معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۱۰:۵۱

اخـبار اقتصادی فرانسه

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فرانسه در هفتۀ دوم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش فعالیت تولیدی فرانسه در آوریل

فعالیت تولیدی فرانسه در آوریل با سرعت بیشتری نسبت به مارس کاهش یافت، اما شاخص مدیران خرید (PMI) که توسط S&P Global و Hamburg Commercial Bank (HCOB) منتشر شده است، نشان می‌دهد که ممکن است بهبودی در راه باشد. شاخص PMI تولید فرانسه در آوریل از 46.2 در مارس به 45.3 کاهش یافت. این پانزدهمین ماه متوالی است که این شاخص نشان دهنده شرایط ضعیف در بخش تولید است. به جز دو ماه، شاخص PMI از جولای 2022 به طور مداوم زیر 50 (نقطه‌ای که نشان دهنده انقباض است) بوده است. با وجود این افت، برخی از شاخص‌های جزئی نشان دهنده بهبود جزئی در فعالیت و سفارشات جدید است.

طبق این گزارش، شاخص فرعی تولید از 46.7 در مارس به 45.7 در آوریل کاهش یافت که نشان دهنده ضعیف شدن مداوم فعالیت کارخانه است، اما شاخص سفارشات جدید از 42.6 به 44.1 افزایش یافت که نشان دهنده افزایش جزئی تقاضا است. شاخص استخدام نیز از 41.7 در مارس به 42.2 در آوریل افزایش یافت که نشان دهنده کند شدن روند کاهش شغل است.

https://www.lefigaro.fr/flash-eco/france-nouveau-recul-de-la-production-manufacturiere-en-avril-reprise-envisagee-en-cours-d-annee-pmi-20240502

مهاجرت؛ محرک رشد در کشورهای توسعه یافته

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در گزارشی اعلام کرد سال گذشته کشورهای مختلف با کمبود شدید نیروی کار مواجه بودند که مهاجرت از رشد کشورهای توسعه یافته حمایت کرد. این سازمان بین‌المللی در گزارش خود نوشت: سال 2023 با جریان‌های مهاجرتی به ویژه به برخی از اقتصادهای OECD از جمله ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، اسپانیا و استرالیا همراه بود. این گزارش ادامه می‌دهد: این تحولات، تأثیر مثبتی بر عرضه نیروی کار داشته و به طور کلی از طریق رشد نیروی کار به نفع رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) بوده است. بر اساس این گزارش، مهاجران نقش مهمی در ایفای نقش در مشاغلی که با کمبود نیروی کار مواجه هستند (مانند حوزه سلامت، مهندسی و ساخت‌وساز) ایفا می‌کنند. علاوه بر این، مهاجران می‌توانند به افزایش نوآوری و کارآفرینی و در نتیجه به رشد اقتصادی کمک کنند.

https://www.pewresearch.org/topic/immigration-migration

کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در فرانسه

گرچه تعداد پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی که در سال 2023 در فرانسه اعلام شده 5 درصد نسبت به سال 2022 کاهش یافته و به 1194 پروژه رسیده است، اما این کشور همچنان در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بین کشورهای اروپایی پیشرو باقی مانده است. بر اساس گزارش آژانس توسعه سرمایه‌گذاری فرانسه (Bpifrance)، علیرغم این کاهش، فرانسه همچنان در رتبه اول جذب سرمایه‌گذاری خارجی در اروپا قرار دارد و از آلمان (1068 پروژه) و بریتانیا (1031 پروژه) پیشی گرفته است. این گزارش نشان می‌دهد که ایالات متحده با 344 پروژه، بزرگترین منبع سرمایه‌گذاری خارجی در فرانسه در سال 2023 بوده است و پس از آن آلمان (216 پروژه) و چین (108 پروژه) قرار دارند.

https://presse.bpifrance.fr/bpifrance-et-france-invest-devoilent-le-2eme-barometre-realise-aupres-des-particuliers-sur-leur-perception-du-capital-investissement-et-lancent-epargner-autrement-une-plateforme-en-ligne-pedagogique/

کاهش سود خالص سوسیه ژنرال در سه ماهه اول

با وجود عملکرد قوی بانک سرمایه‌گذاری و تامین مالی (BFI)، سوسیه ژنرال در سه ماهه اول سال جاری میلادی، سود خالص 680 میلیون یورویی را ثبت کرد که 21.7 درصد کاهش نسبت به قبل نشان می‌دهد. این امر به دلیل مشکلات سایر فعالیت‌های این بانک، از جمله بانکداری خرد در فرانسه بود. طبق اعلام این گروه بانکی، درآمد خالص (PNB)، که معادل درآمد در این بخش است، در بازه زمانی بین ژانویه تا مارس به 6.6 میلیارد یورو رسید که با کاهش جزئی 0.4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بود.

https://www.societegenerale.com/en

افزایش سود خالص گروه Crédit Agricole در سه ماهه اول

گروه Crédit Agricole اعلام کرد که سود خالص آن در سه ماهه اول سال جاری، 42.8 درصد افزایش یافته و به 2.4 میلیارد یورو رسیده است. این افزایش به دلیل پایان مشارکت این گروه در صندوق نجات بانک‌های اروپایی است. طبق بیانیه صادر شده، بدون احتساب این هزینۀ غیرمعمول، در سه ماهه اول سال 2023، سود خالص این گروه 6.1 درصد افزایش یافته است. درآمدهای گروه نیز در همین دوره 6.7 درصد افزایش یافته و به 9.5 میلیارد یورو رسیده است.

https://www.credit-agricole.com/en

توافق دولت فرانسه و صنعت خودرو

دولت فرانسه و صنعت خودرو در چارچوب یک قرارداد صنعتی، توافق کردند که 800 هزار دستگاه خودروی برقی را تا سال 2027 به فروش برسانند. این هدف به معنای تقریبا سه برابر شدن فروش در چهار سال و رسیدن به 45 درصد سهم بازار است. در سال 2023، حدود 300 هزار دستگاه خودروی برقی فروخته شد. این قرارداد شامل تعهدات متعددی از سوی دولت و صنعت خودرو، از جمله ارائه مشوق‌های مالی برای تولید و خرید خودروهای برقی، ایجاد زیرساخت‌های شارژ بیشتر و آموزش و بازآموزی کارگران برای مشاغل مرتبط با خودروهای برقی می‌باشد. این قرارداد بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر فرانسه برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. این کشور قصد دارد تا سال 2035 فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی را ممنوع کند.

https://www.lefigaro.fr/economie/voitures-electriques-la-france-veut-tripler-ses-ventes-en-quatre-ans-20240505

جدیدترین مقصد محبوب گردشگری فرانسوی‌ها

گردشگری در یونان در سال 2023 رونق چشمگیری داشته است و این کشور رکورد جدیدی را در جذب گردشگر فرانسوی به ثبت رسانده است. طبق داده‌های بانک مرکزی یونان، گردشگران فرانسوی در سال گذشته 20.6 میلیارد یورو در یونان هزینه کرده‌اند که 16.5 درصد نسبت به سال 2022 افزایش داشته است. این رقم یونان را به محبوب‌ترین مقصد گردشگری خارجی برای فرانسوی‌ها تبدیل می‌کند و از اسپانیا (18.9 میلیارد یورو) و ایتالیا (12.8 میلیارد یورو) پیشی می‌گیرد.

https://presse.bpifrance.fr/bpifrance-et-france-invest-devoilent-le-2eme-barometre-realise-aupres-des-particuliers-sur-leur-perception-du-capital-investissement-et-lancent-epargner-autrement-une-plateforme-en-ligne-pedagogique/

سرمایه‌گذاری 720 میلیون یورویی اتحادیه اروپا در تولید هیدروژن سبز

اتحادیه اروپا اعلام کرد که هفت پروژه تولید هیدروژن را از طریق «بانک هیدروژن» (یک ابزار جدید برای حمایت از هیدروژن سبز در یک بازار نوپا)، به میزان 720 میلیون یورو تامین مالی خواهد کرد. اتحادیه اروپا که هدف خود را رسیدن به کربن صفر تا سال 2050 تعیین کرده است، قصد دارد تا سال 2030 سالانه 10 میلیون تن هیدروژن تجدیدپذیر در خاک خود تولید کند و به همین میزان وارد کند تا به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنایع سنگین (فولاد، سیمان و...) و حمل‌ونقل کمک کند. ابتکار بانک هیدروژن که برخلاف نامش یک موسسه مالی نیست، با هدف افزایش تولید هیدروژن از طریق تخصیص مجدد کارآمد منابع مالی موجود در اتحادیه اروپا، به ویژه درآمد حاصل از بازار کربن، عمل می‌کند. این هفت پروژه که در چهار کشور اروپایی واقع شده‌اند، طیف وسیعی از فناوری‌های تولید هیدروژن را از الکترولیز گرفته تا گازسازی زیستی پوشش می‌دهند.

https://www.lefigaro.fr/flash-eco/energie-l-ue-financera-7-projets-via-sa-banque-de-l-hydrogene-20240502

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما