معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۶

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته چهارم آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کیشیدا: افزایش مالیات برای تامین بودجه دفاعی لازم است

کیشیدا فومیو، نخست‌وزیر ژاپن، در یک سخنرانی به پیشنهاد افزایش مالیات به منظور تامین منبع مالی برای بودجه دفاعی این کشور اشاره کرد. او فرمان داده است بودجه دفاعی ظرف تقریبا ۵ سال آینده، به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش داده شود.

اما ضرورت دارد دولت بیش از ۲۹ میلیارد دلار جهت تامین این هزینه کرد مضاعف به دست آورد و در نظر دارد بدین منظور، مالیات را بالا ببرد تا بتواند حدود یک چهارم آن را پوشش دهد.کیشیدا گفت «افزایش مالیات طی چند سال به طور مرحله‌ای انجام خواهد شد و زمان بندی آن نیز انعطاف پذیر خواهد بود. این کار شامل اقداماتی نخواهد بود که مالیات بر درآمد اشخاص را تحت فشار قرار دهد و افزایش مالیات را در سال مالی آتی نیز اجرا نخواهم کرد.

افزایش قیمت کالاها و خدمات ۳۰ درصد شرکت‌های ژاپنی در پی بالا رفتن هزینه برق

 کمتر از یک سوم شرکت‌هایی که به یک نظرسنجی در ژاپن پاسخ دادند توانسته‌اند افزایش هزینه برق را در قیمت‌های خود منعکس کنند. شرکت تحقیقاتی خصوصی «تِیکوکو دیتابانک» این نظرسنجی را در ماه دسامبر از ۱۲۶۵ شرکت انجام داد.

 از مجموع این شرکت‌ها، ۶ / ۸۶ درصد گفتند که قبض برقشان از سال قبل بالاتر رفته است اما فقط ۶ / ۲۹ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که قیمت کالا و خدمات خود را افزایش داده‌اند. میانگین افزایش قیمت در میان شرکت‌هایی که بهای کالاها یا خدمات خود را بالا برده‌اند، ۹ / ۹ درصد از میزان افزایش هزینه برقشان بوده است.

کامینشی توموهیرو مسئول تیکوکو دیتابانک می‌گوید بسیاری از شرکت‌ها ممکن است برای افزایش قیمت‌ها مشکل داشته باشند زیرا هزینه‌های انرژی آنها از بیرون قابل مشاهده نیست. وزارت اقتصاد، تجارت و صنایع در نظر دارد این موضوع را بررسی کند.

 گزارش کارشناسان درباره اصلاح منشور کمک‌ رسمی‌توسعه ژاپن

هیئتی از کارشناسان ژاپنی طی گزارش جدیدی درباره منشور کمک‌ رسمی‌توسعه ژاپن، خواستار اولویت‌ دادن به همکاری‌ها برای امنیت اقتصادی شده است. از آنجایی که دولت ژاپن قصد دارد سال ۲۰۲۳ برای نخستین بار پس از سال ۲۰۱۵ منشور کمک‌ رسمی‌توسعه را اصلاح کند، این گروه مشغول ارزیابی این منشور بوده است. ناکانیشی هیروشی، استاد دانشگاه کیوتو، ریاست این هیئت را بر عهده دارد و او این گزارش را تسلیم هایاشی یوشیماسا، وزیر امور خارجه، کرد.

رئوس سمت و سوی کمک‌ رسمی‌توسعه ژاپن طی دهه آینده در این گزارش برشمرده شده اند. در این گزارش آمده است ژاپن باید کمک به کشورهای در حال توسعه را برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و تقویت امنیت اقتصادی آنها از جمله امنیت زنجیره‌های در اولویت قرار دهد.

در این گزارش پیشنهاد شده است دولت ژاپن برای دستیابی به هدف مورد توافق در سطح بین‌المللی مبنی بر افزایش کمک‌ رسمی‌ توسعه خود به ۷ / ۰ درصد درآمد ناخالص ملی، راه ملموسی ارائه دهد. سال ۲۰۲۱، این رقم ۳۴ / ۰ درصد بود.

این هیئت می‌گوید اصل اجتناب از هر گونه همکاری برای مصارف نظامی‌ باید در منشور اصلاح شده نیز همچنان رعایت شود. اما این هیئت می‌گوید حمایت‌های بشردوستانه از سوی نیروهای مسلح باید در این منشور لحاظ شوند. مقامات دولت قصد دارند پس از شنیدن نظرات رهبران تجاری و سایرین، این منشور را اصلاح کنند.

پست ژاپن تحویل بسته‌‌های پستی با پهپاد را از سال مالی ۲۰۲۳ آغاز می‌کند

اداره خدمات پستی سراسری ژاپن می‌گوید در سال مالی آینده که از ماه آوریل آغاز می‌شود تحویل کالا با پهپاد را آغاز خواهد کرد. این تصمیم پس از تسهیل قوانین پرواز پهپاد‌ها اتخاذ شد.

اداره پست ژاپن در رویدادی در توکیو از پهپادی که در حال ساخت آن بوده است رونمایی کرد. این پهپاد قادر به حمل بار تا وزن ۵ کیلوگرم است و می‌تواند حدود ۳۵ کیلومتر پرواز کند.دولت ژاپن قانونی را بازبینی کرد که به موجب آن به پهپادها اجازه داده می‌شود بر فراز مناطق پرجمعیت فراتر از محدوده میدان دید هدایت‌کننده آن پرواز کنند. اما اداره پست ژاپن می‌گوید قصد دارد استفاده از این پهپادها را ابتدا در مناطق کوهستانی و جزایر دورافتاده آغاز کند زیرا کمبود نیروی کار در این مناطق شدیدتر است.

بیش از ۲۳ هزار شکایت از کارآموزان فنی خارجی در ژاپن رسیده است

سازمانی که از کارآموزان فنی خارجی در ژاپن حمایت می‌کند می‌گوید در سال مالی ۲۰۲۱ بیش از ۲۳ هزار شکایت دریافت کرده است. این اعلام در بحبوحه سایر گزارش‌ها در مورد مشکلات مختلفی مانند عدم پرداخت حقوق به کارآموزان و اخراج غیرمنصفانه آنها صورت گرفت.

ژاپن برنامه‌ای برای قبول کارآموز از کشورهای در حال توسعه دارد. این افراد می‌توانند در حالیکه در این کشور کار می‌کنند، فناوری و مهارتهای کاری را نیز بیاموزند.سازمان آموزش کارآموزان فنی می‌گوید تعداد این شکایات از سال مالی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ تقریبا دو برابر شده است. این سازمان همچنین می‌گوید این تعداد بین سالهای مالی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ سه برابر شده است. سازمان مذکور پنج سال پیش شروع به ارائه مشاوره کرد.

مسئولان می‌گویند که «بدرفتاری» در رأس دلایل ارائه این مشاوره‌ها بوده است. حدود ۴۰۰۰ مشاوره در این مورد وجود داشته است. بعد از بدرفتاری، «شرایط کار» مانند دستمزد و اضافه کاری، قرار داشت. حدود ۳۹۰۰ مورد مشاوره در این مقوله قرار داشت.

مسئولان دولت می‌گویند تا پایان ماه ژوئن بیش از ۳۲۰ هزار کارآموز خارجی در ژاپن بودند. اما برخی از منتقدان این برنامه می‌گویند از این کارآموزان فقط به عنوان کارگر ارزان قیمت استفاده می‌شود.

منجو اضافه می‌کند که بازبینی این برنامه ضرورت دارد. او می‌گوید مقام‌ها باید راههایی بیابند که کارگران خارجی را به ژاپن جلب کنند، کارگرانی که بتوانند نقش فعالی در کشور ایفا کنند.

افزایش سفرهای داخلی در ژاپن طی تعطیلات آخر سال

بزرگترین آژانس مسافرتی ژاپن (JTB) پیش‌ بینی می‌کند مسافرت‌ها طی تعطیلات آخر سال تا حدود ۷۰ درصد سطح پیش از همه گیری کرونا افزایش یابد. جی‌تی‌بی این پیش‌بینی را بر اساس رزرو شرکت‌های هواپیمایی و نتایج یک پرسشنامه اعلام کرده است. این شرکت تخمین می‌زند که ۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بین روزهای ۲۳ دسامبر تا ۳ ژانویه مسافرت کنند که شامل دستکم یک شب اقامت می‌شود.

جی‌تی‌بی همچنین تخمین می‌زند که حدود ۱۵۰ هزار نفر طی همین دوره به مسافرت خارجی بروند. به لطف کاهش محدودیت‌های مرزی این رقم ۵ / ۷ برابر بیشتر از سال گذشته است.اما این آژانس مسافرتی می‌گوید به دلیل کاهش ارزش ین و عوارض بالاتر سوخت این رقم تنها ۱ / ۱۸ درصد میزان ثبت شده در سه سال پیش است.

