معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۱

اخبار اقتصادی هلند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی هلند در هفتۀ چهارم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

انتظار رشد اقتصادی 4 درصدی برای هلند در سال 2024

RaboResearch، آژانس تحقیقاتی رابوبانک، رشد 4 درصدیِ اقتصاد هلند برای سال 2024 را پیش‌بینی کرده است. این چشم‌انداز علیرغم رشد غیرمنتظره منفی 1 درصدی اقتصاد هلند در سه ماهه اول سال 2024 است. انتظار می‌رود که تعدیل‌های پیشنهادی در مالیات بر درآمد، افزایش اندکی در قدرت خرید برای همه گروه‌های درآمدی ایجاد کند و گروه‌های کم‌درآمد به دلیل مزایای اجتماعی بالاتر، بهبود نسبتا بیشتری را شاهد باشند. این آژانس تحقیقاتی انتظار دارد با بهبود قدرت خرید تحت برنامه‌های پیشنهادی کابینه جدید، افزایش تعداد افرادی که در فقر زندگی می‌کنند کمتر شود. همچنین انتظار می‌رود تورم در سال‌های آینده افزایش یابد و به 2.2 درصد در سال 2025 و 2.5 درصد در سال 2026 برسد که بخشی از آن به دلیل تعرفه‌های احتمالی واردات آمریکا و افزایش برنامه‌ریزی شده در مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات فرهنگی از 9 درصد به 21 درصد است.

https://nltimes.nl/2024/06/10/rabobank-expects-modest-growth-dutch-economy-2024

تامین 17 درصد از مصرف انرژی هلند از منابع تجدیدپذیر در سال 2023

17 درصد از انرژی مصرف شده در هلند در سال 2023 از منابع تجدیدپذیر تامین شده است که نسبت به سال 2022 افزایش 2 درصدی را نشان می‌دهد. بدین ترتیب، هلند به هدف موافقتنامه ملی انرژی در سال 2013 که رسیدن به سهم 16 درصدی انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال 2023 بوده، دست یافته است. هدف جدید در سطح اتحادیه اروپا تحقق تامین 42.5 درصد از مصرف انرژی اروپا از منابع تجدیدپذیر برای سال 2030 می‌باشد. لازم به ذکر است جایگاه هلند در سهم انرژی‌های تجدیدپذیر هنوز بسیار پایین‌تر از میانگین اتحادیه اروپا یعنی 23 درصد در سال 2022 است و تنها لوکزامبورگ، بلژیک، مالت و ایرلند سهم کمتری نسبت به هلند دارند. سوئد با 66 درصد انرژی‌های تجدیدپذیر در صدر رتبه‌بندی اتحادیه اروپا قرار دارد و پس از آن فنلاند (با 48 درصد) و لتونی (با 43 درصد) قرار دارند.

https://nltimes.nl/2024/06/07/17-dutch-energy-consumption-renewable-soruces-last-year-2

آمستردام و روتردام؛ پایدارترین شهرهای جهان

آمستردام و روتردام به‌عنوان پایدارترین شهرهای جهان رتبه‌بندی شده‌اند و به ترتیب رتبه‌های اول و دوم را در 100 شهر برتر گردآوری شده توسط سازمان مشاوره و مهندسی Arcadis کسب کرده‌اند. سایر شهرهای اروپایی مانند کپنهاگ، فرانکفورت، مونیخ و اسلو نیز از نظر پایداری عملکرد خوبی داشتند. موفقیت آمستردام به استراتژی آن برای کاهش 95 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2050 نسبت به سطوح سال 1990 و تلاش آن برای افزایش سهم منابع انرژی تجدیدپذیر و کاهش مصرف کل انرژی بر می‌گردد. روتردام در مدیریت آلودگی هوا، انتشار دی‌اکسیدکربن و ضایعات برتر است اما در زمینه‌هایی مانند فضای سبز، حمل‌ونقل پایدار و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر جای پیشرفت دارد. آرکادیس تاکید می‌کند که شهرهای پیشرو مانند آمستردام و کپنهاگ باید مسیر سریع خود را به سمت پایداری ادامه دهند، زیرا سال 2030 نقطه مهمی در حرکت جهانی برای توسعه پایدار است.

سئول برترین شهر غیراروپایی در این فهرست است که در جایگاه یازدهم قرار دارد، در حالی که شهرهای بزرگ استرالیا همگی در نیمه اول قرار دارند. شهرهای آمریکای شمالی به طور کلی عقب هستند و سانفرانسیسکو (35)، نیویورک (48) و تورنتو (49) استثنا هستند. در میان شهرهای آسیایی، شهرهای چین مانند شانگهای (در رتبۀ 19) و پکن (در رتبۀ 20) برجسته هستند. کراچی، ژوهانسبورگ، نایروبی و کیپ تاون در انتهای لیست قرار دارند. آرکادیس شهرها را بر اساس معیارهای مختلفی از جمله اهداف آب‌وهوایی، سطح تحصیلات زنان و میزان پیشرفت پایدار شهرها با بررسی عملکردشان ارزیابی می‌کند.

https://nltimes.nl/2024/06/12/amsterdam-rotterdam-two-sustainable-cities-world-arcadis

7 هزار مرگ در روز در اروپا ناشی از فعالیت 4 صنعت

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه 2.7 میلیون نفر در اروپا بر اثر فعالیت چهار صنعت (الکل، تنباکو، مواد غذایی فوق فرآوری شده و سوخت‌های فسیلی) جان خود را از دست می‌دهند. هانس کلوگه، مدیر سازمان جهانی بهداشت در اروپا می‌گوید: فعالیت‌های آنها روزانه 7 هزار اروپایی را می‌کشد. محصولات آنها نقش عمده‌ای در ایجاد بسیاری از انواع سرطان، دیابت و بیماری قلبی ایفا می‌کند. این چهار صنعت نه تنها نقش عمده‌ای در بسیاری از بیماری‌های کشنده ایفا می‌کنند، بلکه تمام تلاش خود را برای تداوم فعالیت خود کماکان انجام می‌دهند و به گفته کلوگ، آنها به طور فعال علیه اقدامات پیشگیرانه دولت، با تاکتیک‌های فریبنده کار می‌کنند.

https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5455033/who-7000-doden-dag-europa-door-vier-industrieen

چراغ سبز لاهه برای ازسرگیری استخراج نفت

وزارت امور اقتصادی هلند اعلام کرد که ممکن است استخراج نفت در نزدیکی روستای Schoonebeek در استان درنته (Drenthe) را از سر بگیرد. این وزارتخانه انتظار دارد پس از تابستان در مورد استخراج نفت تصمیم نهایی را اتخاذ کند. این میدان، یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی خشکی در اروپا است که تا سال 2021 حدود 9 هزار بشکه در روز از آن استخراج می‌شد. ذخایر ثابت شده در زمین برای دهه‌های آینده وجود دارد. سهام این میدان نفتی به صورت مساوی، متعلق به شل و اکسون موبیل است. این شرکت به ازای هر بشکه نفت استخراج شده، 1 یورو به منطقه پرداخت خواهد کرد و زمانی که قیمت نفت از 80 یورو در هر بشکه فراتر رود، پرداختی به منطقه به 1.50 یورو افزایش خواهد یافت. به گفته این وزارتخانه، این مبلغ به 45 تا 60 میلیون یورو در سال خواهد رسید.

https://fd.nl/politiek/1519872/den-haag-geeft-groen-licht-voor-hervatting-oliewinning-schoonebeek

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما