اخـبار اقتصادی فرانسه
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فرانسه در هفتۀ اول تیر ماه 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
بهبود جزئی قدرت خرید در فرانسه
طبق گزارش بانک مرکزی فرانسه، قدرت خرید مردم این کشور در سال 2023 به طور میانگین، کمیکمتر از 1 درصد افزایش یافته است، در حالی که در سال 2022 این افزایش تنها 0.2 درصد بود. البته این افزایش به طور مساوی بین همه گروهها توزیع نشده است و بازنشستگان و کارمندان حداقلی بگیر، به خاطر افزایش قیمتها وضعیت بهتری داشتهاند، در حالی که سایر گروهها، به خصوص خانوارهای با درآمد کم، با مشکلات بیشتری مواجه بودهاند. با وجود کاهش نرخ تورم، هزینههای بالای زندگی، به خصوص مواد غذایی و انرژی، فشار زیادی بر خانوارها ایجاد کرده است.
https://www.lefigaro.fr/economie/malgre-le-ressenti-des-francais-le-pouvoir-d-achat-a-bel-et-bien-augmente-20240618
لزوم عدم افزایش کسری بودجه
فرانسوا ویلروی دو گالو، رئیس بانک مرکزی فرانسه، با اشاره به وعدههای اقتصادی پرهزینه در آستانه انتخابات قانونگذاری، خواستار عدم افزایش کسری بودجههای سنگین که نمیتوان به درستی آنها را تأمین مالی کرد، شد. در همین حال، انتظار میرود کمیسیون اروپا به دلیل کسری بودجههای عمومیبیش از حد مجاز، علیه حدود ده کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله فرانسه، فرآیند انضباطی را آغاز کند. افزایش ناگهانی نرخهای وام دومین اقتصاد بزرگ اروپا و افت بازار مالی پاریس در پی انحلال مجلس ملی در 9 ژوئن و خطر انسداد نهادی پس از انتخابات، نگرانیها را در فرانسه تشدید کرده است.
https://www.leparisien.fr/economie/deficits-budgetaires-pourquoi-lue-sapprete-a-epingler-la-france-a-lapproche-des-legislatives-18-06-2024-VRS3QMX2AVBNBKUSDDF7TVGUUE.php
انتخاب کئولیس به عنوان اپراتور خط 18 مترو اکسپرس بزرگ پاریس
در جلسه هیات مدیره ایل-دو-فرانس موبیلیته (IDFM)، شرکت کئولیس به عنوان اپراتور منتخب خط 18 مترو اکسپرس بزرگ پاریس معرفی شد. این خط 33 کیلومتری که ورسای را به فرودگاه اورلی متصل میکند، از سال 2026 به صورت تدریجی به بهرهبرداری خواهد رسید و پیشبینی میشود سالانه 28 میلیون مسافر را جابجا کند. کسب این قرارداد، سومین دستاورد کئولیس در مترو اکسپرس بزرگ پاریس پس از خطوط 16 و 17 به شمار میرود و این شرکت را به عنوان یک بازیگر اصلی در این پروژه کلیدی تثبیت میکند. گشایش خط 18 در سه مرحله بین سالهای 2026 تا 2030 صورت خواهد پذیرفت. این خط مترو اتوماتیک شامل 10 ایستگاه خواهد بود که 3 مورد از آنها به صورت هوایی احداث خواهند شد.
https://www.latribune.fr/entreprises-finance/services/transport-logistique/grand-paris-express-la-ratp-et-keolis-remportent-l-exploitation-de-plusieurs-lignes-1000173.html
ورشکستگی آخرین تولیدکننده رینگ آلومینیوم در فرانسه
آخرین تولیدکننده رینگ آلومینیوم در فرانسه، شرکت Impériales Wheels که در Indre مستقر بود، حدود چهار ماه پس از قرار گرفتن تحت مراقبت قضایی، به طور رسمی ورشکست شد. این خبر از منابع اتحادیهای تأیید شده است. 176 کارمند این شرکت، از دادگاه تجارت خواسته بودند تا قبل از صدور حکم ورشکستگی چند روز به آنها مهلت داده شود تا با دولت گفتگو کنند، با این حال، این درخواست توسط دادگاه رد شد. دادگاه تجارت اکنون باید در مورد سرنوشت شرکت و کارکنان آن تصمیم بگیرد؛ احتمال دارد که این شرکت به طور کامل تعطیل شود یا به یک خریدار جدید فروخته شود. این خبر ضربه دیگری به صنعت تولیدی فرانسه است که در سالهای اخیر با چالشهای زیادی روبرو بوده است. افزایش هزینههای انرژی، رقابت جهانی و کمبود نیروی کار ماهر از جمله عواملی هستند که به مشکلات این صنعت دامن زدهاند.
https://www.lefigaro.fr/societes/une-catastrophe-sociale-le-dernier-fabricant-de-jantes-alu-en-france-place-en-liquidation-judiciaire-20240620
فرانسه به دنبال ساخت حداقل 6 رآکتور هستهای جدید
برنامه دولت فرانسه برای ساخت حداقل 6 رآکتور هستهای جدید جدید با واکنشهای متفاوتی روبرو شده است. در حالی که برخی از این طرح استقبال میکنند، برخی دیگر نگران پیامدهای آن هستند. حامیان این طرح میگویند که انرژی هستهای یک منبع ضروری و کمکربن برای تامین برق فرانسه است. آنها همچنین استدلال میکنند که این برنامه به ایجاد شغل و تقویت صنعت هستهای این کشور کمک میکند، با این حال، مخالفان این طرح نگرانیهایی را در مورد ایمنی، هزینه و زبالههای هستهای مطرح میکنند. آنها همچنین میگویند که فرانسه باید به جای اتکا به انرژی هستهای، روی منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی تمرکز کند.
https://www.latribune.fr/dossier/entreprises-finance/industrie/energie-environnement/la-revanche-du-nucleaire-951795.html