جی‌تی‌بی می‌گوید در حالی‌که تقاضا برای سفرهای داخلی در حال بهبود است، اما هنوز افراد زیادی هستند که از سفر رفتن خودداری می‌کنند. آنها این را به افزایش شیوع کووید-۱۹ و قیمت‌های بالاتر نسبت می‌دهند.

پرتاب موفقیت آمیز اولین فرودگر ماه یک شرکت نوپای ژاپنی

یک شرکت نوپا ژاپنی فضاپیمایی را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است که می‌تواند اولین فضاپیمایی شود که هزینه ساخت آن به طور خصوصی تامین شده و روی کره ماه فرود می‌آید.

شرکت نوپا ispace مستقر در توکیو این فرودگر ماه بدون سرنشین را ساخته است. موشک حامل این فرودگر به وقت جهانی ۳۸ : ۷ توسط شرکت آمریکایی اسپیس ایکس از فلوریدا به فضا پرتاب شد.این فضاپیما ۴۷ دقیقه پس از بلندشدن از موشک جدا شد. مقامات می‌گویند ارتباطات با زمین و وضعیت آن پایدار است و سپس این فضاپیما به سمت ماه که حدود ۳۸۰ هزار کیلومتر با زمین فاصله دارد، حرکت خواهد کرد.

پیش‌بینی می‌‌شود این فضاپیما در اواخر آوریل سال ۲۰۲۳ روی سطح ماه فرود آید. در صورتی که این ماموریت با موفقیت انجام شود، این اولین باری خواهد بود که یک شرکت خصوصی یک فضاپیما را روی ماه فرود می‌آورد. پرتاب این فضاپیما به دلیل بازرسی‌های بیشتر حدود یک ماه بتعویق افتاد.

بانک توسعه آسیا پیش‌بینی ۲۰۲۳ رشد اقتصادی منطقه آسیا-اقیانوس آرام را نزولی کرد

 بانک توسعه آسیا چشم‌انداز اقتصادی سال ۲۰۲۳ خود برای منطقه آسیا-اقیانوس آرام را بطور نزولی بازبینی کرد. این پیش‌بینی شامل ژاپن، استرالیا و برخی از اقتصاد‌های پیشرفته دیگر می‌شود.

این بانک پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد این منطقه در سال آینده به میزان ۶ / ۴ درصد رشد خواهد کرد. این رقم نسبت به پیش‌بینی این بانک در ماه سپتامبر ۳ / ۰ واحد درصد کمتر است.

بانک توسعه آسیا پیش‌بینی رشد اقتصادی خود برای چین را به میزان ۲ / ۰ واحد درصد کاهش داده و به ۳ / ۴ درصد رساند. این بانک بهبودی آهسته مصرف چین بدلیل همه‌گیری ویروس کرونا و نیز تنش در بازار مستغلات را ذکر کرد.

بانک توسعه آسیا تخمین می‌زند که رشد اقتصادی در هنگ‌کنگ ۹ / ۲ درصد و در کره جنوبی ۵ / ۱ درصد باشد. هر دوی این ارقام نسبت به ماه سپتامبر ۸ / ۰ واحد درصد کمتر هستند.این بانک می‌گوید: «ریسک‌هایی نسبت به این چشم‌انداز وجود دارند. تورم بالای انعطاف‌ناپذیر در آمریکا و سایر اقتصادهای پیشرفته می‌تواند دور کنونی سختگیرانه‌ کردن سیاست پولی را طولانی کند.»بانک توسعه آسیا همچنین می‌گوید حمله روسیه به اوکراین «می‌تواند دوباره باعث افزایش قیمت‌ اقلام ضروری شود.»

کاهش شاخص خوش‌بینی تجاری کارخانه‌های بزرگ در ژاپن برای چهارمین فصل متوالی

نظرسنجی دقیق «تانکان» بانک مرکزی ژاپن نشان می‌دهد که خوش‌بینی تجاری در میان تولیدکنندگان بزرگ برای چهارمین سه ماهه متوالی بدتر شده است. علت اصلی آن، افزایش هزینه‌های مواد خام بود. بانک مرکزی ژاپن از اوایل نوامبر تا اوایل دسامبر از بیش از ۹۰۰۰ شرکت نظرسنجی کرد.

بر طبق این نظرسنجی، مقدار شاخص خوش‌بینی تجاری تولیدکنندگان بزرگ هفت مثبت بود. این میزان نسبت به نظرسنجی قبلی در ماه سپتامبر یک واحد کاهش داشت. قیمت‌های بالاتر مواد باعث افزایش هزینه‌ها و افزایش فشار بر درآمد از فروش می‌شود.

اما وضعیت برای کسب‌و‌کارهای بزرگ غیرتولیدی برعکس بود. رقم اخیر تانکان برای این کسب‌وکارها برای سومین دوره سه ماهه متوالی بهبود یافت و با ۵ واحد افزایش به ۱۹ مثبت رسید.

محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا کاهش یافته و امکان فعالیت بیشتر در داخل کشور و بازگشت گردشگران خارجی را فراهم کرده است. تلاش برای افزایش سفرهای داخلی و افزایش مصرف نیز باعث بهبود شاخص خوش‌بینی تجاری شده است.

همکاری مشترک یک شرکت جدید ژاپنی سازنده نیمه‌هادی‌ها با IBM

 یک شرکت جدید ژاپنی سازنده نیمه‌هادی‌ها برای تولید انبوه یک نوع تراشه جدید پیشرفته، فعالیت مشترکی را با شرکت IBM آغاز کرده است.مقام‌های ارشد راپیدوس و این شرکت عظیم فناوری آمریکایی خبر همکاری مشترک‌شان را  در توکیو اعلام کردند.

هشت شرکت عمده از جمله تویوتا و شرکت عظیم مخابراتی اِن‌تی‌تی، در راپیدوس سرمایه‌گذاری می‌کنند. راپیدوس قصد دارد حوالی سال ۲۰۲۷ تولید این نیمه‌هادی‌ها را شروع کند.اما این شرکت در حال حاضر فناوری لازم برای تحقق این هدف را ندارد. IBM در این زمینه در سطح جهان پیشتاز است.کوایکه آتسویوشی، رئیس راپیدوس گفت آنها فناوری لازم برای تولید انبوه این نوع نیمه‌هادی‌ها را توسعه خواهند داد.

قصد ژاپن برای اجرای سیستم معامله گازهای گلخانه‌ای در سال مالی ۲۰۲۶

ان اچ کی دریافته‌است که دولت ژاپن بعنوان بخشی از تلاش‌های خود برای دستیابی به کربن صفر قصد دارد در سال مالی ۲۰۲۶ یک سیستم قیمت‌گذاری کربن برای تجارت انتشار گازهای گلخانه‌ای را راه‌اندازی کند.

بر اساس این سیستم، شرکت‌ها می‌توانند اعتباراتی که با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به دست آورده اند، را معامله کنند.در یک جدول زمانی که توسط وزارت صنایع تهیه شده آمده است که از شرکت‌های برق خواسته می‌شود تا از سال مالی ۲۰۳۳ به منظور کاهش استفاده از سوخت‌های ‌فسیلی، هزینه انتشار گازهای گلخانه‌ای را پرداخت کنند.

این وزارتخانه همچنین قصد دارد طرحی را برای عمده‌فروشان نفت و شرکت‌های بازرگانی که سوخت‌های فسیلی وارد می‌کنند معرفی کند تا از سال مالی ۲۰۲۸ برخی هزینه‌ها را قبول کنند. این وزارتخانه می‌گوید این هزینه‌ها به تدریج افزایش خواهد یافت.

دولت قصد دارد اوراق قرضه به ارزش ۲۰ تریلیون ین یا حدود ۱۴۵ میلیارد دلار منتشر کند تا سرمایه گذاری در کربن صفر را ترویج کند. هدف آن بازپرداخت اوراق قرضه تا سال مالی ۲۰۵۰ با استفاده از درآمد حاصل از سیستم قیمت‌گذاری کربن است. 

دولت ژاپن درحال بررسی حمایت از عضویت اتحادیه آفریقا در گروه ۲۰

هایاشی یوشیماسا، وزیر خارجه ژاپن می‌‌گوید در حال بررسی حمایت از پذیرش عضویت اتحادیه آفریقا در گروه ۲۰ اقتصاد جهان است. اتحادیه آفریقا متشکل از ۵۵ عضو و یکی از بزرگترین بلوک‌های منطقه‌ای در جهان است. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که حمایتش از عضویت این اتحادیه را اعلام خواهد کرد.

هایاشی به خبرنگاران گفت اتحادیه آفریقا با مسائل بین‌منطقه‌ای مانند صلح و ثبات در آفریقا و همچنین مقابله با شیوع کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. او همچنین گفت که این اتحادیه به عنوان مثال با اتخاذ یک موضع واحد در اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل در جامعه بین المللی نقشی بزرگتر ایفا می‌کند.

ادامه کسری تجاری ژاپن در 16 ماه متوالی

 ژاپن در ماه نوامبر برای شانزدهمین ماه متوالی با کسری تجاری مواجه شد و رکورد کسری تجاری در این ماه را ثبت کرد. افزایش قیمت انرژی و ضعیف تر شدن ین از دلایل اصلی بودند.

     وزارت دارایی می‌گوید که کسری بودجه به بیش از 2 تریلیون ین یا حدود 15 میلیارد دلار رسیده است. این بیشترین میزان از نظر ین برای ماه نوامبر است.کل کسری تجاری تا کنون در سال جاری از رکورد سالانه ثبت شده در سال 2014 فراتر رفته است.

     واردات نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش یافت و به 10.8 تریلیون ین یا 80 میلیارد دلار رسید.هزینه زغال سنگ بیش از دو برابر شد، نفت خام 70 درصد و گاز طبیعی مایع 52 درصد افزایش یافت.

     صادرات نیز افزایش یافت اما به اندازه ای نبود که با افزایش ارزش واردات مطابقت کند. آنها با 20 درصد افزایش به 8.8 تریلیون ین یا 65 میلیارد دلار رسیدند.محموله‌های وسایل نقلیه و ماشین آلات سنگین برای ساخت و ساز و معدن به ایالات متحده و همچنین صادرات نیمه‌هادی‌ها و سایر قطعات الکترونیکی به آسیا قوی بود.

رتبه سوم توکیو برای هفتمین سال متوالی در فهرست جذاب ترین شهرها

یک اندیشکده ژاپنی توکیو را در رتبه سوم فهرست جذاب ترین شهرهای جهان قرار داده است. پایتخت ژاپن برای هفتمین سال متوالی به همین رتبه دست یافته است.موسسه استراتژی‌های شهری نتایج شاخص جهانی شهر قدرت یا GPCI را منتشر کرد. ارزیابی سالانه آن از 70 شاخص در شش دسته برای رتبه بندی 48 شهر بزرگ استفاده می‌کند. این مقوله‌ها عبارتند از اقتصاد، تحقیق و توسعه، تعامل فرهنگی، زیست پذیری، محیط زیست و دسترسی می‌باشند .

     لندن و نیویورک جایگاه‌های اول و دوم را حفظ کردند. پاریس رتبه چهارم امسال به توکیو نزدیک شد، زیرا رتبه توکیو در چهار دسته سقوط کرد. توکیو شاهد کاهش امتیازات خود برای تعامل فرهنگی و دسترسی بود. این گزارش به بازگشت کند گردشگران خارجی و همچنین پروازهای داخلی و خارجی، علیرغم کاهش کنترل مرزهای ژاپن در ماه اکتبر، اشاره می‌کند.

     توکیو نیز در رده اقتصادی کاهش یافت که عمدتاً به دلیل امتیازات پایین تر از سایر شهرها برای سطوح دستمزد و گزینه‌های محل کار است.از سوی دیگر، توکیو در مقوله محیط زیست پیشرفت کرد، زیرا امتیازات بالاتری برای کیفیت هوا و پاکیزگی شهری دریافت کرد.

     استاد بازنشسته دانشگاه میجی، ایچیکاوا هیرو، که در سیاست شهری تخصص دارد، بر رتبه بندی GPCI نظارت داشت. ایچیکاوا خاطرنشان کرد که در مورد توکیو، بهبود آهسته ای از فعالیت ها از همه گیری وجود داشته است. وی گفت: در حالی که اقدامات کنترل مرزی برای مقابله با ویروس کرونا موثر است، باید راه‌هایی برای احیای فعالیت‌های شهری اندیشیده شود. ایچیکاوا افزود که توکیو و دولت مرکزی باید به طور جدی در مورد چگونگی تقویت رقابت بین المللی پایتخت فکر کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما