معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۰

اخبار اقتصادی تونس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تونس در هفته دوم بهمن ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

مودیز رتبه دولتی تونس را کاهش داد

مودیز رتبه دولتی تونس را از caa1 به caa2 کاهش داد و چشم انداز منفی داشت. مودیز همچنین رتبه بانک مرکزی تونس را که از نظر قانونی مسئول پرداخت های مربوط به کلیه اوراق خزانه است، با چشم انداز منفی به caa2  کاهش داد.مودیز یک مؤسسه رتبه‌بندی اعتباری است که در زمینه ارائه خدمات تجزیه و تحلیل بازار اوراق قرضه، مبادله اوراق بهادار، مدیریت بحران و مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعالیت می‌نماید.مودیز همچنین رتبه سپرده‌های بلندمدت چهار بانک تونس را از caa1 به caa2 کاهش داد که عبارتنداز: بانک امان، بانک تونس، بانک عربی بین‌المللی تونس و شرکت بانک تونس.رتبه بندی در سطح Caa2 به این معنی است که دولت و بانک ها از نظر امکان ناتوانی در انجام تعهدات مالی در معرض خطرات بالایی قرار دارند.

منبع: خبرگزاری‌های تونس

تونس قرارداد وام 80 میلیون دلاری بانک توسعه آفریقا را تصویب کرد

تونس قرارداد وام با بانک توسعه آفریقا به مبلغ 80 میلیون دلار برای کمک به تامین مالی پروژه حمایت از امنیت غذایی اضطراری را تصویب کرد.این امر در قالب فرمان شماره 3 ریاست جمهوری سال 2023 در روزنامه رسمی ، منتشر گردید. قرارداد وام مذکور در تاریخ 3 نوامبر 2022 توسط سمیر سعید وزیر اقتصاد و برنامه ریزی و محمد العزیزی مدیر دفتر منطقه ای شمال آفریقا بانک توسعه آفریقا در تونس به امضا رسیده است.هدف این پروژه بهبود خودکفایی و امنیت غذایی از طریق تامین ذخایر گندم نرم، جو و کود و حمایت از انعطاف پذیری چرخه غلات در برابر شوک های خارجی و نوسانات آب و هوایی و توسعه و دیجیتالی کردن این چرخه است.

منبع: روزنامه رسمی‌تونس

2723 پروژه سرمایه گذاری تونسی‌های خارج از کشور در بخش کشاورزی، صنعت و خدمات تونس

بر اساس آمار وزارت امور خارجه، دفتر تونسی‌های خارج از کشور تأیید کرد که پروژه‌های اقتصادی تونسی‌های خارج از کشور در سال 2021 بالغ بر 2723 پروژه با ارزش کل 226.528 میلیون دینار برآورد شده است.

این پروژه‌ها بین بخش های مهمی‌توزیع شده است که مهمترین آنها کشاورزی با 14 درصد از تعداد پروژه‌ها و 29.5 درصد از ارزش کل سرمایه گذاری تونسی‌ها و در رتبه دوم پروژه‌های صنعتی با نرخ 1.8 درصد و 4.5 درصد ارزش سرمایه گذاری‌ها است. بخش خدمات رتبه سوم را در زمینه‌های سرمایه گذاری تونسی‌ها در خارج از کشور دارد با نرخ 84.2 درصد از تعداد پروژه‌ها که 66 درصد از ارزش سرمایه گذاری‌ها را به خود اختصاص داده است.

بخش خدمات اکثریت سرمایه گذاران تونسی‌های مقیم خارج از کشور را به خود جذب می‌کند، زیرا نیازی به حضور شخصی حامی‌پروژه در تونس نیست و نسبت ریسک در مقایسه با بخش کشاورزی و صنعتی کمتر است.

تونسی‌های مقیم فرانسه با نرخ 66.1 درصد بیشترین تعداد سرمایه گذاران و پس از آنان تونسی‌های مقیم عربستان با 9.5 درصد، تونسی‌های مقیم قطر با 7.3 درصد و تونسی‌های مقیم ایتالیا با 4.9 درصد بیشترین میزان سرمایه گذاری را در تونس دارند.

در مورد تونسی‌های مقیم آلمان، سهم آنان در ایجاد پروژه‌های صنعتی در حدود 10 درصد بوده و نرخ سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال به ترتیب 6.2 درصد و 10.3 درصد بوده است.

منبع: موزاییک اف.ام

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما