معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۷

اخبار اقتصادی لهستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری لهستان در هفته اول اسفند ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیشی گرفتن لهستان از چین در رشد اقتصادی برای اولین بار در 40 سال گذسته

مقایسه اقتصاد لهستان و چین در سال 2022 حاکی از آن است که تولید ناخالص داخلی لهستان، 4.9 درصد رشد داشته است و رشد تولید ناخالص داخلی چین، 3 درصد بوده است. این اولین بار در بیش از 40 سال گذشته است که تولید ناخالص داخلی لهستان، از رشد تولید ناخالص داخلی چین پیشی گرفته است.

چین پس از آغاز روند اصلاحات و باز کردن درب‌های کشور در برابر جهان در اواخر دهه 1970، تبدیل به نماد رشد سریع اقتصادی شد و مرتباً رشد تولید ناخالص داخلی نزدیک به 10 درصد را تجریه می‌کرد. هرچند در یک دهه گذشته، پویایی اقتصاد چین به تدریج کاهش یافت، اما در مقایسه با سایر اقتصادهای بزرگ در سطح بالایی باقی ماند. اما در سال‌های اخیر، کندی ساختار اقتصادی این کشور، سیاست‌های سخت در برابر شیوع کرونا، کاهش اعتبارات و تشدید مقررات در بخش فناوری باعث شده است سرعت رشد آن کند شود تا در سال 2020 رشد رسمی‌ تولید ناخالص داخلی چین به 2.2 درصد برسد و اگرچه در سال 2021 به 8.4 درصد بازگشت اما در سال 2022 دوباره به 3 درصد رسید تا کاهش قابل توجهی را تجربه کند. در مقایسه با چین، اقتصاد لهستان روند رو به رشدی داشته است و تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2022 به میزان 4.9 درصد افزایش یافت. هرچند اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند در آینده، مجددا چین گوی سبقت را از لهستان در میزان رشد تولید ناخالص داخلی خواهد ریود.

https://www.bankier.pl/wiadomosc/Po-raz-pierwszy-od-dekad-polska-gospodarka-rosla-szybciej-niz-chinska-8481195.html

هزینه 430 میلیون یورویی مشکلات بهداشت روان لهستانی‌ها بر اقتصاد این کشور

بر اساس مطالعه موسسه UCE Research و وبسایت تحقیقاتی ePsycholodzy.pl که در ژانویه 2023 انجام شد، مشکل افسردگی، سالانه تا 2 میلیارد زلوتی (نزدیک به 430 میلیون یورو) برای اقتصاد لهستان هزینه دارد. بر اساس این تحقیق، 72.8 درصد از لهستانی‌ها از مشکلات سلامت روان رنج می‌برند که نسبت به سال 2022 حدود 10 درصد افزایش یافته است. در سال 2021، افسردگی دلیل تقریبا 11 درصد از غیبت کارکنان در سر کار بوده است. کارشناسان معتقدند کاهش رشد اقتصادی، افزایش قیمت‌ها و همچنین نرخ‌های بهره بالا، تأثیر منفی بر سلامت روان لهستانی‌ها گذاشته است.

https://www.rp.pl/

نرخ بهره بانک مرکزی لهستان، ثابت باقی خواهد ماند

آدام گلاپینسکی، رئیس بانک ملی لهستان (NBP) در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام نمود شورای سیاست پولی لهستان (RPP)، نهاد تعیین کننده نرخ بهره بانک مرکزی، در روز چهارشنبه 8 فوریه تصمیم خود مبنی بر ثابت نگه داشتن نرخ بهره مرجع 6.75 درصد را اعلام نمود. بدین ترتیب، نرخ بهره لهستان طبق ارزیابی‌های صورت گرفته، پس از 11 افزایش متوالی با هدف مهار تورم، برای پنجمین بار متوالی، بدون تغییر باقی خواهد ماند. آقای گلاپینسکی اضافه نمود که سایر کشورهای اروپای مرکزی و شرقی نیز سیاست‌های مشابهی را در پیش گرفته‌اند و نرخ بهره را ثابت در نظر گرفته‌اند. هرچند به گفته ایشان در حال حاضر نرخ تورم بسیار بالاست و تا مهار کامل آن راه زیادی باقی مانده است، اما تا سه ماهه چهارم سال 2023 به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

https://www.thefirstnews.com/article/central-bank-head-says-interest-rates-are-adequate-36372

کاهش بودجه درمان در سال 2023

روزنامه Gazeta Wyborcza لهستان در نسخه روز 21 فوریه نوشت که بودجه در نظر گرفته شده برای خدمات بهداشتی ملی لهستان در سال 2023، حدود 2.2 میلیارد یورو، کمتر از هزینه‌هایی است که برای آن‌ها برنامه‌ریزی شده است. به عنوان مثال، لیست داروهایی که به افراد بالای 75 سال رایگان داده می‌شود کاهش می‌یابد و مراقبت از سرطان، به ویژه برای کسانی که از سرطان پروستات رنج می‌برند، پر‌هزینه‌تر خواهد شد.

https://wyborcza.pl/0,0.html

یارانه انرژی به شرکت‌های حمل و نقل ریلی با هدف کاهش قیمت‌ها

در حالی‌ که در ژانویه گذشته، شرکت‌های حمل و نقل ریلی لهستان به دلیل افزایش قیمت انرژی، قیمت‌های خود را تقریباً 18 درصد افزایش دادند، نخست‌وزیر لهستان، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دولت هزینه‌های انرژی را بازپرداخت می‌کند تا قیمت بلیت به سطح قبلی خود بازگردد. با افزایش قیمت انجام شده، یک خانواده متوسط لهستانی (2+2) باید حداقل 100 یورو، برای سفر با قطار از ورشو به کراکوف بپردازد.

https://wyborcza.pl/0,0.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما