معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۷:۰۱ - مشاهده: ۵۲

اخـبار اقتصادی فرانسه

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فرانسه در هفتۀ چهارم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش ورشکستگی شرکت‌ها در فرانسه

طبق آمار بانک مرکزی فرانسه، روند صعودی ورشکستگی شرکت‌ها در این کشور همچنان ادامه دارد. در 12 ماه منتهی به ماه می، 60 هزار و 210 مورد ورشکستگی در فرانسه ثبت شده است که کمی‌بالاتر از میانگین سالانه 59 هزار و 342 مورد در دوره 2010 تا 2019 است. اغلب این ورشکستگی‌ها در حوزه شرکت‌های کوچک و متوسط می‌باشد. با این حال، به نظر می‌رسد بانک مرکزی فرانسه از این افزایش نگران نیست و آن را به جبران ورشکستگی‌های عقب‌افتاده ناشی از بحران کرونا مرتبط می‌داند، زیرا در طول این دوره، حمایت‌های دولتی از جمله وام‌های تضمین‌شده دولتی، مرخصی بدون حقوق و تعویق مالیات به بسیاری از شرکت‌ها کمک کرد تا سرپا بمانند. رشد ضعیف اقتصادی (0.8 درصدی)، عامل دیگری است که به این روند افزایشی نسبت داده می‌شود.

https://www.lefigaro.fr/conjoncture/les-defaillances-de-pme-et-d-eti-bondissent-20240613

اقدامات انضباطی علیه ده کشور اتحادیه اروپا به دلیل کسری بودجه بیش از حد

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه (22 ژوئن 2024) گام‌هایی را برای آغاز اقدامات انضباطی علیه ده کشور عضو (از جمله فرانسه) به دلیل کسری بودجه بیش از حد، برخواهد داشت. بروکسل گزارش‌هایی را درباره وضعیت اقتصادی و بودجه هر یک از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا منتشر نموده و در این گزارش‌ها اعلام کرد که ده کشور، از جمله فرانسه و ایتالیا، از سقف 3 درصدی کسری بودجه به نسبت تولید ناخالص داخلی (GDP) که توسط «پیمان ثبات و رشد» تعیین شده است، فراتر رفته‌اند. وضعیت فرانسه به ویژه نگران‌کننده است و از سوی آژانس‌های رتبه‌بندی تحت نظر قرار دارد؛ نرخ‌های استقراض دومین اقتصاد بزرگ اروپا به طور ناگهانی افزایش یافته و بازار سهام پاریس، افت شدیدی نموده است.

https://www.liberation.fr/economie/finances-publiques-leurope-devrait-de-nouveau-imposer-a-la-france-une-procedure-de-deficit-excessif-20240419_LOMTKFKT5NDNFAUU2QV5PINNAI/?redirected=1&redirected=1

سرمایه‌گذاری کلان در تولید مواد باتری خودروهای برقی در فرانسه

شرکت فرانسوی ETI، پیشرو در صنعت نفت، با افزایش پروژه‌های مربوط به کارخانه‌های جدید در زمینه گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، فعالیت‌های خود را گسترش می‌دهد. احداث کارخانه‌ای برای تولید مواد کاتد فعال که در ساخت باتری خودروهای برقی به کار می‌رود، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اجلاس "Choose France" بود. این سرمایه‌گذاری 600 میلیون یورویی توسط یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت فرانسوی آکسنس (Axens) و شرکت چینی لیکو (Lico) هدایت می‌شود.

https://viralmag.fr/axens-le-specialiste-francais-de-la-rd-se-lance-dans-la-decarbonation-industrielle/

استفاده از هوش مصنوعی در صنایع هوافضای فرانسه

گروه Safran، غول هوافضا و صنایع دفاعی فرانسه، شرکت Preligens، یک شرکت نوپای فرانسوی که از هوش مصنوعی برای تفسیر تصاویر ماهواره‌ای استفاده می‌کند، را به قیمت 220 میلیون یورو خریداری کرد. این خرید به Safran کمک می‌کند تا توانایی‌های خود را در زمینه اطلاعات، نظارت و شناسایی (ISR) تقویت کند که یک حوزه کلیدی در حال رشد برای صنعت دفاعی است.

https://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/safran-s-offre-preligens-la-pme-specialisee-dans-l-intelligence-artificielle-999901.html

افتتاح کارخانه تولید هیدروژن از طریق الکترولیز

کارخانه تولیدکننده الکترولیزور شرکت مک‌فی که با کمک مالی 114 میلیون یورویی دولت ساخته شده است، در بلفور افتتاح شد. الکترولیزورها برای تولید «هیدروژن سبز» از آب و برق ابه کار می‌روند. با وجود پیشرفت‌هایی مانند کارخانه مک‌فی، سایر پروژه‌های هیدروژن در فرانسه با تأخیر مواجه شده‌اند. در حال حاضر سالانه 100 میلیون تن هیدروژن در جهان تولید می‌شود، اما بخش عمده آن از طریق گازهای فسیلی به دست می‌آید.

https://gemini.google.com/%3C0%3Ehttps://www.usinenouvelle.%3C1%3Ecom/article/la-technologie-d-electrolyse-du-cea-qu-exploitera-genvia-pour-produire-de-l-hydrogene-atteint-99-de-rendement-se-rejouit-julie-mougin-du-cea-liten.N1809792

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما