معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۴

طرح اولیه سبد ضد تورمی دولت فرانسه

20 قلم مایحتاج اولیه که احتمال دارد مشمول قیمت یارانه‌ای شوند، شامل نیازهای روزمره جامعه از جمله نان، آرد، محصولات لبنی، محصولات بهداشتی، ماکارونی، روغن، شکر، قهوه، غذای کودک، تخم مرغ و پروتئین است.

فرانسه در حال مطالعه برای تدوین چارچوبی است تا بتواند در سایه افزایش تورم ناشی از جنگ اوکراین و بالا رفتن نرخ انرژی، نیازهای اولیه مردم فرانسه را مدیریت نماید. در این راستا، فرانسه بر اساس الهام از طرح اجرای توزیع مستقیم کالا در کشور یونان، به دنبال کاهش اثرات تورمی اقتصاد بر سبد اصلی مایحتاج اولیه مردم است که حدود 20 قلم کالا را در بر می‌گیرد. در این مکانیزم، عمده فروشان بزرگ متعهد می‌شوند که محصولات خود را به قیمت تمام شده و با سود اندک وارد زنجیره توزیع کنند. ولی نکته مهم، وجود زنجیره توزیع سالم تحت نظارت قوی دولت است تا از هر گونه سوء استفاده یا خلل در جریان توزیع جلوگیری به عمل آید.

20 قلم مایحتاج اولیه مورد نظر شامل نیازهای روزمره جامعه از جمله نان، آرد، محصولات لبنی، محصولات بهداشتی، ماکارونی، روغن، شکر، قهوه، غذای کودک، تخم مرغ و پروتئین است. بنابراین دولت فرانسه در سایه وجود سندیکاها و فدراسیون‌های تجارت و توزیع می‌تواند اجرای سبد ضدتورمی را از طریق همکاری تعهدات داوطلبانه توزیع کنندگان خصوصا فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام دهد. البته مجریانی که این مکانیزم را رعایت نکنند با جرائم سنگینی روبرو خواهند شد.

دولت فرانسه در حالی متمرکز بر حفظ قدرت خرید مردم در 20 قلم کالا اولیه است که کارشناسان ارزیابی دارند حدود 20 هزار تا 30 هزار کالا از برندهای مختلف در فروشگاه‌ها توزیع می‌گردد. بنابراین در طرح ضد تورمی، برندها صرفا چند قلم از محصولات خود را در چتر محدودیت افزایش تعرفه عرضه خواهند کرد و سایر محصولات از جمله کالاهای لوکس شامل این محدودیت نخواهد بود. اتکاء به این شیوه می‌تواند ثبات نسبی قیمت‌ها در نیازهای اولیه را ایجاد کند. این در حالی است که برخی کارشناسان ارزیابی دارند ارائه کوپن برای مواد غذایی وسیله مناسبی برای فائق آمدن به تورم در جامعه نمی‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما