصیلات عالی و درصد کم بیکاران طولانی مدت در صدر رتبه‌بندی قرار دارد. سوئد، ایرلند و دانمارک نیز امتیاز بالایی در این موضوع دارند. همچنین هلند امتیاز بالایی در اعتماد و جامعه دارد و با سوئد در مشارکت و مسئولیت‌پذیری، اعتماد به افراد دیگر و اعتماد به نهادها برابری می‌کند که فنلاند در اینجا رتبه اول را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، هلند سومین بالاترین درآمد قابل تصرف متوسط در اتحادیه اروپا را دارد. نکات منفی نیز هزینه بالای مسکن به عنوان درصدی از درآمد و امید به زندگی سالم نسبتا پایین برای زنان است.

https://nltimes.nl/2024/06/03/netherlands-second-highest-prosperity-europe

کاهش فروش خودروهای برقی در ماه می در هلند

بر اساس گزارش سازمان‌های تجاری BOVAG و RAI، تعداد خودروهای الکتریکی فروخته شده در ماه می 2024 در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته به طور قابل توجهی کمتر شده است. در ماه می فروش حدود 9681 خودروی برقی به ثبت رسیده در حالی که این رقم در ماه می 2023 تقریبا 11 هزار بوده است. بیشترین مدل الکتریکی ثبت شده تسلا مدل Y بوده که سهم بازار آن تقریبا 12 درصد می‌باشد. همچنین خودروهای ولوو و کیا نیز محبوب بوده‌اند. علیرغم کاهش فروش خودروهای برقی، انجمن BOVAG و RAI همچنان پیش‌بینی می‌کنند که فروش کل خودرو برای سال 2024 به 360 هزار دستگاه برسد. انجمن شرکت‌های لیزینگ خودرو هلندی (VNA) در اوایل سال جاری گزارش داد که رانندگان تجاری به دلیل هزینه‌های بالا به طور فزاینده‌ای از خودروهای تمام الکتریکی به خودروهای هیبریدی یا بنزینی روی می‌آورند. در حال حاضر خودروهای برقی از مالیات وسایل نقلیه موتوری معاف هستند، اما ممکن است این معافیت پس از سال 2025 ادامه پیدا نکند و به عدم اطمینان خریداران کمک کند.

https://nltimes.nl/2024/06/01/number-electric-cars-sold-fell-sharply-may

پیش‌بینی افزایش اقامت در هتل‌های هلند

محققان بانک ING پیش‌بینی می‌کنند که تعداد اقامت‌های یک شبه در هتل‌های در هلند تا سال 2030 به 40 میلیون نفر خواهد رسید که نسبت به سال 2023 رقمی‌برابر با 25 درصد افزایش را نشان می‌دهد. انتظار می‌رود آب و هوای معتدل هلند عاملی کلیدی در جذب گردشگران بیشتر باشد، به خصوص که جنوب اروپا در تابستان دمای بسیار بالایی را تجربه می‌کند. وضعیت پایدار ژئوپلیتیک هلند و سطح خدمات بالا نیز از دلایل محبوبیت روزافزون هلند در بین گردشگران محسوب می‌شود. احتمالا هتل‌ها از افزایش گردشگری داخلی نیز بهره‌مند خواهند شد زیرا انتظار می‌رود قدرت خرید مسافران هلندی در سال‌های آینده افزایش یابد. ING پیش‌بینی می‌کند که تعداد اقامت‌های شبانه در هتل‌ها برای هر دو سال 2023 و 2024 حدود 4 درصد رشد خواهد داشت و انتظار می‌رود که رشد ثابت در سال‌های بعد نیز ادامه یابد.

https://nltimes.nl/2024/06/03/ing-predicting-25-increase-40-million-hotel-overnight-stays-2030

مشکل کمبود مسکن در هلند

بانکداران بخش ING بر این باورند که برنامه‌های دولت برای کاهش سریع اجاره‌بها، کمبود مسکن را کاهش نمی‌دهد و حتی ممکن است آن را افزایش دهد. این بانک برنامه‌های دولت را برای تنظیم مقررات اجاره متوسط و اجرای یک الزام ملی که دو سوم ساخت و ساز مسکن خانه‌های مقرون به صرفه باشد، بررسی کرده است. به گفته ING، این برنامه‌های سیاستی اثر مطلوبی نخواهد داشت و ممکن است با بدتر کردن امکان‌سنجی مالی طرح‌های ساخت‌وساز، تولید مسکن را کاهش دهد. عدم اطمینان مداوم در مورد سیاست‌های دولت همچنین باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران تمایلی به سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز مسکن نداشته باشند ING معتقد است که بازده قابل قبول برای سرمایه‌گذاران به جلوگیری از کاهش ساخت و ساز مسکن و افزایش تولید مسکن کمک می‌کند.

https://nltimes.nl/2024/06/05/quickly-reducing-high-rents-will-solve-housing-shortage-ing

تصویب قانون انرژی در مجلس نمایندگان هلند

مجلس نمایندگان هلند قانون جدید انرژی را تصویب کرد. قانون جدید به مزارع خورشیدی و بادی اجازه می‌دهد تا یک اتصال واحد به شبکه برق داشته باشند. این امر مطلوب است، زیرا تولید برق از طریق خورشید و باد موازی نیست. قانون انرژی همچنین تصریح می‌کند که مدارس و بیمارستان‌ها برای اتصال به شبکه نسبت به سایر سازمان‌ها، از جمله مشاغل، اولویت دارند. این قانون همچنین تولید و به اشتراک گذاری انرژی با یکدیگر را از طریق به اصطلاح هاب‌های انرژی خود برای مصرف کنندگان و مشاغل آسان‌تر می‌کند. به طور خاص، قانون جدید جایگزین دو قانون جداگانه برای گاز و برق می‌شود. قانون قدیمی‌به سمت سیستم انرژی با سوخت فسیلی تنظیم شده بود که صرفاً با گاز طبیعی و برق کار می‌کند. علاوه بر این، حمایت از مصرف کننده تحت قانون انرژی بهتر تنظیم می‌شود.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/04/in-nieuwe-energiewet-is-de-burger-naast-verbruiker-producent-a4725273

مقایسۀ درصد زنان و مردان مستقل از نظر مالی در هلند

بر اساس مطالعه‌ای که توسط آمار هلند (CBS) انجام شده، درصد زنان مستقل از نظر مالی به مردان در حال نزدیک شدن می‌باشد. در حال حاضر قریب به 70 درصد از زنان بین 15 سال  تا سن قانونی بازنشستگی از نظر مالی مستقل هستند، در حالی که این رقم در مردان 83 درصد می‌باشد. استقلال مالی به عنوان داشتن درآمد حداقل در سطح کمک‌های اجتماعی و عدم ثبت‌نام در یک برنامه آموزشی تعریف می‌شود. در سال 1977، کمتر از 20 درصد از زنان استقلال مالی داشتند و  نزدیک به 80 درصد از مردان مستقل بودند. از زمانی که CBS شروع به ثبت آمار درآمد کرده است، سهم مردان مستقل اقتصادی هیچ رشد ساختاری نشان نداده و در عوض به دلیل حضور بیشتر مردان در بخش‌های حساس به نوسانات اقتصادی، مانند ساخت‌وساز و تکنولوژی اطلاعات، وضعیت درآمدی آنان، بیشتر از چرخه‌های اقتصادی تبعیت می‌کند.

https://nltimes.nl/2024/06/02/nearly-70-dutch-women-financially-independent-versus-83-men

افزایش دریافت‌کنندگان کمک‌های اجتماعی در هلند

در سه ماهه اول سال 2024، نسبت به سال‌های گذشته، افراد بیشتری در هلند کمک‌های اجتماعی دریافت کرده‌اند که رقم رشد در بین جوانان تا سن 27 سال افزایش چشمگیری داشته است. این سومین سه ماهه متوالی برای افزایش تعداد دریافت‌کنندگان کمک‌های رفاهی در هلند می‌باشد. افزایش مطالبات کمک‌های اجتماعی به ویژه در میان جوانان، احتمالا به دلیل افزایش سریع بیکاری در این گروه سنی در سال گذشته بوده است. در موارد خاص نیز افراد بیکار از مزایای کمک اجتماعی برخوردارند. این داده‌ها به تفکیک جنسیت نشان می دهد که مردان در پایان ماه مارس نسبت به سال قبل 2 درصد بیشتر از زنان از کمک‌های اجتماعی بهره‌مند شده‌اند، در حالی که تعداد زنان دریافت‌کننده کمک‌های اجتماعی ثابت مانده است. با وجود این، زنان هنوز حدود 57 درصد از کل دریافت‌کنندگان کمک‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهند.

https://nltimes.nl/2024/06/02/people-receiving-social-assistance-benefits-especially-young-people-affected

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما